پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

فایرباکس (جعبه آتش نشانی)

فایرباکس (جعبه آتش نشانی)

مقدمه

در این مقاله، به بررسی یکی از محصولات کلیدی در زمینه اطفاء حریق پرداخته‌ایم که در انواع ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری، آموزشی، درمانی، صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، فایرباکس یا جعبه آتش نشانی  نامیده می‌شود. فایرباکس، محفظه‌ای است که تجهیزات آتش‌نشانی، همچون خاموش کننده‌های دستی، هوزریل آتش نشانی، قرقره و شیلنگ تخت آتش نشانی و غیره در آن نگهداری می‌شود. هرچند این محصول یعنی فایرباکس به خودی خود قابلیت اطفاء حریق ندارد، اما از تجهیزات آتش‌نشانی مهم و کاربردی محافظت می‌کند.

انواع فایرباکس

فایرباکس‌ها بر اساس موادی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسته‌بندی می‌شوند: بر این اساس سه نوع فایرباکس یا جعبه آتش نشانی داریم. فایرباکس فولادی، فایرباکس استیل و فایرباکس کامپوزیتی. متاسفانه در برخی از ساختمان‌ها جعبه‌های آتش نشانی با متریال چوبی نیز به چشم می‌خورد! استفاده از فایرباکس‌های چوبی به هیچ وجه مناسب نیست و هرگز توصیه نمی‌شود؛ زیرا چوب در برابر حریق مقاومت ندارد و زمانی که در حادثه حریق به دمای اشتعال خود برسد آتش می‌گیرد. از این مساله که بگذریم، فایرباکس فولادی، رایج‌ترین نوع جعبه آتش نشانی است و با ورق فولادی ساخته می‌شود. معمولا تولید کنندگان مطرح از ورق فولادی با ضخامت 1 میلیمتر برای ساخت فایرباکس فولادی استفاده می‌کنند. اما در برخی از پروژه‌ها، ورق فولادی با ضخامت بیشتر هم استفاده می‌شود. برای مقابله با خوردگی، روی آن رنگ پودری الکترواستاتیک اعمال می‌شود. فایرباکس استیل به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و زیبایی، در پروژه‌های خاصی استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، در شهرهایی مانند کیش به دلیل رطوبت بالا، عموما از فایرباکس استیل استفاده می‌شود. در مناطق صنعتی و نفتی به دلیل وجود بخارات نفتی و میزان خورندگی بسیار بالا، فایرباکس‌های فایبرگلاس ترجیح داده می‌شود.

فایبرباکس

قیمت فایرباکس

قیمت فایرباکس تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. به طور کلی، قیمت فایرباکس‌های استیل نسبت به فولادی بیشتر است. این افزایش قیمت به دلیل مقاومت بالاتر استیل در برابر خوردگی و زیبایی آن است. همانگونه که اشاره شد، در مناطقی با خوردگی بالا، فایرباکس‌های فایبرگلاس به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، استفاده می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به فایرباکس فولادی و استیل دارند. علاوه بر جنس مواد، ضخامت ورق، نوع یراق‌آلات و سایر مشخصات فنی نیز در تعیین قیمت نقش دارند.

اجزای فایرباکس

فایرباکس از اجزای متعددی تشکیل شده است که هر کدام باید مطابق با استانداردهای خاصی باشند. این اجزا شامل بدنه، درب، لولا، قفل آسان بازشو و فریم (برای نوع توکار) هستند. هنگام خرید، باید به کیفیت این اجزا توجه ویژه‌ای داشت. لولاها نباید دارای قطعات ظریف و پیچیده باشند که ممکن است با گذشت زمان خراب شوند. مساله‌ای که در لولاهای مخفی گازور مشهورد است.  قفل‌ها نیز باید از نوع با کیفیت و آسان بازشو باشند، زیرا در بسیاری از شهرها استفاده از قفل و کلید برای فایرباکس ممنوع است

ویژگی‌های کلیدی فایر باکس باکیفیت

تولیدکنندگان معتبر تجهیزات آتش‌نشانی از تجهیزات به‌ روز برای تولید فایر باکس‌ها استفاده می‌کنند. اما متأسفانه برخی کارگاه‌ها از روش‌های غیراستاندارد برای تولید فایر باکس استفاده می‌کنند که ممکن است کیفیت آنها پایین باشد. این محصولات بی‌کیفیت از نظر ایمنی مناسب برای استفاده در ساختمان‌ها نیستند. یک فایر باکس با کیفیت باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به دو مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • استانداردهای تولید: استفاده از تجهیزات به‌روز و روش‌های استاندارد در تولید
  • مواد اولیه مرغوب: ضخامت مناسب، رنگ با دوام و قفل و لولای باکیفیت

توزیع و فروش فایرباکس آریا

آریاکوپلینگ، طراح و تولید کننده تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق، یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان فایر باکس در ایران است. جعبه آتش نشانی آریا به همراه شیلنگ و نازل (هوزریل)، در بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور استفاده می‌شود. محصولات این شرکت، از طریق شبکه توزیع گسترده آریا در سراسر ایران، به سهولت در دسترس خریداران عزیز قرار می‌گیرند و امنیت و ایمنی ساختمان در برابر حریق را تضمین می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان واحد فروش آریا تماس بگیرید یا به صفحه محصولات وبسایت این شرکت مراجعه نمایید.