اسپرینکلر, پایگاه دانش

در مورد اسپرینکلر آتش نشانی چه می دانید؟

اسپرینکلر مخفی با کاور محدب

مقدمه

اسپرینکلر آتش نشانی ابزاری است فناورانه؛ جهت آشکارسازی، محدود کردن و اطفای حریق!  به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه حریق، اسپرینکلر کارآمدترین سیستم اطفای حریق اتوماتیک است که تاکنون جهان به خود دیده است. این ابزار که به مجموعه‌ای از لوله کشی‌ها، شیرها، پمپ‌ها و تجهیزات دیگر آتش نشانی متصل می‌شود، در لحظات آغازین شروع حریق آن را شناسایی و اطفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کلی در خصوص اسپرینکلر آتش نشانی ارائه کنیم. 

چرا اسپرینکلر کارآمدترین سیستم اطفای حریق اتوماتیک در دنیاست؟

 برای توضیح در خصوص کارآمد بودن سیستم اسپرینکلر، به آماری که از سوی مراجع معتبر جهانی در حوزه ایمنی منتشر شده است می‌پردازیم. بر اساس این آمار، تاکنون حریق منجر به مرگ و میر در ساختمان‌هایی که به طور کامل به سیستم اسپرینکلر مجهز بوده‌اند اتفاق نیفتاده است! این آمار نشان می‌دهد این سیستم چقدر کارآمد و موثر است. زیرا این سیستم از یک سو حریق را کنترل و محدود می‌کند و از سوی دیگر دود برآمده ناشی از سوختن مواد مختلف در هنگام آتش سوزی را فرو می‌نشاند؛ همانطور که می‌دانید در برخی از موارد این حریق نیست که باعث مرگ و میر می‌شود، بلکه دود ناشی از آن است که آسیب‌های جبران ناپذیر به افراد وارد می‌آورد.

طریقه عملکرد اسپرینکلر آتش نشانی

هر اسپرینکلر آتش نشانی، از چندین قطعه ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در اسپرینکلر آتش نشانی وجود دارد حباب شیشه‌ای حساس به حرارت آن است. در هنگام بروز حریق، گرمای ناشی از سوختن مواد توسط جریان همرفتی به سمت بالا (یعنی زیر سقف) حرکت می‌کند. مایعی که در داخل حباب شیشه‌ای قرار گرفته است با دریافت گرمای ناشی از آتش سوزی، منبسط و سبب شکسته شدن حباب شیشه‌ای می‌شود. با شکسته شدن حباب شیشه‌ای، مسیر آب پشت اسپرینکلر باز و این آب پس از برخورد به قطعه‌ای به نام دفلکتور (منحرف کننده جریان آب)، در یک پروفایل چتری بر روی حریق می‌ریزد و آن را خاموش می‌کند. از آنجایی که در ساختمان‌های مجهز به اسپرینکلر آتش نشانی در فواصل مشخصی یک عدد اسپرینکلر به کار رفته است، می‌توان امیدوار بود در هر منطقه‌ای که حریق ناخواسته‌ای اتفاق بیفتد، اسپرینکری وجود دارد که به راحتی آن را شناسایی و اطفا کند. به همین دلیل وجود سیستم اسپرینکلر در یک ساختمان به منزله حضور نگهبانانی 24 ساعته است که از ساختمان و افراد ساکن در آن در برابر هرگونه آتش سوزی محافظت و نگهداری می‌کند.

اسپرینکلر esfr

از اسپرینکلر در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

 امروزه اسپرینکلر به طور گسترده در مکان‌های شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختمان‌های مسکونی، در ساختمان‌های تجاری و بازرگانی، در ساختمان‌های اداری و همچنین در ساختمان‌های صنعتی (همچون انبارهای بزرگ) از این وسیله برای جلوگیری از بروز آتش سوزی گسترده و محافظت از افراد و دارایی‌های افراد استفاده می‌شود. خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران، قوانین و الزاماتی برای استفاده از اسپرینکلرهای آتش نشانی در اماکن مختلف وجود دارد. اگر سری به مجتمع تجاری جدیدی که در محل‌تان ساخته شده است بزنید، متوجه خواهید شد که در زیر سقف قطعات کوچکی به کار رفته است. این قطعات همان اسپرینکلرهایی هستند که برای شناسایی و کنترل حریق در زیر سقف تعبیه شده‌اند.

انواع اسپرینکلر مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی و غیره

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، از اسپرینکلر در انواع ساختمان‌های تجاری، مسکونی و غیره استفاده می‌شود. به طور کلی اسپرینکلرهای مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و غیره را می‌توان به سه دسته کلی طبقه‌بندی کرد. این سه دسته عبارتند از:

 معمولاً از اسپرینکلرهای دیواری در راهروها که نسبت طول به عرض راهرو زیاد است استفاده می‌شود. اسپرینکلرهای بالا زن معمولاً در پارکینگ‌ها و اماکنی که احتمال برخورد ناخواسته اشیا مختلف با اسپرینکلر وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سایر نقاط ساختمان از اسپرینکلرهای پایین زن استفاده می‌شود.

 

تولید کننده اسپرینکلر آتش نشانی در ایران

امروزه تولید کنندگان متعددی در اقصی نقاط ایران وجود دارند، که طراحی و تولید اسپرینکلر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده اسپرینکلر آتش نشانی، آریا کوپلینگ است. انواع اسپرینکلرهای تولید شده در شرکت آریا کوپلینگ (اعم از اسپرینکلر بالازن، اسپرینکلر پایین زن و اسپرینکلر دیواری) به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در رده اسپرینکلرهای بسیار با کیفیت بازار قرار گرفته است و به راحتی با اسپرینکلرهای وارداتی شرکت‌های معتبر دنیا قابل رقابت است. تنوع در تولید و همچنین ظرفیت تولید بسیار بالا دو نمونه از ویژگی‌های خط تولید اسپرینکلر آریاکوپلینگ به شمار می‌رود که آن را از شرکت‌های دیگر متمایز می‌کند. جهت اطلاع از انواع اسپرینکلرهای تولید شده در آریاکوپلینگ می‌توانید به وبسایت این شرکت و بخش محصولات این وب سایت مراجعه نمایید.