کوپلینگ آتش نشانی استورز

کوپلینگ آتش نشانی استورز یا کوپلینگ آلمانی پرکاربردترین کوپلینگ در ایران است.


کوپلینگ‌ها در صنعت تجهیزات آتش نشانی چه تجهیزاتی هستند؟

در زبان انگلیسی، کوپلینگ (Coupling) از واژه Couple به معنای جفت شدن مشتق شده است. در صنعت تجهیزات آتش نشانی، کوپلینگ‌ها اتصالاتی هستند که دو قطعه مختلف از تجهیزات آتش نشانی را به هم وصل می‌کنند. به عنوان مثال، در زمان بروز حریق، آتش نشانان برای اتصال شیلنگ آتش نشانی برزنتی به شیرهای هایدرانت (شیر ایستاده) موجود در خیابان از کوپلینگ استفاده می‌کنند. در این مقاله بیشتر در خصوص اتصالات آتش نشانی استورز صحبت خواهیم کرد.

کاربردهای کوپلینگ‌ آتش نشانی

کوپلینگ‌ آتش نشانی انواع مختلفی دارد که در ادامه در خصوص انواع آن به طور مفصل صحبت خواهیم کرد. اگر بخواهیم کاربرد کوپلینگ‌ آتش نشانی را بیان کنیم می‌توان به سه مورد زیر اشاره کنیم:

  • اتصال شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ تخت و یا برزنتی) به انواع شیرها:

بارها در مقالات مختلف اشاره کردیم که شیلنگ آتش نشانی به منزله رگ‌های حیاتی در عملیات اطفای حریق تلقی می‌شوند و آتش نشانان از طریق این شیلنگ‌ها، آب را به محل حریق هدایت می‌کنند. اما آن چیزی که یک شیلنگ را به شیر منبع آب (شیر فلکه‌ای و یا شیر هایدرانت) متصل می‌کند یک عدد کوپلینگ مناسب است. پس اولین کاربرد مهم کوپلینگ، اتصال شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ تخت و یا برزنتی) به انواع شیرهای آتش نشانی است.

اتصال شیلنگ آتش نشانی به شیر آتش نشانی به وسیله کوپلینگ
  • اتصال شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ تخت و یا برزنتی) به نازل:

انواع نازل‌های آتش نشانی به نیروهای عملیاتی اطفای حریق این اجازه را می‌دهند تا آب را به صورت مناسب بر روی حریق بپاشند.  نازل در انتهای یک شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ تخت و یا برزنتی) قرار می‌گیرد. اما رابط و متصل کننده شیلنگ و نازل، همان کوپلینگ آتش نشانی است. پس دومین کاربرد یک کوپلینگ آتش نشانی، اتصال نازل به شیلنگ (شیلنگ تخت و یا برزنتی) است.

  • اتصال شیلنگ به شیلنگ برای افزایش طول شیلنگ

شیلنگ‌های آتش نشانی تخت و یا برزنتی که در عملیات اطفای حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا در طول‌های 20 الی 30 متری تولید می‌شوند. اما در یک عملیات اطفای حریق به یک شیلنگ بسیار بلندتر نیاز است. در اینجا هم آتش نشان با استفاده از کوپلینگ‌های آتش نشانی، دو یا چند شیلنگ را به هم وصل می‌کند تا یک شیلنگ با طول مناسب را به وجود آورد. به این ترتیب سومین کاربرد یک کوپلینگ، اتصال دو شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ تخت و یا برزنتی) به هم است.

کوپلینگ شیلنگ خور استورز

مقاله مرتبط

انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفای حریق

یک کوپلینگ آتش نشانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کوپلینگ‌های آتش نشانی (فارغ از نوع‌شان) یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد دارند. همین ویژگی‌هاست که کوپلینگ‌های آتش نشانی را به یک ابزار کارآمد در خدمت نیروی آتش نشان تبدیل کرده است. در ادامه این ویژگی‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

  • وزن مناسب:

یک کوپلینگ آتش نشانی باید دارای وزن مناسبی باشد. به عبارت دیگر اگر یک کوپلینگ بیش از حد سنگین باشد، مانعی برای آتش نشان به شمار می‌رود. به همین دلیل مواد اولیه‌ای که برای ساخت کوپلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که در نهایت یک کوپلینگ سبک را به ما تحویل دهد.

  • استحکام بالا:

فرض کنید دو عدد شیلنگ آتش نشانی را به وسیله کوپلینگ به هم متصل کرده‌ایم. در حین یک عملیات اطفای حریق ممکن است بارها این کوپلینگ به موانع مختلف برخورد کند و یا از دست آتش نشان به زمین بیفتد. اگر این قطعه از استحکام بالایی برخوردار نباشد، شکسته می‌شود و ادامه عملیات آتش نشانی را با چالش جدی مواجه می‌کند. به همین دلیل استانداردهای ملی و بین المللی بر این ویژگیِ کوپلینگ آتش نشانی توجه خاص دارد.

  • قابلیت کوپل شدن سریع و آسان:

در مانورهای آتش نشانی و اطفای حریق، زمان نقش کلیدی در کاهش خسارات جانی و مالی بازی می‌کند. از این رو در یک عملیات آتش نشانی، حفظ ثانیه‌ها اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین هر تجهیزی که وقت آتش نشان را تلف ‌کند، جایگاه خود را از دست می‌دهد. کوپلینگ‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. طراحان با اشراف بر این نکته، کوپلینگ‌های آتش نشانی را طوری طراحی کرده‌اند تا آتش نشان بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن دو قطعه از تجهیزات آتش نشانی را به هم کوپل نماید. به عنوان مثال امروزه یک آتش نشان برای کوپل کردن (متصل کردن) یک شیلنگ آتش نشانی تخت به یک شیر هایدرانت (البته به وسیله یک کوپلینگ آتش نشانی) به زمانی کمتر از 5 ثانیه نیاز دارد.

  • مقاومت به خوردگی:

کوپلینگ آتش نشانی یک قطعه فلزی است که همانند همه فلزات در معرض خطر خوردگی قرار دارد. به همین دلیل مقاومت به خوردگی یکی از ویژگی‌های اساسی کوپلینگ آتش نشانی قلمداد می‌شود. طراحان و سازندگان برای برآورده کردن این ویژگی که در استانداردها هم به آن اشاره شده است، از مواد اولیه و فرآیند تولید مناسب استفاده می‌کنند تا قطعه نهایی از مقاومت به خوردگی بالایی برخوردار باشد.

  • ابعاد استاندارد:

کوپلینگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع آن در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. اما با وجود تنوع در نوع و سایز، همه سازندگان کوپلینگ (حداقل در یک منطقه جغرافیایی مثل ایران) بایستی از یک خط مشی کلی ابعادی پیروی کنند.

انواع کوپلینگ آتش نشانی در دنیا

اگر در صنعت تجهیزات آتش نشانی کشورهای مختلف صنعتی جهان به جستجو بپردازیم، به انواع و اقسام کوپلینگ‌های آتش نشانی برمی‌خوریم. هر چند تمام کوپلینگ‌ها، کاربردهای یکسانی دارند اما از نظر عملکردی و ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. کشورهای پیشرو همانند انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، آمریکا و غیره برای سازمان‌های آتش نشانی وابسته به خودشان،کوپلینگ‌های منحصر به فردی را طراحی و تولید نمودند. در این میان سایر کشورها، به جای طراحی کوپلینگ جدید از کوپلینگ‌های ساخته شده توسط این کشورها در سازمان‌های آتش نشانی خود بهره برده‌اند. به عنوان نمونه، در ایران، تمام فضاهای شهری از کوپلینگ آلمانی که به کوپلینگ استورز (STOTZ) شهرت دارد استفاده می‌کند.

انواع کوپلینگ آتش نشانی در دنیا

 

اتصالات آتش نشانی استورز (STOTZ)؛ کوپلینگ مورد استفاده در ایران

در بالا اشاره کردیم که برخی از کشورهای پیشگام در صنعت، در سامانه آتش نشانی خود از کوپلینگ‌های طراحی شده و ساخته شده به دست طراحان و مهندسان خودشان استفاده می‌کنند.

از جمله این کشورها آلمان را نام بردیم. در سال 1882 میلادی، طراح آلمانی کارل استورز (Carl Storz)، کوپلینگی را طراحی و تولید نمود که از آن پس کوپلینگ استورز و یا اتصالات آتش نشانی استورز نام گرفت.

این نوع کوپلینگ که از جنس آلومینیوم است، بعد از مدت چند سال، یعنی در سال 1993 میلادی، برای نخستین بار در سازمان‌های آتش نشانی آلمان مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفت. از آنجایی که قرار نیست چرخ را از ابتدا اختراع کنیم، ما نیز در کشورمان ایران و در تقریبا در تمام فضاهای شهری و صنعتی از کوپلینگ استورز (کوپلینگ آتش نشانی آلمانی) استفاده می‌کنیم. البته لازم به تذکر است که در برخی از مناطق هم از نوع دیگری از کوپلینگ با نام کوپلینگ BS بهره می‌بریم که در جای خود به آن می‌پردازیم.

کوپلینگ استورز در فضاهای شهری ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد

کوپلینگ آتش نشانی استورز چه ویژگی‌هایی دارد؟

اتصالات آتش نشانی استورز، ویژگی‌ها و خواص منحصر به فردی دارند. به دلیل همین ویژگی‌ها و خواص است که تصمیم سازان چندین کشور در جهان از جمله کشور ما ایران، تصمیم گرفتند کوپلینگ استورز را در سازمان‌های آتش نشانی و سازه‌های شهری و صنعتی خود مورد استفاده قرار دهند. در ادامه این ویژگی‌ها را به صورت مختصر و مفید بیان می‌کنیم. اما قبل از ارائه این ویژگی‌ها، دو زیرمجموعه مهم از کوپلینگ استورز را معرفی می‌کنیم تا متن مقاله در مسیر درستی پیش برود. این دو نوع کوپلینگ استورز عبارتند از : 1) کوپلینگ شیلنگ خور استورز و 2) کوپلینگ رزوه‌ای استورز.

تعریف کوپلینگ شیلنگ خور

کوپلینگ شیلنگ خور، کوپلینگی است که به یک لوله مجهز است. این لوله درون شیلنگ آتش نشانی تخت قرار می‌گیرد و توسط بست مخصوصی به نام بست کوپلینگ، محکم به شیلنگ بسته می‌شود.

کوپلینگ شیلنگ خور استورز

تعریف کوپلینگ رزوه‌ای

اما کوپلینگ رزوه‌ای همانطوری که از اسمش پیداست، یک بخش رزوه‌ای (داخل رزوه) دارد. این بخش به شیر هایدرانت و یا شیر فلکه وصل می‌شود.

در انتهای شیر فلکه و یا شیر هایدرانت یک عدد کوپلینگ استورز قرار می‌گیرد

اما آنچه در همه کوپلینگ‌ها (از جمله کوپلینگ شیلنگ خور و رزوه‌ای) مشترک است بخش قفل شونده می‌باشد. این بخش یک وظیفه مهم بر عهده دارد و آن اینکه با بخش قفل شونده کوپلینگ دیگر چفت شود. برای روشن شدن موضوع سه مثال را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم:

مثال 1:

به عنوان مثال اول، می‌خواهیم شیلنگ آتش نشانی را به شیر هایدرانت وصل کنیم. در انتهای شیلنگ یک عدد کوپلینگ شیلنگ خور و به انتهای شیر هایدرانت یک عدد کوپلینگ رزوه‌ای متصل می‌کنیم. کافی است بخش‌های قفل شونده این دو کوپلینگ را با هم درگیر کنیم تا اتصال شیلنگ به شیر صورت گیرد.

اتصال شیلنگ به شیر هایدرانت آتش نشانی با استفاده از کوپلینگ استورز

مثال 2:

به عنوان مثال دوم، می‌خواهیم شیلنگ آتش نشانی را به یک نازل وصل کنیم. در انتهای نازل یک عدد کوپلینگ رزوه‌ای و در انتهای شیلنگ یک عدد کوپلینگ شیلنگ خور تعبیه می‌کنیم. با متصل کردن و درگیر کردن بخش‌های قفل شونده این دو نوع کوپلینگ، اتصال شیلنگ به نازل انجام می‌پذیرد.

در انتهای هر نازل آتش نشانی یک کوپلینگ استورز قرار می‌گیرد

مثال 3:

در نهایت و به عنوان مثال سوم، می‌خواهیم دو شیلنگ آتش نشانی 20 متری برزنتی و یا تخت را به هم وصل کنیم تا یک شیلنگ 40 متری داشته باشیم. برای این کار در انتهای هر شیلنگ یک عدد کوپلینگ شیلنگ خور استورز قرار می‌دهیم. با درگیرکردن بخش‌های قفل شونده هر کوپلینگ، دو شیلنگ به هم وصل می‌شوند.

اتصال دو شیلنگ تخت آتش نشانی به وسیله کوپلینگ شیلنگ خور استورز

حال که با دو زیرمجموعه مهم از کوپلینگ‌های استورز (کوپلینگ آلمانی) آشنا شدیم، ویژگی‌های این نوع از اتصالات را با هم بررسی می‌کنیم.

ویژگی اول: عملکرد پیچشی راحت و آسان کوپلینگ استورز:

ویژگی مهم اتصالات آتش نشانی استورز عملکرد پیچشی راحت و آسان آن است. آتش نشان برای درگیرکردن دو بخش قفل شونده دو کوپلینگ، تنها کاری که باید انجام دهد این است که دو قطعه را بعد از قرار دادن درون یکدیگر به اندازه حدود 45 درجه بچرخاند. در برخی از سایزها مثل 5/1 اینچ این کار به وسیله دست و در برخی از سایزهای بزرگتر مثل 3 و یا 4 اینچ، برای اطمینان از کوپل شدن صحیح، این کار با یک آچار مخصوص (آچار کوپلینگ) به راحتی انجام می‌پذیرد. پس اولین ویژگی یک کوپلینگ استورز این است که برای انجام اتصال، زمان زیادی را از آتش نشان نمی‌گیرد و شاید آتش نشان ظرف مدت زمان کمتر از 3 یا 4 ثانیه این کار را به درستی انجام دهد.

ویژگی دوم: عدم ایجاد پیچش در شیلنگ

به دو دلیل به هنگام اتصال کوپلینگ‌ها به هم، شیلنگ به دور خود تابیده نمی‌شود. اول آنکه به هنگام متصل کردن شیلنگ به شیر و یا نازل، آتش نشان کوپلینگ را تنها 45 درجه یعنی یک چهارم یک دور می‌چرخاند. این میزان چرخش به هیچ عنوان سبب پیچ خوردن شیلنگ به دور خود نمی‌شود. دوم آنکه در یک کوپلینگ شیلنگ خور، بخش قفل شونده هرزگرد می‌چرخد. به این معنی که اگر بخش قفل شونده را چندین دور بچرخانیم، بخش لوله کوپلینگ ثابت می‌ماند و با آن نمی‌چرخد.

ویژگی سوم: کوپلینگ استورز نری و مادگی ندارد!

هرگاه بحث کوپل شدن دو قطعه تاسیساتی مطرح می‌شود، ناخودآگاه بحث نری و مادگی را به ذهن ما متبادر می‌کند. اما نکته جالبی که در مورد کوپلینگ استورز (اتصالات آتش نشانی استورز) وجود دارد این است که دو قطعه کوپلینگ که به هم متصل می‌شوند شبیه هم هستند. در صنعت، اصطلاحا به این نوع اتصالات که نری و مادگی ندارند Sexless (بدون نری و مادگی) می‌گویند. بنابراین بسیاری از چالش‌ها و نگرانی‌ها به هنگام اتصال دو قطعه از بین می‌رود و فقط کافی است دو کوپلینگ از نظر اندازه با هم سنخیت داشته باشند؛ همین و بس و  دیگر نری و مادگی مفهومی پیدا نمی‌کند!

کوپلینگ استورز نری و مادگی ندارد

ویژگی چهارم: وزن سبک کوپلینگ استورز

قبلا در مورد ویژگی‌های عمومی کوپلینگ‌ها اشاره کردیم که یک کوپلینگ بایستی از وزن مناسبی برخوردار باشد تا خللی در کار و پیشرفت آتش نشان در حین عملیات ایجاد نکند. این ویژگی در مورد کوپلینگ استورز کاملا مشهود است. اگر سری به استاندارد این نوع اتصالات بزنیم خواهیم دید که توصیه شده است کوپلینگ استورز از آلیاژ آلومینیومی ساخته شود. همانطوری که می‌دانید آلومینیوم از جمله فلزات سبک وزن با چگالی پایین محسوب می‌شود. بنابراین کوپلینگ استورز از وزن پائینی در مقایسه با یک کوپلینگ مثلا برنجی برخوردار است. علاوه بر این، جداره این نوع کوپلینگ تا حد امکان و بر اساس استاندارد نازک طراحی می‌شود. این مساله هم به سبک وزن شدن کوپلینگ استورز کمک شایانی می‌کند.

ویژگی پنجم: مستحکم و مقاوم به خوردگی

بحث استحکام و مقاومت به خوردگی جز ویژگی‌های جدانشدنی تجهیزات آتش نشانی به شمار می‌روند. کوپلینگ‌های استورز هم از این قاعده مستثنی نیستند. تولید کنندگان بایستی از مواد اولیه و فرآیند تولید مناسبی برای ساخت این اتصالات بهره‌مند شوند تا محصول نهایی از استحکام بالایی برخوردار باشد و با گذشت زمان دچار خوردگی نشوند. آلیاژ آلومینیومی که برای ساخت کوپلینگ استورز به کار گرفته می‌شود هم این ویژگی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

ویژگی ششم: کوپلینگ استورز کوپلینگی هم برای مکش و هم برای تخلیه

آب مهم‌ترین ماده برای خاموش کردن آتش در سراسر جهان است. آب مورد نیاز برای اطفای حریق توسط پمپ‌هایی از منبعی مانند منابع متصل به شیر هایدرانت، مکش و در نهایت از طریق شیلنگ برزنتی و نازل بر روی آتش تخلیه می‌شود.

در برخی از اتصالات همانند اتصالات انگلیسی، ساختار کوپلینگی که برای مکش مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت از ساختاری است که برای تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در اتصالات از نوع استورز ساختار کوپلینگ مکش کاملا با ساختار کوپلینگ تخلیه شباهت دارد. از این رو می‌توان مثلا از کوپلینگ 3 اینچی استورز هم برای مکش آب و هم برای تخلیه آن استفاده کرد. البته کوپلینگ‌هایی که برای مکش استفاده می‌شود معمولا از سایز بزرگتری برخوردار هستند. به عبارت بهتر منطقی نیست از کوپلینگ استورز 1/5 اینچی برای مکش بهره برد اما هیچ ممانعتی وجود ندارد که از کوپلینگ 3 اینچی استورز هم برای تخلیه و هم برای مکش استفاده شود.

از کوپلینگ استورز 3 و 4 اینچ بیشتر برای مکش استفاده می‌شود

انواع اتصالات آتش نشانی استورز آریاکوپلینگ:

آریاکوپلینگ تولید کننده تجهیزات آتش نشانی، در سبد محصولات خود انواع کوپلینگ استورز را با کیفیت عالی تولید، آزمون و روانه بازار می‌کند. انواع این اتصالات که در بازار با نام کوپلینگ آنش نشانی آریا هم شناخته می‌شود در سایزهای مختلف علاوه بر سایت‌های آتش نشانی شهرهای مختلف، در انواع سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است انواع این اتصالات که در مجموعه آریاکوپلینگ تولید می‌شود را معرفی کنیم.

کوپلینگ شیلنگ خور:

کوپلینگ شیلنگ خور استورز (STORZ) آریاکوپلینگ، یکی از انواع اتصالاتی است که در این مجموعه تولید می‌شود که سه کاربرد مهم دارد: یک) اتصال شیلنگ آتش نشانی تخت یا برزنتی به انواع شیرها؛ دو) اتصال شیلنگ آتش نشانی به نازل‌ها؛ سه) اتصال دو شیلنگ برزنتی به هم برای افزایش طول آن.

این نوع کوپلینگ از مواد اولیه آلومینیومی با بالاترین کیفیت و بر اساس استاندارد DIN آلمان ساخته می‌شود و تلاش ما همواره بر این بوده است تا از روش‌های مدرن برای تولید این اتصالات استفاده نماییم. از این رو، تمامی کوپلینگ‌های استورز آریا توانسته‌ است آزمون‌های ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های معتبر را با موفقیت پشت سر بگذارد. از جمله این آزمون‌ها می‌توانیم به آزمون تحمل فشار اشاره کنیم. در واقع تمام کوپلینگ‌های شیلنگ خور آریا، در فشار 24Bar مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار می‌گیرند. البته در مورد آزمون‌های مختلفی که استورز آریاکوپلینگ پاس می‌کند در مقاله دیگری به بحث می‌پردازیم.

جدول اجزای تشکیل دهنده کوپلینگ شیلنگ خور آریا

کوپلینگ آتش نشانی شیلنگ خور آریا از اجزای مختلفی ساخته شده است. در جدول زیر اسامی این اجزا به همراه مواد سازنده آن را ملاحظه می‌کنید:

ردیف نام قطعه مواد سازنده قطعه
1 لوله کوپلینگ آلیاژ آلومینیومی
2 قفل کوپلینگ آلیاژ آلومینیومی
3 فنر کوپلینگ آهن آبکاری شده
4 واشر کوپلینگ پلیمر SBR

بر اساس الزامات و استانداردهای بین‌المللی، اتصالات آتش نشانی استورز (کوپلینگ استورز) از آلیاژ آلومینیومی تولید می‌شود. اما آریاکوپلینگ برای برخی از مناطق خشن همچون مناطق صنعتی که امکان خوردگی فلز در آن زیاد است، سری محصولات CR (corrosion resistant) را پیشنهاد می‌دهد. این سری از کوپلینگ‌ها دارای یک لایه آبکاری نیکل و کروم هستند. از این رو نسبت به سایر کوپلینگ‌ها از مقاومت بالاتری برخوردار می‌باشند.

کوپلینگ شیلنگ خور آلمانی
کوپلینگ شیلنگ خور آلمانی

جدول سایزهای مختلف کوپلینگ شیلنگ خور آریا:

به هر حال کوپلینگ‌های شیلنگ خور آریاکوپلینگ در ابعاد زیر تولید و به دست مشتریان گرامی می‌رسد.

ردیف سایز کوپلینگ کاربرد
1 1 اینچ معمولا برای تخلیه
2 1.5اینچ معمولا برای تخلیه
3 2 اینچ معمولا برای تخلیه
4 2.5 اینچ معمولا برای تخلیه
5 3 اینچ تخلیه و مکش
6 4 اینچ تخلیه و مکش

کوپلینگ‌ رزوه ای:

دومین نوع کوپلینگ استورز، کوپلینگ رزوه‌ای می‌باشد. در بازار این کوپلینگ را با نام‌های دیگری همچون کوپلینگ ثابت، تبدیل رزوه‌ای استورز، تبدیل هیدرانت، هیدرانت و سر شیری نیز می‌شناسند. این نوع کوپلینگ، از یک سو به یک رزوه (داخل دنده) و از سوی دیگر به قفل کوپلینگ استورز ختم می‌شود. این نوع کوپلینگ برای اتصال هر نوع تجهیز رزوه‌ای (نازل آتش نشانی، شیر فلکه، شیر هایدرانت و کلیه تجهیزات ثابت رزوه‌ای) به کوپلینگ شیلنگ خور کاربرد دارد. کوپلینگ رزوه‌ای هم همانند کوپلینگ شیلنگ‌ خور از آلیاژ آلومینیومی مستحکم و مقاوم به خوردگی ساخته می‌شود و دارای تائیدیه آزمون فشار تا 24Bar است.

جدول اجزای تشکیل دهنده کوپلینگ آتش نشانی رزوه‌ای آریا:

در جدول زیر اجزای تشکیل دهنده این کوپلینگ به همراه موارد سازنده آن را مشاهده می‌کنید.

ردیف نام قطعه مواد سازنده قطعه
1 قفل هیدرانت آلیاژ آلومینیومی
2 بوش هیدرانت آلیاژ آلومینیومی
3 واشر کوپلینگ پلیمر SBR
4 واشر هیدرانت پلیمر EPDM

واشرهای کوپلینک رزوه‌ای

همانطوری که مشاهده می‌کنید، این نوع کوپلینگ بر خلاف نوع شیلنگ خور مجهز به دو نوع واشر است. یک واشر برای آب بندی بخش اتصال به کوپلینگ شیلنگ خور است که واشر کوپلینگ نامیده می‌شود و واشر دیگر که با نام واشر هیدرانت شناخته می‌شود برای آب بندی بخش رزوه‌ای کوپلینگ و شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده سازنده این واشر از نوع EPDM است. این ماده از سختی بالایی برخوردار است. به همین دلیل در زمان تماس و سایش با بخش فلزی هایدرانت و شیر فلکه آسیب نمی‌بیند.

کوپلینگ رزوه ای
کوپلینگ رزوه ای

همانطوری که اشاره کردیم، کوپلینگ رزوه‌ای برای اتصال به نازل، شیر فلکه و شیر هایدرانت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نازل‌های آتش نشانی شرکت آریاکوپلینگ همگی دارای سایز رزوه 2 اینچ هستند. بنابراین نوعی از کوپلینگ رزوه‌ای برای اتصال به نازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای سایز رزوه 2 اینچ باشد. همچنین، شیرفلکه‌های موجود در بازار عموما دارای سایز رزوه 1، 1.5، 2 و 2.5 اینچ هستند. به همین دلیل کوپلینگ رزوه‌ای با سایز رزوه 1، 1.5، 2 و 2.5 اینچ برای اتصال به شیرفلکه مناسب هستند. در نهایت، شیر هایدرانت کنار خیابان دارای سایز رزوه 3 و یا 4 اینچ هستند. بنابراین کوپلینگ رزوه‌ای مناسب برای اتصال به شیر هایدرانت دارای سایز رزوه 3 و 4 اینچ هستند. در مورد کوپلینگ رزوه‌ای، علاوه بر سایز رزوه، به سایز استورز (بخش قفل شونده) نیز باید توجه کرد. در جدول زیر انواع کوپلینگ رزوه‌ای بر اساس سایز را مشاهده می‌کنید.

جدول سایزهای مختلف کوپلینگ رزوه‌ای آریا:

ردیف سایز رزوه سایز استورز کاربرد
1 1 اینچ 1 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ
2 1.5 اینچ 1.5 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ
3 2 اینچ 1.5 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ – اتصال نازل به شیلنگ
4 2 اینچ 2 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ – اتصال نازل به شیلنگ
5 2 اینچ 2.5 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ – اتصال نازل به شیلنگ
6 2.5 اینچ 2.5 اینچ اتصال شیر فلکه به شیلنگ
7 3 اینچ 3 اینچ اتصال شیر هایدرانت به شیلنگ
8 4 اینچ 4 اینچ اتصال شیر هایدرانت به شیلنگ

چرا به کوپلینگ رزوه‌ای، هیدرانت می‌گویند؟

نکته جالبی که در مورد کوپلینگ رزوه‌ای وجود دارد نام‌های دیگر آن است. اینکه چرا به این نوع کوپلینگ در بازار هیدرانت و یا تبدیل هیدرانت می‌گویند هم جالب است. در ابتدا از این نوع کوپلینگ برای اتصال شیر هایدرانت به شیلنگ آتش نشانی استفاده می‌شد. به همین دلیل نام این کوپلینگ به مرور زمان به تبدیل هایدرانت، تبدیل هیدرانت و در نهایت هیدرانت تغییر پیدا کرد.

نکته دیگر اینکه، کوپلینگ رزوه‌ای که برای اتصال نازل به شیلنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، ته نازلی نام دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

درپوش زنجیردار:

درپوش زنجیردار استورز، برای مسدود کردن کوپلینگ ثابت (کوپلینگ رزوه‌ای) و یا شیلنگ خور به منظور جلوگیری از ورود ناخواسته آلاینده‌ها طراحی و تولید شده است. یک سمت این درپوش دارای زبانه و یا همان بخش قفل شونده استورز است که می‌تواند به کوپلینگ شیلنگ خور و یا رزوه‌ای بسته شود و سمت دیگر آن مسدود است تا از ورود گرد و غبار به داخل کوپلینگ جلوگیری کند. این درپوش در سایزهای استاندارد به اتصالات استورز متصل می‌شود و علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار، با آب بندی مناسب از هدر رفت آب سیستم آب رسان هم جلوگیری می‌کند.

درپوش مذکور یک زنجیر از جنس فولاد آبکاری شده هم دارد. طراحی این زنجیر به این خاطر است که به هنگام برداشتن آن از روی کوپلینگ هیدرانت، آن را بر روی زمین نگذاریم. بلکه از طریق این زنجیر به گوشواره شیر هایدرانت و یا شیر فلکه وصل کنیم. این کار خیال ما را از گم شدن درپوش راحت می‌کند.

درپوش زنجیردار (STORZ)
درپوش زنجیردار (STORZ)

جدول اجزای تشکیل دهنده درپوش زنجیردار آریا:

در جدول زیر اجزای تشکیل دهنده درپوش زنجیر دار را مشاهده می‌کنید:

ردیف نام قطعه مواد سازنده قطعه
1 قفل کوپلینگ آلیاژ آلومینیومی
2 مغزی درپوش هیدرانت آلیاژ آلومینیومی
3 فنر کوپلینگ فولاد آبکاری شده
4 واشر کوپلینگ پلیمر SBR
5 زنجیر درپوش هیدرانت فولاد آبکاری شده
6 فنر قلاب درپوش هیدرانت فولاد آبکاری شده
7 فنر حلقه درپوش هیدرانت فولاد آبکاری شده

از آنجایی که قرار است این نوع درپوش استورز برای مسدود کردن تمام کوپلینگ‌های استورز مورد استفاده قرار گیرد، پس باید در سایزهای استاندارد تولید شود. در جدول زیر سایزهای مختلف این نوع از کوپلینگ‌ها را مشاهده می‌کنید:

جدول سایزهای مختلف درپوش زنجیر دار:

ردیف سایز درپوش زنجیردار
1 1 اینچ
2 1.5 اینچ
3 2 اینچ
4 2.5 اینچ
5 3 اینچ
6 4 اینچ

تبدیل استورز:

یکی دیگر از کوپلینگ‌های استورز، تبدیل استورز است که با نام‌های دیگری همچون Adaptor و Reducer نیز شناخته می‌شود. وظیفه این نوع تبدیل این است که سایزهای مختلف کوپلینگ را به هم وصل کند. دو بخش قفل شونده با سایزهای متفاوت در دو سمت این نوع از اتصالات وجود دارد. در شرکت آریاکوپلینگ سه سایز متفاوت از این نوع تبدیلات وجود دارد که در جدول زیر این سه سایز را مشاهده می‌کنید:

جدول سایزهای مختلف تبدیل استورز:

ردیف سایز ورودی سایز خروجی
1 2 1.5
2 2.5 1.5
3 2.5 2

همانطوری که در جدول بالا هم مشاهده می‌کنید، سایز ورودی این تبدیلات از سایز خروجی‌شان بیشتر است. یعنی این تبدیلات سایز استورز را کاهش می‌دهند و نه افزایش! به همین دلیل به آن Reducer هم گفته می‌شود. علت اینکه این تبدیلات باید کاهنده سایز باشند، افت فشار آب است. اگر قرار باشد توسط این تبدیلات سایز یک شیلنگ 1.5 اینچی را به 2.5 تغییر دهیم، قطعا فشار آب کاهش می‌یابد و عملیات آتش نشانی را با چالش مواجه می‌کند. اما تبدیل شیلنگ 2.5 اینچ به 2.5 اینچ توسط این تبدیلات فشار آب را کم نمی‌کند.

تبدیل استور
تبدیل استور

کوپلینگ تبدیلی:

کوپلینگ تبدیلی نوع خاصی از اتصالات استورز است که شباهت زیادی به کوپلینگ شیلنگ خور دارد. به دلیل شباهت اسمی کوپلینگ تبدیلی و تبدیل استورز لازم است تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

کوپلینگ تبدیلی یک نوع کوپلینگ شیلنگ خور است اما با ظاهری تقریبا نا مانوس! مثلا یک کوپلینگ تبدیلی 1.5*3/4 را در نظر بگیرید. در این کوپلینگ تبدیلی، بخش شیلنگ خور به اندازه بخش شیلنگ خور یک کوپلینگ 3/4 اینچ است اما بخش قفل شونده‌اش به اندازه بخش قفل شونده یک کوپلینگ1.5 اینچی است. پس این کوپلینگ نوعی تبدیل است.همین عدم تناسب در اندازه بخش قفل شونده و شیلنگ خور سبب می‌شود شکل نامانوسی داشته باشد. اما تبدیل استورز از دو بخش قفل شونده به همراه واشر تشکیل شده است و هیچ بخش شیلنگ خوری ندارد.

کوپلینگ تبدیلی

در شرکت آریاکوپلینگ دو نوع کوپلینگ تبدیلی وجود دارد که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

جدول انواع کوپلینگ تبدیلی:

ردیف کوپلینگ تبدیلی
1 1.5*3/4
2 1.5*1

ته نازلی چیست؟

لازم است کمی در مورد قطعه ته نازلی هم صحبت کنیم. تمام نازل‌های آتش نشانی (نه نازل هوزریل) که در آریاکوپلینگ تولید می‌شوند به یک بخش رزوه‌ای با سایز 2 اینچ ختم می‌شوند. برای اتصال نازل به شیلنگ، کافی است یک عدد کوپلینگ رزوه‌ای (هیدرانت) 2 اینچ به انتهای نازل وصل کنیم.

سمت دیگر این کوپلینگ رزوه‌ای به یک کوپلینگ شیلنگ خور 2 اینچ متصل می‌شود و به این ترتیب نازل آتش نشانی به شیلنگ 2 اینچ متصل می‌شود. اما تمام شیلنگ‌های موجود در بازار 2 اینچی نیستند.

ما در بازار شیلنگ‌های برزنتی 2.5 و حتی1.5 اینچی هم داریم. اما نازل 2 اینچی است. برای اینکه نازل 2 اینچی به شیلنگ 2.5 اینچی و یا 1.5 اینچی وصل شود دو راهکار داریم. اول اینکه از تبدیلات استفاده کنیم و دوم اینکه قطعه انتهای نازل (هیدرانت یا کوپلینگ رزوه‌ای) این اجازه را به ما دهد. به این صورت که سایز رزوه این کوپلینگ‌ها را 2 اینچ و سایز بخش قفل شونده آن را 2.5 و یا 1.5 در نظر بگیریم. در این صورت می‌توانیم نازل را به شیلنگ 1.5 و یا 2.5 اینچی هم وصل کنیم. به این قطعه که کاملا شبیه به کوپلینگ رزوه‌ای است و در انتهای نازل وصل می‌شود، ته نازلی می‌گویند.

کوپلینگ ته نازلی

جدول انواع کوپلینگ تبدیلی:

ردیف سایز رزوه سایز استورز
1 2 1.5
2 2 2
3 2 2.5

نکته: مورد دوم همان هیدرانت و یا کوپلینگ رزوه‌ای 2 اینچ است.

برای مشاهده و خرید اتصالات آلمانی با ما همراه باشید


مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *