پایگاه دانش, عمومی

انواع تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق

مقدمه

هر ساله هزاران پروانه ساختمانی (ساختمان مسکونی، تجاری، بیمارستانی، صنعتی و غیره) توسط شهرداری‌های شهرهای مختلف کشور صادر می‌شود. یکی از ملزوماتی که همه این ساختمان‌ها باید از آن بهره‌مند باشند، تجهیزات آتش نشانی است. در یک ساختمان نوعی، از تجهیزات آتش نشانی مختلفی استفاده می‌شود و خوشبختانه این مساله یک امر دلبخواهی و سلیقه‌ای نیست. بلکه بر اساس ضوابطی باید از تجهیزات استاندارد مشخصی استفاده کرد. در غیر این صورت، پایان کار به ساختمانی که به تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق مجهیز نیست تعلق نمی‌گیرد. در این مقاله قصد داریم در خصوص برخی از این تجهیزات صحبت کنیم. در واقع هدف ما در این مقاله، معرفی تجهیزات مختلف اطفای حریق در یک ساختمان است. پس با ما همراه باشید.

انواع جعبه آتش نشانی

تجهیزات مهمی همچون هوزریل آتش نشانی، هوزرک آتش نشانی و کپسول آتش نشانی در کابینت مخصوصی به نام جعبه آتش نشانی نگهداری می‌شود. امروزه جعبه‌های مختلفی توسط تولید کنندگان تجهیزات آتش نشانی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شود.

از جمله این جعبه های آتش نشانی می‌توانیم به جعبه تک کابین اشاره کنیم. جعبه‌ای که برای نگهداری تنها یکی از تجهیزات اطفای حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جعبه در واقع پرکاربردترین جعبه آتش نشانی در ساختمان‌های مختلف به شمار می‌رود.

جعبه آتش نشانی دو طبقه، نمونه دیگری از جعبه‌های آتش نشانی است که در ساختمان‌های مختلف، به خصوص ساختمان‌های تجاری و برج‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جعبه برای نگهداری از دو تجهیز مختلف آتش نشانی طراحی شده است. معمولاً در طبقه بالای این جعبه، قرقره و شیلنگ نیمه سخت آتش نشانی جای می‌گیرد و در طبقه پایین آن هوزرکو  یا سامانه شیلنگ برزنتی قرار می‌گیرد.

جعبه آتش نشانی دو طبقه
جعبه آتش نشانی توکار

 جعبه آتش نشانی دوقلو هم این روزها توسط بسیاری از معماران و سازندگان مورد توجه قرار گرفته است. این جعبه برای نگهداری از هوزریل آتش نشانی به همراه کپسول آتش‌نشانی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای آویزان کردن کپسول آتش نشانی از یک نگهدارنده، آن را در جعبه آتش نشانی قرار دهند. به همین خاطر از جعبه‌های آتش‌نشانی دوقلو استفاده می‌کنند.

جعبه آتش نشانی محوطه‌ای هم کاربرد خاص خود را دارد. از این جعبه برای محیط‌هایی که دیواری برای نصب توکار یا روکار جعبه آتش‌نشانی وجود ندارد استفاده می‌کنند. جعبه آتش نشانی محوطه‌ای که تجهیزات آتش‌نشانی مختلف را در خود نگاه می‌دارد، معمولاً دو سمت دارای درب هستند تا کاربر بتواند از هر سمتی که راحت تر است از محصولات داخل جعبه استفاده کند.

انواع اسپرینکلر آتش نشانی :

اسپرینکلرهای آتش نشانی، تجهیزات دیگری هستند که امروزه در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری و حتی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی و غیره از اسپرینکلرهای معمولی  بالا زن، پایین زن و دیواری استفاده می‌شود. هر کدام از این اسپرینکلرها کاربرد خاص خود را دارند. به عنوان مثال در پارکینگ‌ها که امکان برخورد ناخواسته اشیای مختلف با اسپرینکلر وجود دارد، از اسپرینکلر بالا زن استفاده می‌کنند. در راهروها از اسپرینکلر دیواری در سایر نقاط ساختمان از اسپرینکلرهای پایین زن بهره مند می‌شوند.

اسپرینکلرهای خاصی هم مخصوص انبارها و سوله‌های صنعتی طراحی شده است. این اسپرینکلرها که به اسپرینکلر زود اطفا کننده واکنش سریع ( اسپرینکلر ESFR) معروف هستند، دبی بالاتری از آب را بر روی حریق می‌پاشند. به همین دلیل در مراکزی که بار حریق زیاد اسن گزینه بسیار خوبی جهت تامین امنیت در برابر آتش سوزی به شمار می‌روند.

مقالات مرتبط اسپرینکلر  آتش نشانی 

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی، بدون شک موثرترین و کارآمدترین سامانه ایمنی در برابر حریق در دنیا است. این سیستم شامل یک شبکه از لوله‌های آب است که در زیر سقف ساختمان نصب می‌شود و در نهایت به یک عدد اسپرینکلر هد (بخش فناورانه سیستم اسپرینکلر) ختم می‌شود.  برای ادامه کلیک کنید

از زمان ابداع اولین اسپرینکلر که به اسپرینکلر نمکدانی مشهور بود، در حدود 150 سال می‌گذرد. از آن تاریخ به بعد، طراحان سیستم‌های اطفای حریق، تغییرات زیادی را در ساختار اسپرینکلر به‌وجود آوردند؛ این تغییرات منجر به تولد انواع اسپرینکلر … برای ادامه کلیک کنید

با گسترش صنعت، ایمنی در محیط کار و زندگی اهمیت بسیاری پیدا کرد. خبر خوب اینکه بشر به موازات پیشرفت تکنولوژی و صنعت، راه‌های موثرتر، کم هزینه‌تر و دقیق‌تری برای حفظ و تضمین ایمنی در خانه و محل کار ابداع نمود. برای ادامه مقاله کلیک

انواع اتصالات آتش نشانی :

اتصالات آتش نشانی (کوپلینگ آتش نشانی) هم در بخش‌های مختلف سیستم اطفای حریق یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در مناطق شهری ایران از اتصالات استورز یا آلمانی استفاده می‌شود؛ اما در مناطق نفتی از اتصالات انگلیسی یا BS استفاده می‌شود.

 اگر بخواهیم کمی در خصوص اتصالات آلمانی بیشتر توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم که، این محصول برای متصل کردن دو تجهیز مختلف آتش نشانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اتصالات یا کوپلینگ‌های شیلنگ خور ابزاری هستند که دو شیلنگ آتش نشانی را به هم وصل می‌کند؛ یا از این ابزار برای اتصال شیلنگ آتش نشانی به نازل و یا برای اتصال شیلنگ آتش‌نشانی به شیر فلکه‌ای هم استفاده می‌شود.

کوپلینگ رزوه‌ای استورز دیگر تجهیزی است که در خانواده اتصالات قرار دارد. این ابزار از یک سو به تجهیزات رزوه‌ای مانند شیر فلکه‌ای وصل می‌شود و از سوی دیگر به کوپلینگ شیلنگ خور متصل می‌گردد.

علاوه بر این‌ها انواع تبدیلات استورز هم توسط تولید کنندگان طراحی و تولید می‌شود که وظیفه اصلی آنها اتصال دو کوپلینگ با سایزهای مختلف به یکدیگر می‌باشد.

انواع نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی :

شیلنگ ابزار بسیار مهم و اساسی در عملیات اطفای حریق به شمار می‌رود. اگر بخواهیم دو شیلنگ مهم در تجهیزات و سیستم‌های آتش نشانی یک ساختمان را نام ببریم، می‌توانیم به شیلنگ نیمه سخت و شیلنگ برزنتی اشاره کنیم. شیلنگ نیمه سخت برای استفاده کاربران عادی طراحی شده است، در صورتی که شیلنگ برزنتی مخصوص استفاده آتش‌نشانان است. هر کدام از این شلنگ‌ها توسط نگهدارنده هایی نگهداری می‌شوند.

برای نگهداری شیلنگ نیمه سخت از قرقره مخصوصی استفاده می‌شود که سیستم آبرسان داخلی درون آن قرار می‌گیرد. مجموعه شیلنگ نیمه سخت به همراه قرقره مجهز به سیستم آبرسان داخلی، نازل و شیر تک ضرب یک هوزریل آتش نشانی استاندارد را تشکیل می‌دهند که آزمون‌های مختلف را پشت سر گذاشته است. شایان ذکر است در تهران، اصفهان، مشهد، کرج و سایر شهرهای کشور استفاده از هوزریل استاندارد در ساختمان اجباری شده است.

برای نگهداری شیلنگ برزنتی هم از ادوات مختلفی استفاده می‌شود. رک مخصوص نگهداری شیلنگ برزنتی، قرقره مخصوص نگهداری شیلنگ برزنتی و سبد مخصوص شیلنگ برزنتی از جمله این ادوات به شمار می‌روند. بهترین و کارآمدترین وسیله برای نگهداری شیلنگ برزنتی، رک می‌باشد که این مجموعه به همراه شیر فلکه‌ای، نازل و انواع اتصالات استورز، هوزرک نام دارد که در ساختمان‌های بسیاری از شهرهای کشور، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

انواع کپسول آتش نشانی :

کپسول آتش نشانی هم از جمله تجهیزات جا افتاده و قدیمی برای تامین امنیت یک ساختمان در برابر حریق به شمار می‌رود. امروزه کپسول‌های مختلفی در بازار وجود دارد. به عنوان نمونه کپسول‌های آتش‌نشانی پودری از جمله تجهیزات آتش نشانی بسیار مهم در هر ساختمان به شمار می‌روند. هرچند در گذشته استفاده از کپسول آتش نشانی پودری BC در یک ساختمان مرسوم بود، اما امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی کپسول‌های پودری ABC که توانایی اطفای حریق دسته وسیع‌تری از حریق را دارند جایگزین شده‌اند. این نوع کپسول‌ها (کپسول پودری ABC )، علاوه بر حریق مایعات و گازها، حریق ناشی از جامدات را هم خاموش می‌کنند و نرخ بازگشت حریق پس از استفاده از ان به صفر می‌رسد. در صورتی که بازگشت حریق پس از استفاده از کپسول پودری BC مساله‌ای کاملا جدی است. چرا که این کپسول برای اطفای حریق جامدات مناسب نیست.

شاید شما هم تصمیم گرفته‌اید برای آپارتمان خود کپسول آتش نشانی تهیه کنید، اما دقیقا نمی‌دانید کدام کپسول مناسب است. اصلا شاید انواع کپسول‌های آتش نشانی را نشناسید. این امر ما را بر آن داشت مقاله‌ای بنویسیم تا به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم: برای مشاهده ادامه مقاله کلیک کنید 

خاموش کننده آتش نشانی یا در اصطلاح عمومی، کپسول آتش نشانی ابزاری شناخته شده برای مهار آتش سوزی است. ما از کودکی در مدرسه با خاموش کننده آشنا شده و با اهمیت و کاربرد آن آشنا می‌شویم. شاید اولین چیزی که هنگام مشاهده آغاز یک حادثه آتش سوزی به فکرمان برسد، استفاده از این ابزار برای مهار آتش سوزی باشد. برای مشاهده ادامه مقاله کلیک کنید 

خاموش کننده آتش نشانی یا در اصطلاح عمومی، کپسول آتش نشانی ابزاری شناخته شده برای مهار آتش سوزی است. ما از کودکی در مدرسه با خاموش کننده آشنا شده و با اهمیت و کاربرد آن آشنا می‌شویم. شاید اولین چیزی که هنگام مشاهده آغاز یک حادثه آتش سوزی به فکرمان برسد، استفاده از این ابزار برای مهار آتش سوزی باشد. برای مشاهده ادامه مقاله کلیک کنید 

انواع نازل آتش نشانی :

در نهایت، نازل‌های آتش نشانی در پایان خط آبرسان یک سامانه اطفای حریق قرار می‌گیرند. نازل وسیله‌ای است که کار پاشش آب به صورت اسپری یا جت را بر روی حریق ممکن می‌سازد. نازل فلزی سه حالته هوزریل،برای استفاده افراد عادی و ساکنان ساختمان طراحی شده است. این نازل‌ها به واسطه ابعاد کوچکی که دارند، به راحتی توسط افراد عادی و آموزش ندیده قابل استفاده و بهره برداری هستند.

اما نازل‌هایی که آتش‌نشانان از آن استفاده می‌کنند، ابعاد بزرگتری دارند و حجم بیشتری از آب را به صورت اسپری یا جت بر روی حریق می‌پاشند. این نازل‌ها که به برنچ پایپ معروف هستند معمولاً از متریال آلومینیومی ساخته می‌شوند و آتش‌نشان به وسیله اهرمی می‌تواند به سه حالت اسپری، جت و بسته دست یابد.

تولیدکننده تجهیزات آتش نشانی :

 امروز تولید کنندگان متعددی در کشور وجود دارند که یک یا چند تجهیز آتش نشانی را تولید می‌کنند. در بین این تولید کنندگان، آریاکوپلینگ به دلیل سابقه طولانی در تولید تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق و به واسطه به کارگیری فرایندهای تولید مدرن توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در بین فعالان حوزه آتش‌نشانی پیدا کنند. آریا کوپلینگ با تولید بیش از ۳۵۰ محصول مختلف در حوزه اطفا حریق، خدمت بزرگی به جامعه ایمنی کشور عزیزمان ایران کرده است.

 مقاله مرتبط : تجیهزات آتش نشانی 

 جهت اطلاع از فعالیت‌های این شرکت تولیدی می‌توانید به بخش های مختلف وب سایت این شرکت مراجعه نمایید.