پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

اندازه آکس جعبه آتش نشانی تک کابین آریاکوپلینگ

آکس جعبه آتش نشانی چیست؟

خلاصه

جعبه های آتش نشانی تک کابین محلی برای نگهداری هوزریل  آتش نشانی هستند. در جعبه‌های تک کابین، دو ورودی، یکی ورودی تر و دیگری ورودی خشک وجود دارد. ورودی تر برای آبرسانی به هوزریل آتش نشانی به کار می‌رود و ورودی خشک که به یک شیر فلکه‌ای و کوپلینگ رزوه‌ای (هیدرانت) ختم می‌شود، برای آبرسانی به شیلنگ برزنتی آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فاصله مرکز تا مرکز ورودی خشک و تر، آکس جعبه آتش‌نشانی نام دارد. آکس جعبه تولید شده در شرکت های مختلف متفاوت است، اما معمولاً این فاصله به اندازه ۵۷ سانتی‌متر می‌باشد.

اگر آکس جعبه آتش نشانی کم باشد، سبب می‌شود ورودی لوله خشک و تر بیش از اندازه به هم نزدیک شوند و این مساله عملکرد افراد و آتش نشان را به هنگام استفاده از سیستم هوزریل و سامانه شیلنگ برزنتی با اختلال روبرو خواهد کرد. بنابراین، طراحان جعبه آتش‌نشانی به دقت فاصله آکس را تعیین می‌کنند تا تجهیزات به صورت سازمان‌یافته و بهینه در جعبه قرار بگیرند. از دیگر سو، اطلاع از اندازه آکس یک جعبه آتش نشانی، برای تیم تاسیسات ساختمان مهم است. چرا که فاصله خروجی لوله خشک و تر دقیقا باید به اندازه آکس جعبه باشد. در غیر اینصورت به هنگام نصب جعبه تیم تاسیسات مجبور می‌شود روزنه دیگری در جعبه ایجاد کند؛ که این مساله سبب آسیب به جعبه و در طول زمان سبب زنگ زدگی آن می‌شود.

در این مقاله در ابتدا توضیح می‌دهیم آکس جعبه آتش نشانی چیست و در ادامه آن در خصوص اندازه جعبه‌ آتش نشانی تک کابین آریاکوپلینگ صحبت خواهیم کرد. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • رایزر چیست؟
  • تعریف آکس جعبه آتش نشانی
  • آکس جعبه تک کابین آریاکوپلینگ
  • چرا دانستن آکس جعبه برای تیم تاسیسات مهم است؟

رایزر چیست؟

جعبه آتش نشانی برای نگهداری تجهیزات اطفای حریق از جمله هوزریل، هوزرک و  قرقره فایرباکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی تجهیزات نامبرده، از آب برای اطفای حریق استفاده می‌کنند. مسئولیت انتقال آب به این تجهیزات بر عهده لوله‌هایی است که آنها را رایزر می‌نامند. رایزرها از پایین تا بالای ساختمان کشیده می‌شوند و یک انشعاب از آن‌ها در هر طبقه وجود دارد که کار آب رسانی به تجهیزات اطفای حریق را انجام می‌دهند. رایزر تر و رایزر خشک دو نمونه از این رایزرها هستند. همانطوری که از نام آنها  پیدا است، رایزر تر همواره دارای آب است، اما رایزر خشک خالی از آب بوده و فقط در زمان آتش سوزی از طریق شیر سیامی به یک منبع آب (مثلا پمپ آتش نشانی) متصل می‌شود.

رایزرها وظیفه آبرسانی به تجهیزات اطفای حریق را بر عهده دارند
رایزرها مسئولیت انتقال آب به تجهیزات اطفای حریق را بر عهده دارند

تعریف آکس جعبه آتش نشانی

در هر طبقه، انتهای لوله‌های رایزر در نهایت از کنارهجعبه آتش نشانی به داخل آن راه پیدا می‌کند. بسیاری از کارخانه‌های معتبر تولید کننده جعبه آتش نشانی، محل‌هایی را بر روی دیواره جعبه،  برای ورود لوله رایزر در نظر می‌گیرند و آنجا را پانچ می‌کنند.

جعبه‌ای که برای نگهداری هوزریل در ساختمان نصب می‌شود، در هر طرف دارای دو عدد پانچ است. پانچ بالایی محل ورود لوله رایزر خشک و پانچ پایینی محل ورود لوله رایزر تر است. در صنعت تجهیزات آتش نشانی، فاصله بین مراکز دو پانچ را آکس جعبه می‌گویند.

فاصله بین مراکز دو پانچ، آکس جعبه نامیده می شود.
جعبه آتش نشانی، فاصله بین مرکز پانچ بالایی و پایینی است.

جعبه آتش نشانی

آکس جعبه تک کابین آریاکوپلینگ

یک جعبه تک کابین را در نظر بگیرید. معمولا این جعبه‌ها برای نگهداری هوزریل در داخل ساختمان‌ها به نصب می‌شوند. وقتی می‌گوییم آکس این جعبه، 57 سانتی‌متر است، یعنی فاصله بین مرکز پانچ بالایی و پانچ پایینی این جعبه، 57 سانتی‌متر است. البته اندازه آکس یک جعبه، به عوامل متعددی بستگی دارد. بسته به طراحی جعبه در یک کارخانه، این فاصله متفاوت است. ممکن است آکس یک جعبه تک کابین 50 سانتی‌متر هم باشد. اما آکس جعبه آتش نشانی که هم‌اکنون در کارخانه آریاکوپلینگ تولید می‌شوند، 57 سانتی‌متر است.

آکس جعبه تک کابین آریاکوپلینگ، 57 سانتی متر است.
آکس جعبه آتش نشانی تک کابین آریاکوپلینگ، 57 سانتی متر است.

چرا دانستن آکس جعبه برای تیم تاسیسات مهم است؟

از آنجایی که معمولا خرید و نصب جعبه آتش نشانی بعد از مرحله لوله کشی اتفاق می‌افتد، تاسیسات مکانیکال یک ساختمان باید با در نظر گرفتن آکس جعبه، اقدام به لوله‌کشی ساختمان نمایند. تیم تاسیسات با دانستن آکس جعبه، فاصله بین دو رایزر خشک و تر را رعایت می‌کنند و این لوله‌ها به راحتی درون جعبه جانمایی می‌شوند.

بسیار پیش آمده است که نیروی تاسیسات بدون در نظر گرفتن آکس جعبه، فاصله بین دو لوله رایزر تر و خشک را کم و یا زیاد در نظر گرفته است و هنگام اتصال این لوله‌ها به جعبه، مشکلات زیادی را تجربه کرده است. در این مقاله اعلام می‌کنیم که آکس جعبه‌های تک کابین آریاکوپلینگ، 57 سانتی‌متر است.

جعبه آتش نشانی

تعریف آکس جعبه آتش نشانی

  • فاصله بین مرکز پانچ بالایی جعبه (ورودی لوله رایزر خشک یا لوله انتظار) و مرکز پانچ پایینی جعبه (ورودی لوله رایزر تر) را آکس می‌گویند

چرا دانستن آکس جعبه برای تیم تاسیسات مهم است؟

  • اگر تیم تاسیسات، از اندازه آکس جعبه آتش نشانی که قرار است در ساختمان نصب شود مطلع نباشد، فاصله بین ورودی لوله رایزر خشک و تر را مطابق با فاصله آکس جعبه در نظر نمی‌گیرد و این عدم تطابق مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

مقاله مرتبط :

تعداد جعبه های آتش نشانی مورد نیاز ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *