پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی

جعبه آتش نشانی ابزاری برای نگه‌داری و حفظ تجهیزات آتش نشانی است. این محصول در ابعاد استاندارد و طرح‌های مختلف تولید و در اماکنی که خطر وقوع آتش سوزی وجود دارد، نصب می‌شود. در این مطلب به معرفی و بررسی جعبه آتش نشانی می‌پردازیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • جعبه‌های آتش نشانی روکار
  • جعبه آتش نشانی محوطه‌ای
  • جعبه فایبرگلاس
  • جعبه برای خاموش کننده‌های دستی

جعبه‌های آتش نشانی روکار و توکار

  جعبه‌های آتش نشانی که در محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری و غیره نصب می‌شوند، در دو نوع مختلف طبقه بندی می‌شوند. جعبه‌های آتش نشانی  روکار و توکار انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

جعبه آتش نشانی تک کابین

جعبه آتش نشانی تک کابین، تنها یک محفظه دارد که تجهیزات آتش نشانی می‌توانند در آن قرار گیرد. این نوع جعبه به صورت روکار و توکار در کارخانه‌های تجهیزات ایمنی و آتش نشانی تولید می‌شوند. آنچه در یک جعبه آتش نشانی تک کابین جای می‌گیرد عبارتند از:

  • هوزریل آتش نشانی (هوزریل یک قرقره با شیلنگ نیمه سخت است که برای استفاده افراد عادی ساختمان طراحی شده است)
  • هوزرک (هوزرک دارای شیلنگ برزنتی است و نیروی آموزش دیده آتش نشانی می‌تواند از آن استفاده نماید)
  • قرقره با شیلنگ برزنتی (شیلنگ تا شونده) (از قرقره با شیلنگ برزنتی هم تنها نیروهای آتش نشانی می‌تواند بهره‌مند شود)

لازم به ذکر است تنها یکی از این تجهیزات در جعبه تک کابین قرار می‌گیرند. همچنین در جعبه تک کابین که هوزریل آتش نشانی را در خود جای می‌دهد، لوله‌ای برای اتصال به شیلنگ تا شونده آتش نشانان ق رار می‌گیرد تا در مواقع لزوم، نیروی عملیاتی بتواند حجم آب بیشتری را بر روی حریق بریزد. این لوله، لوله انتظار نام دارد.

مقاله مرتبط با جعبه آتش نشانی :

 جعبه آتش نشانی دوکابین

جعبه آتش نشانی دوکابین دارای دو محفظه مجزا برای نگه‌داری تجهیزات آتش نشانی است. همچون جعبه تک کابین، این نوع از جعبه‌ها هم در دو مدل توکار و روکار تولید و به بهره‌برداری می‌رسند.

جعبه‌های دوکابین هم به صورت عمودی طراحی می‌شوند و هم به صورت افقی. در اصطلاح بازار، به جعبه دوکابین افقی، جعبه دوقلو و به جعیه دوکابین عمودی، جعبه دوطبقه می‌گویند. فلسفه طراحی و ساخت جعبه آتش نشانی دوکابین، افزایش سطح ایمنی تصرفات با توجه به به‌کارگیری دو نوع از تجهیزات ایمنی است.

اما چه تجهیزاتی در داخل یک جعبه دوکابین جای می‌گیرند؟ معمولا در یک کابین این نوع از جعبه‌ها، یک عدد هوزریل و در کابین دیگر تجهیزاتی همچون هوزرک، قرقره به همراه شیلنگ برزنتی و یا کپسول جای می‌گیرد. البته اینکه چه تجهیزاتی درون یک جعبه دو کابین قرار گیرد، به نظر مشاور آتش نشانی بستگی دارد.

مقالات مرتبط : (روش نصب جعبه آتش نشانی)

جعبه آتش نشانی استیل

استیل در برابر فولاد از مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار است. به همین دلیل در مناطقی با میزان رطوبت بالا، بهتر است جنس جعبه‌ها از استیل زنگ نزن باشد. از این رو، کارخانه‌های تولید کننده تجهیزات ایمنی و آتش نشانی، تولید جعبه‌های استیل را در دستور کار خود دارند.

رطوبت، تنها عامل انتخاب جعبه استیل به جای جعبه فولادی نیست. به عقیده بسیاری از معماران، جعبه استیل، بسیار زیباتر از جعبه فولادی است. به این خاطر، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی لوکس، از جعبه‌های استیل استفاده می‌شود. ورق استیل مورد استفاده برای ساخت این نوع از جعبه‌ها عبارتند از ورق استیل:

  • مات
  • خش‌دار
  • آینه‌ای (طلایی و نقره‌ای)

جعبه‌های استیل هم همچون جعبه‌های فولادی، در انواع تک کابین، دوکابین (روکار و توکار) و سفارشی با طرح‌های خاص قابل طراحی و تولید هستند.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی درب و فریم استیل

همان‌گونه که در بندهای قبلی اشاره کردیم، استیل زنگ نزن و فولاد، دو متریال اصلی برای تولید یک جعبه است. اگر بخواهیم از نظر زیبایی این دو نوع جعبه را مقایسه کنیم، مسلما جعبه استیل گوی سبقت را از جعبه فولادی می‌رباید. از طرفی، این دو نوع جعبه از نظر قیمت هم با یکدیگر فرق می‌کنند. قیمت یک جعبه استیل هم به مراتب بیشتر از جعبه فولادی است.

اگر بخواهیم از یک سو، از زیبایی جعبه استیل و از سوی دیگر از قیمت مقرون به‌صرفه‌ جعبه فولادی بهره‌مند شویم، استفاده از جعبه فولادی با درب و فریم استیل یک راه‌حل است. این جعبه دارای یک بدنه فولادی است که به صورت توکار در داخل دیوار پیچ می‌شود و تنها درب به همراه فریم که از جنس استیل است، در دید قرار دارد. قابلیت طراحی و تولید انواع جعبه آتش نشانی با درب و فریم استیل وجود دارد.

مقاله مرتبط :

جعبه آتش نشانی نورتاب

نوعی از جعبه آتش نشانی وجود دارد که به آن جعبه‌های نورتاب می‌گویند. تکنولوژی به‌کار مورد استفاده در پوشش رنگ این جعبه‌ها Photo Luminescence نام دارد. در این صورت، در طول شب این جعبه‌ها نوری از خود منتشر می‌کنند و از این رو در محیط‌های تاریک قابل رویت هستند. این جعبه آتش نشانی ویژه را می‌توان در تمامی محیط‌های تاریک مانند فضاهای زیرزمینی، انبارها، تونل‌ها و معادن نصب کرد. این جعبه نیز همچون سایر جعبه‌ها، در ابعاد و اندازه‌های مختلف در انواع روکار و توکار قابلیت طراحی و تولید دارد.

 

جعبه آتش نشانی درب کرکره‌ای

در برخی از اماکن به دلیل محدودیت فضا، امکان باز کردن درب جعبه آتش نشانی وجود ندارد. در این شرایط درب جعبه آتش نشانی به صورت کرکره‌ای طراحی می‌شود. از جمله فضاهایی که از جعبه با درب کرکره‌ای استفاده می‌شود می‌توانیم به فضاهای زیرزمین، تونل مترو و معدن و غیره اشاره کنیم.

در این نوع جعبه‌های آتش نشانی به جای درب‌های کلاسیک، از درب کرکره‌ای استفاده می‌شود. این نوع جعبه در ابعاد مختلف و در دونوع روکار و توکار قابلیت طراحی و تولید دارد.

جعبه آتش نشانی دکوراتیو (بنا به درخواست مشتریان)

از دید برخی از معماران نکته سنج، جعبه آتش نشانی عنصری زمخت و اجباری در پروژه‌های ساخت و ساز است. به‌خصوص در پروژه‌های ساختمانی لوکس مانند هتل‌ها و مجموعه‌های مسکونی گران‌قیمت، معماران حساسیت بیشتری به مباحث زیبایی شناسی پروژه نشان می‌دهند.

تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی و آتش نشانی برای این دسته از مشتریان، جعبه‌های دکوراتیو را تولید می‌کنند. جعبه‌های آتش نشانی دکوراتیو به صورت سفارشی در طرح‌های متنوع و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. حتی در این نوع از جعبه‌ها، امکان حک لوگوی پروژه ساختمانی بر روی درب جعبه نیز وجود دارد.

بنابراین، فلسفه تولید جعبه‌های دکوراتیو، هماهنگی جعبه‌های آتش نشانی با هویت بصری پروژه‌های خاص است. اما یادمان نرود که براساس الزامات سازمان آتش نشانی، رنگ مورد استفاده در پوشش جعبه یا باید قرمز باشد و یا از رنگی استفاده شود که با رنگ دیوار پشتی آن کاملا تمایز داشته باشد.

 جعبه آتش نشانی سه کابین

برخی از جعبه‌های آتش نشانی دارای سه کابین هستند. سه کابین مجزا در این نوع جعبه‌ها اجازه می‌دهد تا ابزارهای مختلف اطفای حریق را در یک جعبه های آتش نشانی قرار دهیم. شاید بر اساس توصیه مشاور آتش نشانی ساختمان، بایستی در داخل یک جعبه، علاوه بر هوزریل و خاموش کننده آتش نشانی، یک هوزرک یا یک قرقره با شیلنگ تاشونده هم قرار گیرد. در این حالت، جعبه آتش نشانی سه کابین استفاده می‌شود.

جعبه آتش نشانی محوطه‌ای 

اماکنی را در نظر بگیرید که امکان نصب جعبه روکار و توکاردر آن وجود ندارد. به عنوان مثال در محیط های باز و وسیع همچون فرودگاه، پمپ بنزین، آشیانه هواپیما و هلی‌کوپتر، اسکله‌های تخلیه و بارگیری کشتی‌ها و غیره خطر آتش سوزی و حریق وجود دارد. اما امکان نصب جعبه آتش نشانی در دیوار وجود ندارد. در این محیط‌ها، جعبه‌های آتش نشانی محوطه‌ای پیشنهاد می‌شود. دیگر لازم نیست بدنه این جعبه‌ها به دیوار متصل شوند. این جعبه‌ها پایه‌ای دارند که می‌توانیم این پایه‌ها را به زمین پیچ کنیم.

از آنجایی که جعبه‌های محوطه‌ای دائما در معرض تابش اشعه خورشید (به عنوان یک عامل مخرب)، باران، برف و غیره، قرار دارند، تولید کنندگان از پوشش رنگ مقاوم و بسیار باکیفیتی در فرآیند تولید آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از تولید کنندگان نکات ظریفی را در طراحی این نوع از جعبه‌ها رعایت می‌کنند. از قبیل:

  • تعبیه دو درب در طرفین این جعبه جهت دسترسی بهتر و آسان‌تر
  • طراحی سقف جعبه به صورت شیروانی جهت جلوگیری از انباشت آب باران بر روی آن
  • ایجاد روزنه‌هایی بر روی جعبه جهت تهویه و گردش هوا

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی فایبرگلاس

در شرایط اقلیمی خورنده مانند مناطق ساحلی، تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و غیره استفاده از جعبه فولادی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. در حضور عوامل مهاجمی مانند بخارات نفتی، حرارت بسیار شدید، نمک‌های دریایی و آفتاب مستقیم، استفاده از جعبه‌های فلزی توصیه نمی‌شود. زیرا این عوامل به راحتی فلز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به تبع آن جعبه دچار خوردگی می‌شود. خوردگی و زنگ زدگی جعبه مساوی است با آسیب دیدن تجهیزات داخل آن!

ماده‌ای که می‌تواند در برابر این عوامل خورنده مقاومت کافی را از خود نشان دهد، فایبرگلاس است. فایبرگلاس می‌تواند جایگزین مناسبی برای فولاد جهت ساخت جعبه باشد. این ماده هم سبک است و هم مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. نکته جالبی که در خصوص جعبه‌های فایبرگلاس وجود دارد این است که به دلیل روش ساخت یک‌پارچه، تنش‌های پسماند بسیار محدود، از این رو طول عمر بسیار بالایی دارد.

این نوع جعبه در تمامی مناطق ساحلی، پتروشیمی‌ها و سکوهای نفتی، گازی، عرشه کشتی‌ها و لنج‌ها می‌تواند نصب و تا سال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

جعبه‌ برای خاموش کننده‌های دستی

هرچند خاموش کننده‌های دستی از قبیل کپسول‌های پودری و کربن دی‌اکسید را می‌توان بر روی دیوار هم نصب کرد، اما بهتر است آن‌ها نیز همانند هوزریل در داخل جعبه قرار گیرند. امروزه کپسول‌های آتش نشانی را می‌توان هم در جعبه‌های تک کابین مخصوص این خاموش کننده‌ها و هم در جعبه‌های دو کابین و یا سه کابین جای داد.

جعبه تک کابین که برای جانمایی کپسول آتش نشانی طراحی می‌شود دارای ابعادی متفاوت از جعبه‌ تک کابین مخصوص هوزریل و هوزرک هستند.

جمع بندی

در این نوشتار، جعبه‌های آتش نشانی مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. با شناخت هرچه بیشتر و دقیق‌تر تجهیزات آتش نشانی می‌توانیم اهمیت ایمنی در برابر آتش را بهتر درک کرده و کمی عمیق‌تر به فرهنگ پیشگیری بنگریم. امید است هموطنان گرامی الزامات ایمنی و آتش نشانی را در مکان‌های مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی رعایت کنند و فرهنگ ایمنی را روز به روز توسعه دهند. لطفا نقطه نظرات سازنده خودتان را در انتهای همین مطلب و در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

جعبه آتش نشانی


مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

 

1 دیدگاه در “انواع جعبه آتش نشانی

  1. مونا دوستی گفت:

    آیا شما جعبه آتش نشانی به تعداد بالا هم میفروشید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *