پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی آریا

خلاصه

جعبه آتش نشانی از جمله تجهیزاتی است که در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بیمارستانی، صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ابزار به منظور نگهداری تجهیزات آتش نشانی اعم از هوزریل، سامانه شیلنگ برزنتی و کپسول آتش نشانی اطفای حریق استفاده می‌شود. این جعبه‌ها به طور عمومی از جنس فولاد و استیل ساخته می‌شوند تا بتوانند در مقابل شرایط سخت و ضربه‌های احتمالی مقاومت لازم و کافی را داشته باشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ساخت جعبه‌های آتش نشانی بر اساس ضوابط ، الزامات و استانداردهایی می‌باشد که متاسفانه تولید کنندگان متفرقه این محصول از این ضوابط پیروی نمی‌کنند.

جعبه آتش نشانی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات ایمنی است که در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند جعبه آتش نشانی، خود به تنهایی ابزاری برای اطفای حریق به شمار نمی‌رود، اما به دلیل اینکه تجهیزات اطفای حریق مهمی از قبیل هوزریل، کپسول و غیره در داخل آن نگاه داشته می‌شوند، اهیمیت زیادی دارد. امروزه در تولید جعبه‌های آتش نشانی زیبایی آن را نیز ملاک قرار می‌دهند. در این صورت این ابزار وقتی در یک ساختمان نصب می‌شود، یک عامل نازیبا برای ساختمان به حساب نیاید. در این نوشتار قصد داریم اندکی در خصوص کاربردهای این ابزار و سپس ضوابط سازمان در خصوص آن صحبت کنیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • کاربرد جعبه آتش نشانی
  • طراحی جعبه برای استفاده کاربران عادی
  • جعبه آتش نشانی در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • ضوابط سازمان آتش نشانی در خصوص جعبه آتش نشانی

شاید عموم مردم، جعبه آتش نشانی را مکانی برای نگه‌داری هوزریل بدانند. اما علاوه بر هوزریل، دیگر تجهیزات اطفای حریق از قبیل کپسول خاموش کننده آتش (اعم از کپسول پودری و کربن دی‌اکسید)، قرقره به همراه شیلنگ برزنتی و هوزرک نیز در داخل جعبه آتش نشانی قرار می‌گیرند. حتی در برخی از مواقع، مردم از این جعبه‌ها تنها برای نگه‌داری شیلنگ برزنتی (شیلنگ تاشونده) نیز استفاده می‌کنند.

جعبه تک کابین و دوکابین:

طراحی انواع جعبه‌های آتش نشانی به گونه‌ای است که هم می‌توانند تجهیزات اطفای حریق را به صورت منفرد و هم به صورت ترکیبی در خود جای دهند. جعبه‌های آتش نشانی تک کابین تنها یک ابزار را در خود جای می‌دهند. در صورتی که جعبه‌های آتش نشانی دوکابین افقی و عمودی که در بازار با نام‌های جعبه‌های دوقلو و دوطبقه شناخته می‌شوند، ترکیبی از تجهیزات را در خود جای می‌دهند.

مثلا در یک جعبه دوکابین افقی می‌توانیم یک هوزریل و یک کپسول پودری قرار دهیم. به عنوان مثال دیگر در طبقه بالایی یک جعبه دوکابین عمودی می‌توانیم یک هوزریل و در طبقه پایینی آن یک عدد هوزرک قرار دهیم. نوع تجهیزات آتش نشانی که در داخل جعبه قرار می‌گیرد، در ابعاد آن اثرگذار است. اما الزاماتی نیز در خصوص ابعاد جعبه وجود دارد که باید آن را رعایت کرد.

برای مطالعه بیشتر:

جعبه آتش نشانی با کیفیت چه ویژگی های دارد؟

طراحی جعبه آتش نشانی برای استفاده کاربران عادی:

جعبه آتش نشانی یک ابزار برای استفاده فقط آتش نشان آموزش دیده نیست. طراحی این وسیله باید به گونه‌ای باشد که افراد غیر آتش نشان هم بتوانند از تجهیزات داخل آن به هنگام بروز حریق به راحتی استفاده نمایند. یکی از تمهیداتی که کارشناسان برای طراحی جعبه‌ها در نظر گرفتند استفاده از قفل‌های آسان بازشو است. قفل‌های آسان بازشو( کلیک کنید) برای باز و بسته شدن نیازی به کلید ندارند. اهمیت این موضوع سبب شده است سازمان آتش نشانی تهران استفاده از قفل‌های آسان بازشو برای جعبه‌ها را به صورت یک الزام دراورد.

قفل‌های مختلفی اعم از قفل‌های باکی، سامسونتی، زیمنسی و غیره برای درب جعبه نصب می‌شوند. اما شاید بهترین نوع آن همان قفل‌های آسان بازشوی باکی باشد که به دلیل استحکام بالا و طراحی منحصر به فرد، طول عمر بسیار بالاتری نسبت به سایر قفل‌ها دارد.

جعبه آتش نشانی درچه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

جعبه‌های آتش نشانی در هرجایی که خطر آتش سوزی وجود دارد می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. ساختمان‌های مسکونی- اداری- تجاری، بیمارستان‌، سینما، سالن‌های گرد همایی، استادیوم‌ها، مجموعه‌های ورزشی و غیره، اماکنی هستند که خطر آتش سوزی در آن‌ها وجود دارد و می‌بایست به جعبه‌های آتش نشانی مجهز باشند.

همچنین کارخانجات و محوطه‌های صنعتی و تولیدی، اسکله‌های تخلیه و بارگیری، لنج‌ها، شناورها و کشتی‌ها نمونه‌ای از مکان‌هایی هستند که خطر آتش سوزی در آن‌ها محتمل بوده و باید به جعبه مناسب مجهز باشند.

انتخاب نوع جعبه برای یک محیط به نظر مشاور آتش نشانی ساختمان برمی‌گردد. در واقع این مشاور است که با انجام محاسبات و در نظر گرفتن مفاد و قوانین، نوع و تعداد این جعبه‌ها را تعیین می‌کند.

مقاله مرتبط:

جعبه و هوزریل استاندارد آریاکوپلینگ

ضوابط سازمان آتش نشانی در مورد جعبه‌های آتش نشانی

  • براساس ضوابط اطفای حریق ابلاغی از سوی سازمان آتش نشانی، ابعاد جعبه‌های آتش نشانی باید به گونه‌ای باشد که کلیه تجهیزات و متعلقات لازم به طور مناسب داخل آن جانمایی شود و بین تمامی قسمت‌ها حداقل 2.5 سانتی‌متر فاصله باشد و تمامی متعلقات به سهولت و بدون درگیری قابل استفاده باشد (این حداقل فاصله بین اجزا در کشورهای دیگر 5 سانتی متر است). حداقل ابعاد برای جعبه با قرقره و شیلنگ ¾ اینچ و به طول 20 متر، 75*65  سانتی‌متر باید باشد. این ابعاد برای جعبه‌های تک کابین است. ابعاد جعبه‌های دو کابین و سفارشی متفاوت است.
  • فاصله عمودی مرکز قرقره و شیلنگ جعبه آتش نشانی تا کف تمام شده بنا باید 140 تا 160 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • حداقل ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت جعبه آتش نشانی باید 1 میلی‌متر باشد. بنابراین استفاده از ورق هفت دهم میل برای ساخت این تجهیز مناسب نیست.
  • قفل جعبه آتش نشانی باید از نوع آسان بازشو بوده و فاقد هرگونه کلید باشد.
  • جعبه آتش نشانی حتی‌المقدور باید به رنگ قرمز باشد. درصورت استفاده از رنگ‌های دیگر، رنگ باید به گونه‌ای انتخاب شود که با رنگ پیرامون آن متفاوت باشد، به نحوی که به سادگی قابل تشخیص باشد.
  • درصورت الزام به استفاده از خاموش کننده دستی، پیشنهاد می‌شود از جعبه‌های آتش نشانی دوکابین استفاده گردد.

برای اطلاعات بیشتر  و خرید  جعبه آتش نشانی با ما همراه باشید


مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

1 دیدگاه در “جعبه آتش نشانی چیست؟

  1. مهدی راستی گفت:

    جعبه آتش نشانی سفارشی چه قیمت است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *