پایگاه دانش, عمومی

نقشه خروج اضطراری از ساختمان به هنگام وقوع حریق

نقشه خروج اضطراری از ساختمان به هنگام وقوع حریق

خروج اضطراری از ساختمان

سرعت خروج شما هنگام آتش سوزی به عوامل مختلفی مانند داشتن سیستم اطفای حریق مانند اسپرینکلر آتش نشانی، سیستم اعلام حریق و داشتن طرح و نقشه قبلی جهت فرار از آتش سوزی بستگی دارد. آتش بعد از شروع آتش سوزی به سرعت در ساختمان گسترش یافته و همه جا را می‌گیرد. یعنی بعد از صدای دستگاه تشخیص دود، حدود 2 دقیقه فرصت دارید تا خیلی زود از ساختمان یا بنا خارج شوید.

اهمیت نقشه خروج اضطراری هنگام حریق

اهمیت داشتن طرح و نقشه قبلی برای خروج از ساختمان در هنگام حریق، همانند اهمیت مانور زلزله جهت کاهش تلفات جانی در حوادث زمین لرزه است. همانطور که اشاره شد، فقط زمانی حدود 2 دقیقه یا کمتر بعد از شروع آتش سوزی و صدای تشخیص دهنده دود، فرصت داریم تا از ساختمان خارج شویم.

در بسیاری از موارد دیده شده که افراد در هنگام وقوع حادثه حریق، سردرگم می‌شوند. اغلب افراد حتی فراموش می‌کنند که ساختمان آنها مجهز به هوزریل آتش نشانی یا خاموش کننده آتش نشانی است؛ چه برسد به اینکه از آنها استفاده کنند و در مراحل اولیه آتش را خاموش کنند.

داشتن طرح خروج اضطراری در حوادث حریق و تمرین آن باعث می‌شود که ساکنین ساختمان به دستورالعمل‌های آن مسلط شده و در هنگام وقوع حادثه هشیار باشند و به سرعت واکنش نشان دهند.

چگونه یک نقشه خروج اضطراری حوادث حریق تنظیم کنیم؟

برای تنظیم یک نقشه خروج اضطراری در هنگام حوادث حریق، گام‌های مختلفی باید طی شود. این گام‌ها به صورت زیر هستند:

گام اول

یک نقشه ساده شده از ساختمان را تهیه کنید. مهم نیست این نقشه بسیار دقیق باشد. فقط راه‌های خروج هنگام حادثه را به وضوح نشان دهد کافیست.

گام دوم

خانه خود را بررسی کنید و راه‌های خروج و خطرات مختلف را به طور کامل بررسی کنید. برای بناهای مختلف و اتاق‌های مختلف آن باید 2 مسیر خروج پیدا کنیم تا در صورت بسته بودن یکی از مسیرها، با استفاده از مسیر دیگر، خود و خانواده را نجات دهیم.

محل درها و پنجره‌ها را با دقت روی نقشه نمایش دهید. همچنین محل دقیق سیستم اعلام حریق، محل قرارگیری خاموش کننده آتش نشانی و جعبه و قرقره آتش نشانی را بر روی نقشه به طور واضح نمایش دهید.

گام سوم

حتما هرگونه مانعی در مسیر خروج را برطرف کنید. درها و پنجره‌ها باید به راحتی باز و بسته شوند (در صورت خرابی آن را درست کنید). هرگونه خرابی در باز و بست درها و پنجره‌ها در هنگام حادثه به استرس شما می‌افزاید.

گام چهارم

اگر در اعضای خانوده شما، افرادی با مشکلات جسمی حرکتی یا افراد سالخورده یا کودکان وجود دارند، حتما فرد مشخصی برای کمک به خروج این افراد در هنگام حادثه حریق مشخص کنید. ترتیب خاصی برای خروج اضطراری افراد در هنگام حادثه حریق، درنظر بگیرید. مثلا به ترتیب کودکان، افراد دارای ناتوانی جسمی-حرکتی، افراد سالخورده و سپس سایر افراد از ساختمان خارج شوند.

گام پنجم

یک محل ملاقات بعد از خروج از ساختمان تنظیم کنید. این محل می‌تواند در کنار یک درخت در حیاط، حیاط منزل همسایه یا در کنار جاده جلوی خانه باشد. باید تمام ساکنین ساختمان از محل دقیق آن مطلع باشند. همچنین باید فاصله این محل از مرکز آتش سوزی به اندازه کافی باشد تا محل ملاقات، ایمنی حریق کافی داشته باشد.

گام ششم

از همه ساکنین بخصوص کودکان بخواهید شماره‌های اضطراری را به خاطر بسپارند. شماره‌هایی مانند 115 و 125 باید به خاطر سپرده شوند تا در هنگام حوادث اضطراری بدون فوت وقت با سازمان‌های اورژانس و آتش نشانی تماس برقرار گردد.

گام هفتم

خروجی اضطراری یا پله اضطراری را با یک تابلوی راهنما مشخص کنید. این تابلو باید در شب و روز به راحتی دیده شود.

گام هشتم

طرح خروج اضطراری از خانه یا آپارتمان به هنگام آتش سوزی را بصورت یک نقشه راه بر روی دیوار و در اتفاع و جای مناسبی از خانه بچسبانید تا همه آن را ببینند. حتی وقتی مهمان دارید، این نقشه را به او نشان دهید تا از مسیرهای خروج اضطراری در هنگام خطر مطلع شود.

گام نهم

تابلوهای نام کوچه و خیابان خود را چک کنید و در صورت واضح نبودن یا قدیمی بودن آن را رنگ کرده یا تعویض نمایید. تا نیروهای آتش نشانی و آمبولانس در هنگام حادثه احتمالی، به راحتی آدرس شما را پیدا کنند.

یک ابزار آنلاین مناسب برای طراحی نقشه خروج اضطراری وبسایت smartdraw است.

یک نمونه نقشه خروج اضطراری از یک منزل مسکونی در هنگام وقوع حریق که توسط وبسایت smartdraw ساخته شده است.

تمرین طرح خروج اضطراری از ساختمان و نکاتی که باید رعایت شود

سالی دوبار طرح خروج اضطراری هنگام حریق را تمرین کنید. سعی کنید شرایط تمرین را به شرایط واقعی وقوع حریق، نزدیک کنید. به کودکان اجازه دهید تا طرح خروج اضطراری را تمرین کنند و به طور کامل به آن مسلط شوند. زیرا کودکان یکی از گروه‌های آسیب پذیر در حوادث حریق هستند.

هنگام خروج از ساختمان، حتما مسیر خروج ایمن‌تر با کمترین دود و حرارت را انتخاب کنید. البته به همه اعضای خانوده بفهمانید که ممکن است مجبور شوند در مسیر خروج از وسط دود غلیظ عبور کنند. پس برای آن آماده باشند.

در هنگام خروج، درها و پنجره‌های پشت سر خود را ببندید. بسته بودن درب و پنجره‌های ساختمان با محدود سازی ورود هوا و اکسیژن به منبع حریق، جلوی گسترش بیشتر آن را می‌گیرد و زمان بیشتری جهت خروج ساکنین از ساختمان خواهیم داشت.

در هنگام آتش سوزی، دودهای سمی و خفه کننده ساطع می‌شود. اما در هنگام وقوع حادثه، حتما هنگام خروج از ساختمان و فرار از حریق، خم شوید و درصورت امکان نزدیک به زمین حرکت کنید. بدین ترتیب دود سمی کمتری را استشمام خواهید کرد.

هرگز از آسانسور برای خروج از ساختمان استفاده نکنید زیرا هر لحظه به دلیل آتش سوزی ممکن است برق ساختمان قطع شده و شما در داخل آسانسور گیر بیفتید. حتی اگه در ساختمان‌های بلند مرتبه با طبقات زیاد زندگی می‌کنید، برای خروج از راه پله استفاده کنید. برخی اوقات نیز بهترین گزینه منتظر ماندن برای رسیدن کمک آتش نشانی است.

یک نمونه راه پله اضطراری فلزی برای خروج سریع از ساختمان در مواقع حادثه

در برخی موارد ممکن است به دلیل مسدود شدن راه خروج، امکان خروج اضطراری نباشد. در این وضعیت خیلی سریع، تمام درب و پنجره‌های منتهی به مرکز حریق را کاملا ببندید تا از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کنید. سپس به آتش نشانی زنگ بزنید و محل دقیق خود و خانواده خود را اطلاع دهید.

وقتی خودروهای امدادی و آتش نشانی به محل رسیدند، حتما با یک چراغ قوه یا فلاشر (در شب) یا یک لباس یا پارچه رنگ روشن (در روز) علامت دهید و جای دقیق خود را اطلاع دهید.

به کودکان خود آموزش دهید تا بدون کمک شما هم خروج اضطراری هنگام وقوع حوادث (آتش سوزی، زلزله و…) را تمرین کنند و یاد بگیرند.

قبل از بازکردن هرگونه در یا پنجره، دستگیره را چک کنید تا داغ نباشد.

به محض وقوع آتش با استفاده از طرح خروج اضطراری که قبلا تنظیم کردید از ساختمان خارج شده و برای برداشتن اشیای قیمتی یا حیوان خانگی خود هرگز توقف نکنید. خود را به محل ملاقات از پیش تعیین شده برسانید و منتظر بقیه ساکنین بمانید.

اگر لباس شما دچار حریق شد، سریع روی زمین غلت بزنید تا آتش خاموش شود و سپس راه خروج را ادامه دهید. این راهکار را به کودکان نیز آموزش دهید.

بعد از خروج از ساختمان، تحت هیچ شرایطی به ساختمان دچار آتش سوزی برنگردید. اگر فردی از اعضای خانواده شما از ساختمان خارج نشده است یا حیوان خانگی شما در داخل محل حریق گیر افتاده است، هنگام تماس با آتش نشانی، این موضوع را اطلاع رسانی کنید. آتش نشان‌ها برای خطرات این چنینی کاملا آموزش دیده و مجهز هستند و راحت‌تر افراد یا حیوان دچار حادثه حریق را نجات خواهند داد.

تاثیر تجهیزات اطفای حریق در ارتقای ایمنی در برابر حریق ساختمان‌ها

تجهیزات کنترل و اطفای حریق مانند جعبه و قرقره آتش نشانی، اسپرینکلر اتوماتیک و خاموش کننده آتش نشانی می‌توانند در مراحل اولیه شروع حریق برای کنترل آن کمک شایانی کنند.

اسپرینکلر یک ابزار اتوماتیک برای کنترل و اطفای حریق بوده و در مراحل اولیه آتش سوزی، به طور خودکار فعال می‌شود. وجود اسپرینکلر اتوماتیک در ساختمان جلوی گسترش آتش سوزی را گرفته و برای خروج اضطراری ساکنین ساختمان و رسیدن نیروهای آتش نشانی، زمان می‌خرد.

سامانه‌های اطفای حریق شیلنگی مانند جعبه آتش نشانی و قرقره هوزریل هم می‌توانند در تمام مراحل آتش سوزی، توسط ساکنین یا آتش نشانان برای اطفای حریق مورد استفاده باشند.

خاموش کننده آتش نشانی یا کپسول آتش نشانی نیز یکی از ابزارهای شناخته شده برای اطفای حریق است.

مجموعه آریا کوپلینگ با چند دهه سابقه در صنعت تجهیزات اطفای حریق، تولید کننده انواع اسپرینکلر اتوماتیک، خاموش کننده آتش نشانی و جعبه آتش نشانی و هوزریل با استانداردهای روز دنیاست. این مجموعه با تکیه بر سابقه درخشان در صنعت و پرسنل متخصص و حرفه‌ای خود، مدعی کیفیت و کارایی در تمام گروه محصولات تولیدی خود است.

برای خرید تجهیزات آتش نشانی با ما همراه باشید


مطالب اخیر آریاکوپلینگ:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *