پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

تعداد جعبه های آتش نشانی مورد نیاز ساختمان

اولین تجهیزات آتش نشانی که در هر بنا یا ساختمان نصب می‌شود، جعبه آتش نشانی هستند. معمولا در داخل جعبه آتش نشانی یک عدد هوزریل با طول شیلنگ 20 الی 30 متر قرار می‌گیرد. هر جعبه آتش نشانی براساس الزامات سازمان آتش نشانی، فضای محدود و مشخصی را می‌تواند پوشش دهد. همچنین فاصله جعبه‌های آتش نشانی از یکدیگر باید به گونه‌ای باشد که هیچ فضایی در داخل بنا بدون پوشش هوزریل آتش نشانی  باقی نماند. در این نوشتار در خصوص تعداد جعبه‌های آتش نشانی مورد نیاز برای یک بنا حرف می‌زنیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • نکاتی در باب نصب جعبه آتش نشانی (براساس الزامات سازمان آتش نشانی)
  • محاسبه تقریبی تعداد جعبه آتش نشانی و قرقره هوزریل مورد نیاز
  • جمع بندی

 

نکاتی در باب نصب جعبه آتش نشانی (براساس الزامات سازمان آتش نشانی)

لازم است نکاتی، گرچه مختصر، در خصوص نصب جعبه آتش نشانی در یک ساختمان را ذکر کنیم. این نکات در واقع الزاماتی است که سازمان آتش نشانی تهران در خصوص نصب جعبه آتش نشانی تدوین نمود.

الزامات در خصوص محل نصب جعبه آتش نشانی:

  • محل نصب جعبه باید به گونه‌ای باشد که در دسترس و جلوی دید همه افراد باشد.
  • جعبه آتش نشانی باید در جایی نصب شود که جلوی رفت و آمد در شرایط اضطراری را نگیرد.
  • جعبه آتش نشانی باید در محلی نصب شود که بتوان به راحتی درب آن را باز کرد. در جاهایی که محدودیت فضا برای بازکردن درب جعبه وجود دارد، جعبه آتش نشانی با درب کرکره‌ای یک راه حل خوب به شمار می‌رود. درب جعبه آتش نشانی باید به‌راحتی تا بیش از 170 درجه باز شود. در این صورت کاربر به راحتی می‌تواند از قرقره و شیلنگ داخل آن استفاده نماید و نازل را به هر سویی که لازم است ببرد.

الزامات در خصوص تعداد جعبه های آتش نشانی:

  • تعداد جعبه‌‌های آتش نشانی موجود در داخل بنا یا ساختمان باید به گونه‌ای باشد که تمام فضاهای داخل ساختمان را پوشش دهد. به عبارت ساده تر، نازل روی شیلنگ باید بتواند تمامی نقاط تحت پوشش خود را ببیند. مطابق استاندارد ملی، فاصله جعبه‌های آتش نشانی نباید از طول شیلنگ مورد استفاده در هوزریل بیشتر باشد. پس اگر طول شیلنگ قرقره و هوزریل 20 متر باشد، این جعبه دایره‌ای به شعاع 20 متر را تحت پوشش خود دارد. اگر مساحت آن طبقه از بنا بیش از این دایره فرضی باشد، به جعبه دیگری نیاز داریم.

این اعداد و ارقام مبنای مهمی برای صدور پایان کار ساختمان از سوی کارشناسان سازمان آتش نشانی خواهد بود.

خرید جعبه آتش نشانی

 

محاسبه تقریبی تعداد جعبه آتش نشانی و قرقره هوزریل مورد نیاز

بسیاری از کارفرمایان و مالکان ساختمان، بعد از اتمام ساخت و جهت اخذ مجوز پایان کار از سازمان آتش نشانی، مایل هستند بدانند پروژه ساختمانی آنها به چند جعبه آتش نشانی و قرقره هوزریل نیاز دارد تا بتوانند یک تخمین قیمت سرانگشتی از هزینه آن داشته باشند. بدین منظور در این مطلب تعداد جعبه و هوزریل آتش نشانی مورد نیاز برای ساختمان‌های مختلف را تخمین می‌زنیم. حال که با برخی از الزامات سازمان آتش نشانی در خصوص نصب جعبه آتش نشانی آشنا شدیم، خوب است با ارائه چند مثال تعداد جعبه‌های آتش نشانی مورد نیاز برای یک بنا را محاسبه کنیم.

فرض کنید جعبه‌های آتش نشانی در اختیار داریم که در داخل آن هوزریل آتش نشانی با طول شیلنگ 25 متر قرار دارد. در این صورت بر طبق نکاتی که در بندهای قبلی به آن اشاره کردیم، این هوزریل می‌تواند دایره‌ای به شعاع 25 متر را تحت پوشش خود قرار دهد. اگر قرار باشد طبقه‌ای از ساختمان به مساحت 200، 600 و 1000 متر مربع را به جعبه آتش نشانی تجهیز کنیم، به چند جعبه نیاز داریم؟ بیایید با هم این محاسبات را انجام دهیم.

جعبه آتش نشانی

مقاله مرتبط:

جعبه آتش نشانی با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟( انتخاب جعبه آتش نشانی )

مثال 1:

اگر حداکثر پوشش دهی هر جعبه آتش نشانی را 25 متر در نظر بگیریم، بدین ترتیب برای یک ساختمان با زیر بنای 200 متر و به شکل مربع و با اضلاع 14 متری، می‌توانیم تعداد جعبه‌های آتش نشانی را به این صورت محاسبه نمود:

با توجه به شکل مشاهده می‌کنیم که بیشترین مسافت قابل تصور در داخل این ساختمان مربعی شکل به ضلع 14 متر، چیزی حدود 20 متر است. این 20 متر در واقع همان قطر این مربع است.

به همین دلیل با رسم شعاع پوشش دهی هر جعبه آتش نشانی (دایره‌ای به قطر 25 متر) به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که برای هر طبقه از این ساختمان، 1 عدد جعبه آتش نشانی با قرقره به طول شیلنگ 20 متر نیز کافی است.

برای تماس با کارشناسان فروش آریاکوپلینگ و خرید انواع جعبه‌های آتش نشانی به همراه هوزریل استاندارد، کلیک کنید.

البته تیغه‌های میانی ساختمان و دیوارهای اتاق‌ها را نیز در این محاسبه باید در نظر گرفت. در این حالت اگر پوشش دهی به طور کامل صورت نگیرد، یک قطعه جعبه آتش نشانی دیگر نیز مورد نیاز خواهد بود.

همچنین همواره در طراحی‌های مهندسی ضریبی را به عنوان ضریب اطمینان در نظر می‌گیرند تا حاشیه اطمینانی برای موارد اضطراری و خطاهای محاسباتی باشد. پس برای ساختمان فوق به چیزی بیش از یک جعبه آتش نشانی و قرقره 25 متری در هر طبقه نیاز نداریم.

تذکر: محاسبه تعداد جعبه‌های آتش نشانی مورد نیاز، انتخاب نوع هوزریل با طول شیلنگ مناسب و غیره بر عهده مشاور آتش نشانی یک ساختمان است.

مثال 2 :

دیگر مربوط به یک ساختمان با زیربنای 600 متر مربع و به شکل مستطیلی به اضلاع 30 در 20 است. در این مثال دورترین مسیری که در داخل بنا وجود دارد کمی بیش از 36 متر است. البته همانند مثال بالا اگر تیغه‌های میانی و انسدادهای داخل ساختمان را نیز در نظر بگیریم، قطعا به بیش از 1 جعبه آتش نشانی نیاز داریم.

با رسم شعاع تاثیر جعبه آتش نشانی نصب شده در گوشه پایین سمت چپ نقشه، می‌توان فهمید که 1 جعبه آتش نشانی برای چنین بنایی کافی نیست.

گوشه‌های سمت راست مکان مناسبی برای نصب جعبه آتش نشانی هستند.

البته در انتخاب مکان جعبه باید الزامات ذکر شده در ابتدای همین مطلب نیز باید مدنظر قرار گیرد. .

جهت دریافت اطلاعات کامل در خصوص جعبه های آتش نشانی و هوزریل مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران، با کارشناسان آریاکوپلینگ تماس بگیرید.

مثال 3 :

مثال آخر مربوط به یک ساختمان تجاری با زیربنای 1000 متری است. ساختمانی که به دلیل ملاحظات معماری الزاما شکل منظمی ندارد. شکل زیر، نقشه طبقه همکف چنین ساختمانی را نشان می‌دهد.

در این حالت با توجه به شکل هندسی نامنظم ساختمان باید ببینیم با قرار دادن جعبه در نقاط مختلف ساختمان، دامنه تاثیر جعبه‌های آتش نشانی همپوشانی دارند یا نه. پس در این حالت با توجه مشخص نبودن نقشه تیغه‌های داخلی و امکان وجود هرگونه انسداد در فضاهای داخلی ساختمان، شاید نتوان تعداد دقیقی برای جعبه‌های آتش نشانی مورد نیاز تعیین نمود.

با این حال الزامات ایمنی در برابر حریق حساسیت بالایی دارد و باید دقت زیادی به خرج داد تا تجهیزات آتش نشانی به اندازه کافی در ساختمان نصب شوند تا در هنگام حادثه، آماده به کار باشند.

 

برای مطالعه: خرید جعبه آتش نشانی

 

جمع بندی

استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان‌های مختلف بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن استفاده درست از این تجهیزات می‌باشد که در هنگام وقوع حادثه به داد ما برسد. در غیر این صورت، وجود این تجهیزات با عدم وجود آنها تفاوتی نخواهد داشت.

یادمان باشد تامین ایمنی در برابر حریق را به قیمت کاهش هزینه‌های تمام شده ساختمان نفروشیم.

 

برای مشاهده محصولات بیشتر کلیک کنید

مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *