جعبه آتش نشانی روکار

خلاصه مقاله

امروزه از جعبه‌های آتش‌ نشانی به منظور نگهداری تجهیزاتی مانند هوزریل، هوزرک و کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌شود. این جعبه‌ها در دو نوع روکار و توکار توسط شرکت‌های تولید کننده تجهیزات آتش ‌نشانی طراحی و تولید می‌شوند. جعبه آتش نشانی توکار به طور کامل درون دیوار جانمایی می‌شود، درحالی که در مواردی که امکان قرار دادن جعبه آتش نشانی توکار در دیوار وجود ندارد، از جعبه روکار استفاده می‌شود.
انواع مختلفی از جعبه‌های آتش‌ نشانی (روکار و توکار) وجود دارد که تناسب و سازگاری با نیازهای محیطی و امکانات مختلف را برآورده می‌کنند. یکی از أنواع این جعبه‌های آتش‌نشانی، جعبه تک کابین است که برای نگهداری هوزریل آتش ‌نشانی استفاده می‌شود. جعبه تک کابین، عموماً در فضاهایی مانند ساختمان‌‌های مسکونی، تجاری، آموزشی و غیره که نیاز به نگهداری یک وسیله آتش‌ نشانی کوچک دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. جعبه دو کابین عمودی و دو کابین افقی هم برای نگهداری هوزریل آتش‌ نشانی و سامانه شیلنگ برزنتی به‌ کار می‌روند. این جعبه‌ها به‌ دلیل داشتن دو فضای جداگانه، امکان آماده ‌باش سریعتر و بهتر را در مواقع اضطراری فراهم می‌کنند. بنابراین طراحی آنها به‌ گونه‌ای است که قابلیت دسترسی و استفاده آسان را فراهم می‌سازد.

جعبه آتش نشانی روکار و توکار

در میان همه تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق از جمله: اسپرینکلر، هوزریل، هوزرک، قرقره و شیلنگ برزنتی،  جعبه آتش نشانی، کپسول وغیره، تنها جعبه آتش نشانی روکار و توکار است که تاثیر مستقیمی در فرآیند اطفای حریق ندارند! به عبارت دیگر، آتش نشان و یا کاربر عادی نمی‌تواند از جعبه برای خاموش کردن آتش استفاده کند. در حالی که تجهیزی همچون کپسول آتش نشانی، مستقیما برای اطفای حریق به کار می‌رود.

اما سوال اینجاست … اگر جعبه هیچ کاربردی در اطفای حریق ندارد، چرا آنقدر مهم است که متخصصان حوزه ایمنی و آتش نشانی، برای ساخت و نصب جعبه آتش نشانی، الزامات و استانداردهایی را تدوین نموده‌اند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جعبه از آن جهت پر اهمیت است که همچون یک یک نگهبان، از تجهیزات مهم اطفای حریق اعم از کپسول آتش نشانی، هوزریل آتش نشانی و هوزرک آتش نشانی مراقبت می‌کند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

بر اساس الزامات سازمان آتش نشانی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری جهت دریافت پایان کار، بایستی به جعبه‌های آتش نشانی مجهز باشند. جعبه‌هایی که فرآیند تولید، نصب و نگهداری از آن، بر اساس الزامات و استانداردهای معین است. در این مقاله قصد داریم در خصوص جعبه آتش نشانی روکار و توکار صحبت کنیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

مقاله مرتبط:

قفل های آسان بازشو جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی روکار و توکار

بسته به اینکه معماران مکانی برای جانمایی جعبه آتش نشانی در دیوارهای یک بنا در نظر گرفته باشند یا نه، دو نوع جعبه توکار و روکار به کار گرفته می‌شود. در مورد جعبه توکار باید گفت که بدنه آن به طور کامل در عمق دیوار قرار می‌گیرد و به دیوار پیچ می‌شود و تنها درب و فریم آن در معرض دید قرار می‌گیرد. اما جعبه روکار به طور کامل بر روی دیوار نصب می‌شود.

انواع جعبه‌‌های آتش نشانی روکار و توکار

جعبه آتش نشانی روکار و توکار، می‌تواند تجهیزات مختلفی همچون هوزریل استاندارد، قرقره و شیلنگ برزنتی، هوزرک و کپسول آتش نشانی و یا ترکیب آن‌ها را در خود جای دهد. از این روی، انواع جعبه‌های آتش نشانی عبارتند از:

جعبه آتش نشانی تک کابین:

جعبه‌های آتش نشانی تک کابین روکار و توکار ، عموما یک وسیله را در خود جای می‌دهند و در ابعاد 65cm*75cm*17cm و همچنین 65cm*75cm*20cm تولید می‌شوند.

تجهیزاتی که به صورت منفرد در جعبه با عمق 17 سانتی‌متر جای می‌گیرند عبارتند از: هوزریل 20 متری، هوزرک، قرقره فایرباکس نوع A (1.5 اینچی و 2 اینچی با طول شیلنگ  20 و 25 متر)، قرقره فایرباکس نوع B (1.5 اینچی و 2 اینچی با طول شیلنگ 20، 25 و 30 متر)

هوزریل آتش نشانی با طول شیلنگ 30 متر به درستی در جعبه تک کابین با عمق 17 سانتیمتر جای نمی‌گیرد. به همین دلیل جعبه با عمق 20 سانتی‌متر برای آن مناسب تر است.

علاوه بر این تجهیزات، برخی برای نگهداری شیلنگ برزنتی (شیلنگ تخت) از یک جعبه تک کابین استفاده می‌کنند.

جعبه آتش نشانی تک کابین
جعبه آتش نشانی تک کابین آریاکوپلینگ

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی دوکابین افقی:

جعبه آتش نشانی دوکابین افقی روکار و توکار با نام جعبه دوقلو در بازار شناخته می‌شود. ابعاد این جعبه 95cm*75cm*20cm است. این جعبه دو کابین دارد. در یکی از کابین‌های این جعبه، یک کپسول ABC با وزن 6 کیلوگرم قرار می‌گیرد. در کابین دیگر این جعبه هم هوزریل ¾ اینچ با طول شیلنگ 20 تا 30 متر قرار می‌گیرد.

جعبه آتش نشانی دوکابین (دوطبقه )

جعبه آتش نشانی دوکابین عمودی:

جعبه آتش نشانی دوکابین عمودی (روکار و توکار) در بازار با نام جعبه دو طبقه شناخته می‌شود. ابعاد این جعبه 160cm*65cm*20cm است. هوزریل با طول شیلنگ 20 تا 30 متری در طبقه بالا قرار می‌گیرد و تجهیزاتی از قبیل کپسول، هوزرک 1.5 اینچی با طول شیلنگ 15 تا 30 متر و قرقره فایرباکس در طبقه پایین قرار می‌گیرند. لازم است بدانید، بر اساس استاندارد نصب هوزریل آتش نشانی، مرکز قرقره هوزریل باید در ارتفاع 150 سانتی متری از کف باشد. به همین دلیل، این وسیله در طبقه فوقانی جعبه آتش نشانی قرار می‌گیرد.

جعبه کپسول آتش نشانی :

جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی برای نگهداری کپسول ABC و یا BC شش کیلوگرمی طراحی شده است. ابعاد این جعبه معمولا 23cm*30cm*75cm است.

جعبه کپسول آتش نشانی

موارد دیگر:

علاوه بر جعبه‌های مذکور، جعبه‌های دیگری هم وجود دارد که بنا به سفارش مشتریان تولید می‌شود. شرکت آریاکوپلینگ، علاوه بر تولید جعبه‌های آتش نشانی روکار و توکار روتین، جعبه‌های کاملا سفارشی را نیز بنا به خواسته مشتریان تولید می‌کند.

برای استعلام قیمت جعبه آتش نشانی روکار و توکار با ما تماس بگیرید


"</a
جعبه آتش نشانی روکار

"</a
جعبه آتش نشانی توکار

جعبه آتش نشانی توکار:

در صورتی که معمار ساختمان مکانی برای قرارگیری جعبه آتش نشانی در داخل دیوار در نظر گرفته باشد، می‌توان از جعبه آتش نشانی توکار استفاده کرد. بدنه این جعبه به طور کامل درون دیوار قرار می‌گیرد و آنچه در معرض دید است، درب و فریم جعبه خواهد بود.

جعبه آتش نشانی روکار:

در صورتی که امکان نصب جعبه آتش نشانی توکار در دیوار وجود نداشته باشد، جعبه‌های آتش نشانی روکار یک راه حل محسوب و از تجهیزات آتش نشانی نگهداری می‌کنند.

انواع جعبه آتش نشانی روکار و توکار:

بسته به تجهیزاتی که قرار است درون یک جعبه آتش نشانی قرار گیرد انواع جعیه آتش نشانی توکار و روکار عبارتند از: جعبه تک کابین، جعبه آتش نشانی دو کابین افقی (دوقلو)، جعبه دو کابین عمودی (دو طبقه و جعبه مخصوص کپسول. علاوه بر این موارد، تولید کنندگان امکان تولید جعبه‌های آتش نشانی سفارشی را نیز دارند.

ابعاد یک جعبه تک کابین:

ابعاد استاندارد یک جعبه آتش نشانی تک کابین 17*75*65 و 20*75*65 (بر حسب سانتی متر) است.

ابعاد یک جعبه آتش نشانی دو کابین افقی:

ابعاد استاندارد یک جعبه آتش نشانی دوکابین افقی 20*75*95 (بر حسب سانتی متر) است.

ابعاد یک جعبه آتش نشانی دو کابین عمودی:

ابعاد استاندارد یک جعبه آتش نشانی دو کابین عمودی 20*75*160 (بر حسب سانتی متر) است.

ابعاد جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی:

ابعاد یک جعبه مخصوص کپسول آتش نشانی 23*30*75 (بر حسب سانتی متر) است.

"</a

برای خرید جعبه آتش نشانی روکار و توکار کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *