پایگاه دانش, خاموش کننده آتش نشانی

اجزای تشکیل دهنده کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ

کپسول آتش نشانی

مقدمه

آریا کوپلینگ، طراح و تولید کننده تجهیزات آتش‌نشانی است که در سبد محصولات خود کپسول پودری ABC را نیز دارا می‌باشد. این محصول قادر است به طور همزمان حریق سه گروه مختلف، شامل جامدات، مایعات قابل اشتعال و گازهای قابل اشتعال را خاموش کند. قبل از طراحی و تولید کپسول‌های پودری آتش‌نشانی  ABC، مردم از کپسول‌های BC  در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌کردند. اما کپسول‌های BC قادر به اطفای حریق جامدات نبودند. بنابراین، پیشنهاد می‌شد که علاوه بر کپسول BC، کپسول آبی نیز در ساختمان‌ها موجود باشد تا حریق ناشی از جامدات را نیز خاموش کند. اما با توسعه تکنولوژی، کپسول‌های پودری ABC به عنوان جایگزین مناسبی برای کپسول‌های BC شناخته شدند که قادر به خاموش کردن سه گروه حریق A ، B و C هستند. در این مقاله، قصد داریم اجزای تشکیل ‌دهنده کپسول‌های پودری ABC آریا کوپلینگ را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. 

بدنه کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ

بدنه کپسول آریا کوپلینگ از ورق فولادی نورد سرد ساخته شده است و شامل سه قسمت سیلندر، کفی و سقفی می‌باشد. ضخامت سیلندر این کپسول یک و نیم میلی‌متر و ضخامت کفی و سقفی آن ۲ میلی‌متر است. این قسمت‌ها توسط فرایند جوشکاری کاملاً مکانیزه به همدیگر متصل می‌شوند. همچنین، تمامی کپسول‌های تولید شده در مجموعه آریا کوپلینگ تست هیدرواستاتیک با فشار ۲۱ بار روی آنها انجام می‌شود. در خصوص کیفیت بدنه کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ، به همین نکته بسنده می‌کنیم که بر اساس استاندارد، فشار ترکیدگی بدنه کپسول باید حداقل ۵۰ بار باشد، اما کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ دارای فشار ترکیدگی بیش از ۸۵ بار است.

کپسول آتش نشانی آریاکوپلینگ

خاموش‌کننــده آتــش نشــانی چنــد منظــوره ABC ،یــک خامــوش کننــده بــا پــودر چنــد منظــوره و مخصــوص اطفــای کلاس‌های آتــش ســوزی A ، B  و C اســت.

شیر تخلیه کپسول آریا کوپلینگ

تمامی خاموش کننده‌های دستی آریا کوپلینگ به یک شیر تخلیه مجهز شده‌اند. این شیر از متریال برنجی ساخته شده است که مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کپسول آریا کوپلینگ، وجود سوپاپ اطمینان در شیر تخلیه است. به عبارت دیگر، وقتی فشار داخلی کپسول به دلیل قرارگیری در محیط حریق، بالا می‌رود، سوپاپ اطمینان محتویات داخل کپسول را خالی می‌کند تا از ترکیدگی کپسول جلوگیری کند. همچنین، بر روی شیر تخلیه کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ، یک مانومتر نصب شده است که فشار محتویات داخل کپسول را به کاربر نشان می‌دهد. فشار باید در محدوده سبز رنگ (11 تا 18 بار) قرار گیرد و در غیر این صورت، کپسول باید مورد بازرسی قرار گیرد.

شیلنگ کپسول آریا کوپلینگ

در انتهای شیر تخلیه خاموش کننده پودری آریا کوپلینگ یک شیلنگ به طول تقریباً ۵۰ سانتی‌متر قرار دارد. این شیلنگ وظیفه انتقال پودر از داخل کپسول بر روی حریق را بر عهده دارد. شیلنگی که برای استفاده در کپسول آتش نشانی پودری ABC آریا کوپلینگ استفاده شده است، منعطف و مقاوم بوده و عملکرد صحیح بدون خشکی و ترک خوردگی در طول زمان را دارا است. در انتهای شیلنگ، یک سرنازل قرار دارد که در برابر حرارت مقاوم است و در اثر مجاورت با حرارت حریق تغییر شکل نمی‌دهد. یک نکته قابل توجه در خصوص شیلنگ کپسول پودری ABC آریا کوپلینگ این است که برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و اشیای ناخواسته به درون شیلنگ، یک درپوش برای آن تعبیه شده است که بر روی بدنه کپسول نصب شده است و انتهای شیلنگ در آن قرار می‌گیرد.

پودر به کار رفته در خاموش کننده دستی آریا کوپلینگ

ماده خاموش کننده‌ای که در کپسول پودری استفاده می‌شود، اهمیت بسیار بالایی در کیفیت کپسول پودری خواهد داشت. در آریا کوپلینگ از پودر ABC  استفاده می‌شود که توانایی خاموش کردن سه گروه حریق (جامدات، مایعات و گازها) را دارد. این پودر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؛ به عنوان مثال، در طول زمان کلوخه نمی‌شود، زیرا هر دانه پودر با یک لایه روغن سیلیکون پوشیده شده است که خاصیت روان کنندگی و جلوگیری از کلوخه شدگی را به پودر می‌بخشد. در مجموعه آریا کوپلینگ، این پودر به وسیله دستگاه‌های اتوماتیک در داخل کپسول قرار می‌گیرد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کپسول‌های ۶ کیلوگرمی و ۱۲ کیلوگرمی در این مجموعه تولید می‌شوند و به ترتیب دارای ۶ کیلوگرم و ۱۲ کیلوگرم پودر ABC هستند. لازم به ذکر است که درصد خلوص پودر مورد استفاده در کپسول آریا کوپلینگ ۸۵ درصد است، اما بر اساس درخواست مشتریان عزیز می‌توانیم درصد خلوص را به بالاتر از این مقدار افزایش دهیم. همچنین، در داخل کپسول، پودر گاز نیتروژن قرار می‌گیرد و این گاز عاملی است که در زمان فشردن شیر تخلیه، پودر را از داخل کپسول خارج می‌کند.

بخش های دیگر کپسول آتش نشانی آریا کوپلینگ

آریا کوپلینگ به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق، ویژگی‌ها و اجزایی را به کپسول خود اضافه کرده است که بهبود کیفیت آن را تضمین می‌کند. یکی از این قطعات منحصر به فرد که در کپسول آریا کوپلینگ وجود دارد و در کپسول‌های دیگر موجود در بازار نیست، محافظ کفی و سقفی (از جنس پلیمر) است. هر یک از خاموش کننده‌های دستی آریا کوپلینگ به یک عدد کفی و سقفی از متریال پلیمری مجهز شده‌اند؛ استفاده از محافظ  کفی و سقفی در این کپسول‌ها به دلیل جلوگیری از رنگ پریدگی و زنگ زدگی و خوردگی در صورت برخورد با سطوح دیگر در زمان جابجایی کپسول است. با استفاده از محافظ  پلیمری در کپسول‌های آریا کوپلینگ، این نواحی کپسول در مقابل ضربات احتمالی محافظت می‌شوند.