پایگاه دانش, عمومی

پهبادها در خدمت آتش نشانان

  • امروزه استفاده از تکنولوژی در صنعت آتش نشانی روزافزون است. از جمله این تکنولوژی‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین هستند. این هواپیماهای بدون سرنشین (پهبادها) برای مقاصد زیادی در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله در خصوص استفاده از تکنولوژیهای جدید در صنعت اطفای حریق صحبت خواهیم کرد. آنچه در این مقال می‌خوانیم:
  • مقدمه
  • محصولات فناورانه در حرفه آتش نشانی
  • پهبادهای آتش نشانی
  • سخن پایانی

مقدمه:

به‌کارگیری فناوری‌های جدید، همواره بخش مهمی از پیشرفت‌های صنعت آتش نشانی بوده و هست. منظور ما از به خدمت گرفتن تکنولوژی‌های نو در آتش نشانی، چیزی فراتر از بکار بردن رایانه و نرم افزار است. مقصود، تجهیزات نوآورانه و جدیدی است که در حوزه‌های مختلف حرفه آتش نشانی به کار گرفته می‌شوند تا اولا ایمنی آتش‌نشانان  و ثانیا اثربخشی آنها را بهبود بخشند. از جمله، می‌توانیم به تجهیزات حفاظت شخصی مدرن، پمپ‌های آتش نشانی پیشرفته، سیستم‌های ارتباط رادیویی به‌روز و جدیدترین فناوری‌های اطفا اشاره کنیم.

محصولات فناورانه در آتش نشانی

از دیگر سو، رشته آتش نشانی شاخه ای نیست که با آغوش باز هر گونه تکنولوژی نوینی را پذیرا باشد. در حقیقت، بنا به دلایلی واضح، حرفه آتش نشانی به سنت اهمیت زیادی می‌دهد.  از این رو، در پاره‌ای از موارد، یک سیستم آتش نشانی می تواند در انتخاب و گزینش یک تکنولوژی مردد باشد و تکنولوژی جدید را نپذیرد. این واپس‌زدگی از جهات مختلفی قابل دفاع است. اولا:  فناوری‌های جدید و پیشرو گران و پرهزینه هستند و ثانیا: برخی از این فناوری‌ها به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند، به‌راحتی نمی‌توانند در عملیات اطفای حریق مورد استفاده قرار گیرند و بیشتر مانعی برای واکنش‌های صحیح تیم عملیات تلقی می‌شوند. ثالثا: جایگزینی ابزارهای جدید به آموزش نیاز دارند. در این راستا شاید لازم باشد روش‌های آموزشی و عملیاتی که تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفتند تعدیل شوند.  همه این‌ها کار را برای پذیرش ابزار و تکنولوژی جدید سخت می‌کند.

اما همانطور که می‌بینیم، دیگر در ایستگاه‌های آتش نشانی از کلاه حلبی برای محافظت شخصی و از اسب برای جابجایی نیروها و تجهیزات خبری نیست. یعنی علی رغم تمام دشواری‌هایی که در جهت پذیرش تکنولوژی‌های جدید در این صنعت وجود دارد، ما شاهد نفوذ روز افزون آن هستیم.  هرچند فناوری‌های جدید کمی گیج کننده هستند و جایگزینی آنها با فناوری‌های قبلی نیازمند پذیرش برخی تغییرات اساسی است، اما بکاربستن آنها عملیات امداد و نجات را آسان می‌کند و واکنش‌ها را  ارتقا می‌دهد.

شاید مهم‌ترین و ملموس‌ترین نتیجه ورود هر چه بیشتر تکنولوژی به حرفه آتش نشانی، کاهش مرگ و میر افراد گرفتار حریق و آتش نشانان خدمت رسان باشد.

پهبادهای آتش نشانی

پهبادها (هواپیماهای بدون سرنشین)، اخیرا در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید ملموس‌ترین وظیفه‌ای که به یک پهباد محول می‌شود، فیلم‌برداری و عکس برداری هوایی باشد. اما پهبادها در حوزه‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، مراکز نظامی، اورژانس، آتش نشانی و غیره از این تکنولوژی رو به رشد استفاده می‌کنند. خصوصا تیم‌های آتش نشانی می‌توانند بسیاری از کارها و وظایف را به این محصول جدید واگذار کنند. از جمله مسئولیت‌هایی که می‌توان به این هواپیماهای بدون سرنشین واگذار کرد به قرار زیر است:

  • ارزیابی اولیه محل حادثه: در هر عملیات آتش نشانی، ارزیابی اولیه محل حادثه اهمیت بسزایی در اخذ تصمیم‌گیری از سوی رهبران عملیات دارد.  پهبادها می توانند به سرعت با عکس برداری و تصویر برداری هوایی، ارزیابی اولیه محل حادثه را انجام دهند. در این صورت اولا لازم نیست گروهی از آتش نشانان برای جمع آوری اطلاعات اولیه به محل حادثه (که هنوز هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست) اعزام شوند و جان خود را به خطر بیندازند؛ ثانیا سرعت جمع آوری این اطلاعات که در شروع سریع عملیات بسیار حائز اهیمت است، افزایش می‌یابد.

  • انجام عملیات جستجو و نجات: علاوه بر گردآوری داده‌های ابتدایی، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند در عملیات جستجو و نجات هم به کمک آتش نشانان بیایند. این پهبادها با سرعت بالایی که دارند، می‌توانند به هر جایی که لازم است پرواز کنند و با ارسال عکس و فیلم از موقعیت افراد گرفتار در آتش و یا آوار، آتش نشانان را به آن محل‌ها فراخوانی کنند تا جان افراد گرفتار را نجات دهند.

  • ارسال آب، غذا و جعبه کمک‌های اولیه: گاهی در حین یک حادثه لازم است آب، غذا و یا جعبه کمک‌های اولیه به نقطه‌ای از محیط حادثه ارسال شود. پیش از این این کار بر عهده آتش نشانان بود. اما با کمک پهباد‌ها این مهم در اسرع وقت انجام می‌پذیرد. حتی مناطق صعب العبوری که در ابتدای بروز حادثه از دسترس آتش نشانان خارج است، دیگر برای پهبادها دور از دسترس نیست.

این موارد تنها گوشه‌ای از توانایی‌های بالقوه پهبادها است. قطعا با تعریف وظایف متعدد می‌توان بهترین استفاده را از این تکنولوژی ببریم.

سخن پایانی


سخن پایانی آنکه برای موثر واقع شدن هر چه بیشتر تکنولوژی‌های جدید در حوزه ایمنی ، تالیف و اجرا سازی یک برنامه آموزشی مدون برای آموزش آتش نشانان ایستگاه‌های سراسر کشور و همچنین برگزاری مانورهای تمرینی لازم و ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *