پایگاه دانش, عمومی

عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی و پیشگیری از آن‌ها

آتش سوزی و خسارت‌های جانی و مالی آن، امروزه یکی از چالش‌های بزرگ شهرنشینی است. سالانه چندین هزار نفر به خصوص در آتش سوزی خانه‌های مسکونی جان خود را از دست می دهند؛ این در حالی است که بسیاری از عوامل شروع حریق در املاک مسکونی قابل پیشگیری است. در این مقاله ابتدا به معرفی برخی از عوامل شروع آتش سوزی در منازل مسکونی می پردازیم و در پی آن راه‌کارهای پیشگیری و اطفای حریق در منازل مسکونی را معرفی می کنیم. آنچه در این مقاله می خوانیم:

عوامل آتش سوزی در منازل

براساس آمار NFPA مهم‌ترین عامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی، پخت و پز در آشپزخانه است. این عامل در مجموع 42% از همه آتش سوزی‌ها را شامل می‌شود. شعله‌ور شدن روغن‌های خوراکی داغ در اثر حرارت دیدن بیش از اندازه، یکی از سناریو‌های معمول شروع آتش سوزی هنگام آشپزی است.

مشکلات ناشی از سیم کشی برق و آتش سوزی با منشا الکتریسیته

یکی از عوامل مهم آتش سوزی در خانه‌های مسکونی، سیم‌کشی‌های فرسوده یا غیر اصولی است. بنا بر آمار NFPA چیزی در حدود 18% از آتش سوزی خانه‌های مسکونی، منشا الکتریسیته دارند.

یکی از اتفاقات احتمالی به انفجار ناشی از شارژ بیش از حد ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ برمی‌گردد. این ابزارها اغلب مجهز به باتری‌های لیتیوم-یون هستند. این نوع باتری‌ها با کوچکترین نقص فنی و در صورت شارژ بیش از اندازه، ممکن است شعله‌ور شده و منفجر شوند.

اتفاق دیگر می‌تواند اتصالی کردن چند سیم برق فرسوده یا لخت و تماس آنها با یکدیگر باشد. یکی از تمهیدات مناسب برای پیشگیری از این اتفاق می‌تواند این باشد که با کمک یک کارشناس فنی برق ساختمان، دوره‌های نگهداری و تعمیرات را برای سیم کشی واحد مسکونی خود در نظر بگیرید. بدین ترتیب قبل از وقوع حادثه جلوی آن را می‌گیرید.

یک اتفاق شایع دیگر نیز اتصال چند وسیله برقی پرمصرف به یک پریز به وسیله چند شاخه است. این کار باعث عبور جریان برق بیش از حد توان سیم چند شاخه شده و ممکن است باعث ذوب شدن آن و آتش سوزی شود.

سیگار کشیدن

یکی از عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی سیگار است. آمار NFPA می‌گوید حدود 5% از آتش سوزی‌های املاک مسکونی ناشی از سیگار کشیدن در داخل خانه است. اگر می‌خواهید سیگار بکشید بهتر است در هوای آزاد (بالکن یا پشت بام) این کار را بکنید. همچنین توصیه می‌شود در اتاق خواب هیچوقت سیگار نکشید. زیرا تمام مواد و وسایل موجود در اتاق خواب مستعد آتش سوزی هستند. پس از اتمام سیگار کشیدن، فیلتر آن را قبل خاموش کردن کامل هرگز در سطل زبانه نیندازید. همچنین در فصل پاییز به دلیل خشک بودن زمین و وجود برگهای خشک مراقب فیلترهای نیمه خاموش سیگار خود باشید.

راهکارهای اطفای حریق

 نصب جعبه آتش نشانی و هوزریل

جعبه آتش نشانی و هوزریل

 مطابق بخش 5-1 الزامات آتش نشانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در کلیه طبقات و فضاهای تحت تصرف، باید ایستگاه شیلنگ آتش نشانی متصل به لوله ایستاده با کلاس مناسب در نظر گرفته شود.

ابزارهای اطفای حریق جعبه و هوزریل، یکی از ابزارهای مناسب برای خاموش کردن حریق‌های کلاسA است. این کلاس حریق به آتش گرفتن جامدات (مبل، پرده، فرش و موکت و…) مربوط می شود. . الزامات آتش نشانی و خدمات ایمنی سازمان آتش نشانی می‌گوید هوزریل‌ها برای حفاظت بیشتر می‌توانند به همراه جعبه‌های آتش نشانی مورد استفاده قرار گیرند.

مقاله مرتبط:جعبه آتش نشانی با کیفیت چه ویژگی های دارد؟

در هنگام وقوع حریق، اپراتور (یکی از ساکنین ساختمان) درب جعبه را باز کرده و با آزاد کردن نازل از داخل جعبه، با کشیدن شیلنگ و باز کردن قرقره به سمت محل حریق می‌رود.

استفاده از اسپرینکلرهای اتوماتیک

اسپرینکلر اتوماتیک ابزاری برای کنترل و اطفای حریق به صورت اتوماتیک است. این ابزار در مراحل اولیه آتش سوزی، آن را کنترل کرده و در نهایت اطفا می‌کند.

براساس الزامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، ساختمان‌های با ارتفاع بیشتر از 23 متر باید به طور کامل تحت پوشش سیستم‌های اطفای حریق برپایه اسپرینکلر شوند.

اسپرینکلرها دارای یک جزء حساس به حرارت (شیشه‌ای یا فلزی) هستند. این عضو حساس به گونه‌ای ساخته شده است که در دمای خاصی جریان آب پشت اسپرینکلر را آزاد کرده و با پاشیدن آب روی حریق شروع به کنترل و اطفای آن می‌کند.

آمارهای شگفت انگیزی از اسپرینکلرها و موثر بودن آنها در کنترل و اطفای حریق وجود دارد. براساس منابع معتبر بین‌المللی، 85% آتش سوزی‌ها فقط با یک اسپرینکلر کنترل و اطفا شده است. هزینه اسپرینکلرها نیز برخلاف باور عموم، هزینه‌ای معقول و مقرون به صرفه است. این هزینه شاید با موکت کردن آپارتمان شما برابر باشد!

اسپرینکلرها حتی وقتی شما در مسافرت به سر می‌برید، به صورت تمام وقت مامور تامین ایمنی حریق ساختمان شما هستند.

در نهایت اسپرینکلرها برای خاموش کردن حریق آب بسیار کمتری نسبت به سایر سامانه‌های اطفای حریق مصرف می‌کنند.

خاموش کننده‌ آتش نشانی

مطابق بخش 3 الزامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی که به خاموش کننده‌های دستی اختصاص دارد، در هر طبقه از انواع ساختمان‌ها باید حداقل یک خاموش کننده آتش نشانی یا کپسول آتش نشانی قرار داده شود. خاموش کننده‌ها انواع مختلفی دارند. مثلا خاموش کننده ABC آریا کوپلینگ می‌تواند برای سه کلاس حریق A ، B و C مورد استفاده قرار گیرد.

پس هنگامی که حریق از نوع B یا C باشد، شما نمی‌توانید از هوزریل‌ها استفاده کنید بلکه با استفاده از کپسول آتش نشانی ABC می‌توانید به راحتی حریق را در لحظات اول خاموش کنید.

مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *