پایگاه دانش, عمومی

راهکار تکنولوژیک برای محافظت از صورت و گردن آتش نشانان

پوشش محافظ آتش نشانان

آتش نشانان همواره در معرض خطرات ناشی از دودهای سمی، ذرات خطرناک و سرطان‌زای منتشر شده از سوختن مواد مصنوعی قرار دارند. به همین دلیل طراحی و تولید لباس و پوشش مناسب برای آنها الزامی است. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص یکی از این پوشش های مناسب و فناورانه صحبت کنیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:
مقدمه
مصالح جدید در مقابل مصالح قدیمی:
چه خطری آتش نشانان را تهدید می‌کند؟
معرفی یک تکنولوژی جدید

مقدمه

آتش نشانی یکی از مشاغل خطرناک و پر استرس در بین تمامی مشاغل دنیا محسوب می‌شود. یک آتش نشان با علم به اینکه ممکن است در یک ماموریت جان خود را از دست بدهد، در ماموریت‌ها و عملیات حاضر می‌شود. خطرات زیادی آنان را در یک ماموریت تهدید می‌کند. برخی از افراد می‌پندارند لباس یک آتش نشان می‌تواند آنها را از کلیه خطرات در امان نگه دارد.

اما این تفکر درست نیست! ذرات خطرناکی که از سوختن مواد و مصالح در هوا منتشر می‌شوند، می‌توانند بر روی پوست آتش نشانان قرار گیرند و آسیب‌های جدی به سلامتی آنها وارد کنند. به همین دلیل مراکز علمی و تحقیقاتی مربوطه، به دنبال ابداع تجهیزاتی هستند تا با بکارگیری آنها آسیب‌های وارده به آتش نشانان را به حداقل برسانند. در این مقاله در خصوص یکی از همین تجهیزات فناورانه صحبت خواهیم کرد.

مصالح جدید در مقابل مصالح قدیمی

در گذشته برای ساخت یک ساختمان و یا وسایل داخل آن، از مواد طبیعی استفاده می‌شد. اما امروزه برای ساخت یک بنا و یا تجهیزات داخلی آن از مواد مصنوعی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، مبلمان یک منزل در گذشته از چوب ساخته می‌شد؛ اما امروزه  برای ساخت یک دست مبل، از مواد مصنوعی و سبک استفاده می‌شود.

این جایگزینی دلایل متفاوتی دارد. ما در این مقاله به بررسی دلایل این جایگزینی نمی‌پردازیم. اما آنچه وجود دارد این است که مواد مصنوعی در یک آتش سوزی به گونه‌ای متفاوت‌تر از مواد طبیعی عمل می‌کنند. اولا: مواد مصنوعی سریعتر در آتش می‌سوزند و حرارت بالاتری را نیز تولید می‌کنند. ثانیا: این مواد در هنگام سوختن، ذرات خطرناکی در فضا منتشر می‌کنند که استنشاق آنها بسیار خطرناک است و قرار گیری مداوم آنها بر روی پوست انسان، عوارض خطرناکی به همراه دارد.

چه خطری آتش نشانان را تهدید می‌کند؟

عمده فعالیتی که یک آتش نشان انجام می‌دهد، قرارگیری در موقعیت آتش سوزی و اطفای حریق است. این نوع عملیات بسیار پر خطر است. اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که آتش نشانان را در این عملیات تهدید می‌کند، تماس آنها با ذرات معلقی است که از سوختن مواد مختلف ایجاد می‌شوند.

مواد و مصالح ساختمانی هنگام سوختن، علاوه بر آزاد سازی گازهای سمی، گرد زغال نیز تولید می‌کنند. اغلب این گردهای زغال، سبک بوده و بصورت ذرات معلق در فضای داخلی ساختمان‌های دچار حریق، شناور هستند. خصوصا مواد مصنوعی در هنگام سوختن ذراتی تولید می‌کنند که بسیار خطرناک هستند. این ذرات عموما سرطان‌زا هستند. (براساس آمار بین المللی منتشر شده از سوی انجمن حمایت از آتش نشانان آمریکا، آتش نشانان به طور متوسط 19% بیشتر از مردم عادی دچار انواع مختلف بیماری سرطان می‌شوند).

 معمولا آتش نشانان از ناحیه سر و گردن و شانه در تماس مستقیم با این مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرند. بنابراین پوشاندن این ناحیه به طوری که مزاحمی برای انجام هرچه بهتر عملیات نباشد، لازم و ضروری است.

مقاله مرتبط : اسپرینکلر چیست؟

معرفی یک تکنولوژی جدید آتش نشانی

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، آتش نشانان هنگام حضور در فضاهای دچار حریق، اغلب از قسمت گردن، صورت و شانه‌ در معرض ذرات معلق و آسیب رسان هستند. محصولی که می‌خواهیم معرفی کنیم به این موضوع و حل این مشکل می‌پردازد.

برند HoneyWell پوششی را ارائه کرده است که از پوست آتش نشان در حین عملیات اطفای حریق محافظت می‌کند. این پوشش از الیاف بسیار سبک، نرم، با قابلیت عبور هوا و جلوگیری از عبور ذرات معلق ساخته شده است. پوششی که از این الیاف منحصر به فرد ساخته می‌شود، مولکولهای هوا را از خود عبور می‌دهد اما از عبور ذرات دود جلوگیری می‌کند.

تصویر فوق ذرت معلق بر روی بدن آتش نشان را بعد از یک عملیات اطفای حریق نشان می‌دهد.
تصویر یک آتش نشان بعد از عملیات اطفای حریق که از پوشش محافظ صورت و گردن استفاده کرده است.

در واقع این پوشش محافظ با نفوذناپذیری تا 99.9%، سدی محکم در برابر ذرات معلق سرطان زا ایجاد می‌کند. همچنین این پوشش با ارگونومی مناسب، کاملا سر و گردن و شانه آتش نشان را می‌پوشاند. بدین ترتیب شاید بتوان این پوشش را یکی از لباس‌های ضروری برای آتش نشانان تصور کرد.

 امید است با بکارگیری علم و فناوری بتوانیم لباس هایی تولید کنیم که به طور 100 درصدی از آتش نشانان در برابر حریق محافظت کنیم.

مقاله های مرتبط:

آشنایی با انواع اسپرینکلر آتش نشانی

عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی و پیشگیری از آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *