پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

تولید کننده جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

مقدمه

در این مقاله قصد داریم در خصوص یکی از محصولات پرکاربرد حوزه اطفای حریق صحبت کنیم که امروزه رد پای آن در هر ساختمانی (مسکونی، تجاری، آموزشی، درمانی، صنعتی و غیره) یافت می‌شود. منظور و مقصود ما، جعبه آتش نشانی است. اما قبل از هر مطلبی، بهتر است یک بار این محصول را به درستی تعریف کنیم. بر طبق تعاریفی که در استانداردها در خصوص این محصول آمده است می‌توانیم بگوییم، جعبه آتش نشانی (Fire Cabinet) محفظه‌ای است که سایر تجهیزات آتش نشانی در آن قرار می‌گیرد. این تجهیز، به خودی خود نقشی در اطفای حریق ندارد، اما از تجهیزات اطفای حریقی که درون آن قرار دارد (از قبیل هوزریل آتش نشانی، کپسول آتش نشانی، هوزرک آتش نشانی، قرقره فایرباکس آتش نشانی، نازل آتش نشانی، شیرهای آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی و …)، در برابر آسیب‌های فیزیکی و محیطی محافظت می‌کند.

انواع جعبه آتش نشانی

در یک تقسیم بندی، انواع جعبه‌ آتش نشانی را می‌توان بر اساس موادی که برای ساخت آن استفاده می‌شود، تقسیم بندی کرد. بر همین اساس، دو نوع جعبه آتش نشانی داریم. 1) جعبه آتش نشانی فولادی، 2) جعبه آتش نشانی استیل  3) جعبه آتش نشانی کامپوزیتی.  در همین جا به این نکته اشاره کنیم که، متاسفانه در برخی از اماکن شاهد آن هستیم که از جعبه‌های آتش نشانی چوبی استفاده شده است. چوب، ماده مناسبی برای تولید جعبه آتش نشانی نیست! چرا که به محض وقوع آتش سوزی، جعبه چوبی به سرعت آتش می‌گیرد و عملا راه را برای استفاده از هوزریل و سایر تجهیزات درون خود، مسدود می‌کند.

مرسوم‌ترین نوع جعبه آتش نشانی، جعبه فولادی است. برای ساخت این محصول از ورق فولادی با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. بر اساس استاندارد، حداقل ضخامت ورق فولادی مورد استفاده برای ساخت جعبه، 1 میلیمتر است. اما در برخی از پروژه‌ها، از ورق فولادی با ضخامت بیشتر هم برای ساخت این محصول استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، جهت جلوگیری از خوردگی فولاد، یک لایه رنگ پودری الکترواستاتیک بر روی جعبه قرار می‌گیرد.


جعبه آتش نشانی تک کابین


جعبه آتش نشانی سفارشی


جعبه آتش نشانی دو طبقه

فلز دیگری که برای ساخت جعبه آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استیل است. استیل به دلیل مقاومت بالاتر در برابر خوردگی نسبت به فولاد، برای مناطق مرطوب گزینه بهتری به شمار می‌رود. همچنین همانطور که مطلع هستید، فلز استیل زیبایی بیشتری نسبت به فولاد دارد. به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها که وجه زیبایی جعبه برای سازنده و معمار اهمیت بالایی دارد، از جعبه آتش نشانی استیل استفاده می‌شود.

محصول دیگری که عموما در مناطق با خورندگی بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، جعبه فایبرگلاسی یا کامپوزیتی است. به عنوان مثال، مناطق نفت خیز جنوب را در نظر مجسم کنید. در این مناطق میزان رطوبت و بخارات نفتی بسیار زیاد است. به همین دلیل ممکن است استیل و فولاد به مرور زمان دچار خوردگی شوند. در این مناطق از جعبه آتش نشانی فایبرگلاس (جعبه آتش نشانی کامپوزیتی) استفاده می‌شود.

مقاله مرتبط :

جعبه و هوزریل استاندارد آریاکوپلینگ

جعبه و هوزریل آتش نشانی، از جمله تجهیزات مهمی است که برای تامین امنیت در برابر حریق طراحی و تولید شده است. هر چند در گذشته قوانین و الزامات سخت گیرانه‌ای مبنی بر استفاده از این تجهیزات در بناهای مختلف وجود نداشت، اما… برای ادامه مقاله کلیک کنید 

جعبه آتش نشانی روکار و توکار

امروزه از جعبه‌های آتش‌ نشانی به منظور نگهداری تجهیزاتی مانند هوزریل، هوزرک و کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود. این جعبه‌ها در دو نوع روکار و توکار توسط شرکت‌های تولید کننده تجهیزات آتش ‌نشانی طراحی و تولید می‌شوند برای ادامه مقاله کلیک کنید

قیمت جعبه آتش نشانی

یکی از مواردی که به هنگام خرید جعبه آتش نشانی برای افراد اهمیت دارد، قیمت جعبه آتش نشانی است. پر واضح است که قیمت جعبه آتش نشانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما یکی از آیتم‌های بسیار مهم در این خصوص، نوع متریال به کار رفته برای ساخت جعبه است. به عنوان نمونه قیمت استیل در حالت کلی از قیمت فولاد پایین‌تر است. به همین سبب، قیمت جعبه آتش نشانی استیل کمی بیشتر از قیمت یک جعبه آتش نشانی فولادی است. البته عوامل دیگری هم بر قیمت جعبه آتش نشانی اثرگذار است؛ از جمله: ضخامت ورق مورد استفاده برای ساخت جعبه، نوع یراق آلات و … .

محصول دیگری که عموما در مناطق با خورندگی بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، جعبه فایبرگلاسی یا کامپوزیتی است. به عنوان مثال، مناطق نفت خیز جنوب را در نظر مجسم کنید. در این مناطق میزان رطوبت و بخارات نفتی بسیار زیاد است. به همین دلیل ممکن است استیل و فولاد به مرور زمان دچار خوردگی شوند. در این مناطق از جعبه آتش نشانی فایبرگلاس (جعبه آتش نشانی کامپوزیتی) استفاده می‌شود.


قیمت جعبه آتش نشانی به چه عواملی بستگی دارد؟


جعبه آتش نشانی محوطه‌ای


جعبه آتش نشانی دوکابین (دوقلو)

اجزای یک جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی، یک کابینت معمولی نیست؛ بلکه بر اساس اصول، قواعد و استانداردهایی تولید می‌شود. اما تعداد اجزای یک جعبه آتش نشانی به اندازه تعداد اجزای تشکیل دهنده هوزریل و یا هوزرک نیست. در حالت کلی اجزای یک جعبه آتش نشانی معمولی عبارتند از، بدنه ، درب ، لولا، قفل آسان بازشو و فریم (برای جعبه‌های توکار). بهتر است به هنگام خرید جعبه آتش نشانی، به این اجزا توجه داشته باشید تا از متریال مناسبی تهیه شده باشند. به عنوان نمونه لولاهای مخفی با ریزقطعات زیاد و ظریف مناسب یک جعبه آتش نشانی نیست. چرا که به مرور زمان خراب می‌شوند. یا قفل یک جعبه باید از نوع آسان بازشو و با کیفیت باشد. چرا که استفاده از قفل و کلید برای یک جعبه آتش نشانی در بسیاری از شهرها ممنوع است.

برخی از ویژگی‌های یک جعبه آتش نشانی باکیفیت

امروزه علاوه بر تولیدکنندگان مطرح تجهیزات آتش نشانی، که از تجهیزات به روز برای تولید جعبه آتش نشانی استفاده می‌کنند، کارگاه‌های مختلفی هم وجود دارد که این محصول را با فرآیندهای غیر استاندارد تولید و روانه بازار می‌کنند. عجیب‌تر اینکه برخی از افراد سودجو، این محصول را به خریداران معرفی می‌کنند. غافل از اینکه جعبه آتش نشانی بی کیفیت نباید در یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. یک جعبه آتش نشانی با کیفیت ویژگی‌های مشخصی دارد که سبب می‌شود سالیان سال بتواند از تجهیزات مختلف درون خود محافظت و نگهداری کند. از جمله اینکه ضخامت ورق مورد استفاده برای تولید جعبه آتش نشانی نباید کمتر از یک میلیمتر باشد؛ رنگ مورد استفاده برای تولید جعبه باید از نوع پودری الکترواستاتیک باشد و آزمون‌های مختلف را پشت سر بگذارد؛ قفل و لولای مورد استفاده برای ساخت جعبه باید از نوع باکیفیت باشد؛ تمامی سوراخ کاری‌ها باید قبل از فرآیند رنگ کاری بر روی جعبه ایجاد شود و …

مقاله مرتبط :جعبه آتش نشانی با کیفیت چه ویژگی های دارد ؟

فروش جعبه آتش نشانی در تهران و شهرستان‌ها

آریاکوپلینگ یکی از مهم‌ترین و مطرح‌ترین سازندگان جعبه آتش نشانی در ایران به شمار می‌رود. جعبه آتش نشانی به همراه شیلنگ و نازل (هوزریل) آریا، در بسیاری از پروژه‌های مطرح کشور مورد استفاده قرار گرفته است. محصولات این شرکت، توسط شبکه توزیع گسترده آریا در سرتاسر ایران، به راحتی در دسترس خریداران محترم قرار می‌گیرد و ضامن امنیت و ایمنی یک ساختمان در برابر حریق می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران واحد فروش آریا تماس بگیرید و یا به صفحه محصولات وبسایت این شرکت مراجعه نمایید.

جعبه آتش نشانی