پایگاه دانش, خاموش کننده آتش نشانی

مراحل ساخت کپسول آتش نشانی پودری ABC

کپسول آتش نشانی

مقدمه

امروزه ردپای تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق در هر ساختمان و بنایی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، خاموش کننده های دستی که از پودر برای اطفای حریق استفاده می‌کنند در هر ساختمانی یافت می‌شود. اخیرا خاموش کننده‌های دستی پودری ABC مورد توجه افراد قرار گرفته است. این کپسول به دلیل توانایی اطفای حریق سه گروه مهم از آتش A )، B، C)، برای ساختمان‌های مختلف بسیار کاربردی است. در این مقاله قصد داریم در خصوص مراحل ساخت کپسول آتش نشانی پودری ABC صحبت کنیم.

کپسول ABC چیست؟

کپسول ABC ، یک کپسول پودری است که دارای توانایی اطفای حریق در سه گروه مهم آتش، یعنی حریق گروه A (حریق جامدات)، حریق گروه B (حریق مایعات) و حریق گروه C (حریق ناشی از گازهای قابل اشتعال) است. با ورود کپسول ABC به بازار، استفاده از کپسول‌های BC در ساختمان‌های مختلف کاهش یافت. یکی از مشکلات اصلی کپسول‌های BC این است که تنها توانایی اطفای حریق در گروه B و C را دارند. به عبارت دیگر، اگر یک مبل (ساخته شده از چوب و پارچه) در یک ساختمان دچار حریق شود و از کپسول BC  برای خاموش کردن آن استفاده شود، هر چند برای چند لحظه حریق اطفا می‌شود، اما بعد از چند ثانیه ممکن است بازگشت حریق اتفاق بیافتد، که این مسئله بسیار خطرناک است. روشی که قبلاً پیشنهاد می‌شد این بود که برای حریق گروه A  از سامانه‌های آبی و برای حریق‌های دیگر از کپسول BC استفاده شود. با حضور کپسول ABC، این نگرانی از بین می‌رود که در هنگام بروز حریق از کدام کپسول استفاده کنیم و چه تجهیزات اطفای حریق را بکار ببریم. به این صورت که فردی که درباره حریق و سیستم‌های آتش نشانی آگاهی زیادی ندارد، با دیدن حریق، کپسول  ABC  را برمی‌دارد و حریق را خاموش می‌کند، بدون اینکه نیاز به تشخیص نوع حریق داشته باشد.

کپسول آتش نشانی آریاکوپلینگ

خاموش‌کننــده آتــش نشــانی چنــد منظــوره ABC ،یــک خامــوش کننــده بــا پــودر چنــد منظــوره و مخصــوص اطفــای کلاس‌های آتــش ســوزی A ، B  و C اســت.

مقاله مرتبط:

اجزای تشکیل دهنده کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ

مراحل ساخت کپسول ABC

برای ساخت کپسول ABC از ورق فولادی نورد سرد استفاده می‌شود. این کپسول سه قسمت اصلی دارد: بدنه، کفی و سقفی. بدنه کپسول به شکل استوانه‌ای است که کفی و سقفی به آن جوش می‌خورد. برای ساخت بدنه از ورق فولادی با ضخامت یک و نیم میلی‌متر و برای ساخت کفی و سقفی از ورق فولادی با ضخامت ۲ میلی‌متر استفاده می‌شود. این سه قسمت با استفاده از فرایند جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از ایجاد شکل اولیه بدنه کپسول، آن را تحت تست هیدرواستاتیک قرار می‌دهند. در کارخانه‌های معتبر، تمام کپسول‌های تولید شده تحت تست هیدرواستاتیک قرار می‌گیرند. سپس، بعد از انجام تست هیدرواستاتیک، بدنه کپسول رنگ آمیزی می‌شود. معمولاً از رنگ پودری الکترواستاتیک با کیفیت برای رنگ آمیزی بدنه کپسول استفاده می‌شود تا احتمال زنگ زدگی و خوردگی کپسول به حداقل برسد. سپس، پودر (عامل خاموش کننده) درون سیلندر کپسول تزریق می‌شود. به عنوان مثال، برای کپسول‌های ۶ کیلوگرمی، ۶ کیلوگرم پودر ABC در داخل کپسول قرار می‌گیرد و برای کپسول‌های ۱۲ کیلوگرمی، ۱۲ کیلوگرم پودر ABC در داخل کپسول ریخته می‌شود. پس از پر کردن پودر، میلاب، شیر تخلیه و مانومتر به کپسول اضافه می‌شود و در نهایت، گاز عامل (معمولاً گاز نیتروژن) به داخل کپسول تزریق می‌شود. در مرحله نهایی، لیبل یا اطلاعات کپسول بر روی آن چاپ می‌شود و معمولاً کپسول‌ها به مدت ۲۱ روز در داخل کارخانه باقی می‌مانند تا در صورت مشاهده افت فشار، از ارسال آن به بازار خودداری شود.

آریا تولید کننده انواع خاموش کننده‌های پودری ABC

شرکت آریا کوپلینگ، یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات آتش نشانی و اطفا حریق در ایران محسوب می‌شود. محصولات این شرکت علاوه بر فروش در بازار داخلی، در کشورهای همسایه نیز عرضه می‌شوند. آریا کوپلینگ بیش از ۳۵۰ محصول متنوع را در ۹ خانواده محصولی تولید می‌کند. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به کپسول پودری ABC  در دو نمونه ۶ و ۱۲ کیلوگرمی اشاره کرد. برای مشاهده ویژگی‌های این محصولات، می‌توانید به صفحه مربوطه در وب سایت آریا کوپلینگ مراجعه کنید. در این صفحه، توضیحات و مشخصات کاملی درباره این محصولات قابل دسترس است.