پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

جعبه آتش نشانی مخصوص مناطق مرطوب

جعبه آتش نشانی مناسب برای مناطق مرطوب

خلاصه مقاله:

جعبه آتش ‌نشانی یکی از تجهیزات اساسی در حوزه آتش‌ نشانی است که برای نگهداری و حفاظت از تجهیزات حیاتی مانند هوزریل، هوزرک و کپسول‌های آتش ‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محیط ‌های شهری، استفاده از جعبه‌های آتش ‌نشانی از جنس استیل و فولاد رایج است. اما برای مناطقی با میزان رطوبت بالا، جعبه‌های آتش‌ نشانی ساخته شده از استیل و فولاد، دچارخوردگی و آسیب‌های مربوط به آن می‌شوند؛ به همین دلیل، آریا کوپلینگ اقدام به تولید جعبه‌های آتش‌ نشانی از جنس فایبرگلاس نموده است. جعبه‌های آتش ‌نشانی فایبرگلاس دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آنها را به گزینه مناسبی برای محیط ‌هایی با شرایط محیطی خاص تبدیل می‌کند. این جعبه‌ها دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و تأثیرات شیمیایی هستند؛ به همین علت در مناطق نفتی که ممکن است با بخارات نفتی آکنده شده باشند، بهتر است از جعبه‌های فایبرگلاس استفاده شود. همچنین، وزن سبک این جعبه‌ها باعث می‌شود به راحتی قابل جابجایی و نصب باشند. از دیگر سو، جعبه‌های آتش‌ نشانی فایبرگلاس برخلاف جعبه‌های فولادی و استیل، قابلیت انطباق و انعطاف بیشتری با محیط دارند و با توجه به ویژگی‌های عایقی و ضد حریقی آنها، برای استفاده در محیط‌های صنعتی و نفتی مناسب هستند.

جعبه آتش نشانی شاید ابزاری نباشد که به طور مستقیم در فرآیند اطفای حریق مشارکت دارد. اما نگهدارنده و حفاظت کننده از این تجهیزات حیاتی به حساب می‌آید. انواع شیلنگ آتش نشانیو هوزریل آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی (قرقره فایر باکس)، هوزرک و کپسول آتش نشانی می‌توانند درون جعبه آتش نشانی قرار گیرند. به همین دلیل طراحی و ساخت جعبه آتش نشانی براساس کارایی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این نوشتار به انتخاب جعبه آتش نشانی برای مناطق مرطوب می‌پردازیم. در ادامه به موضوعات زیر می‌پردازیم:

انواع جعبه‌های آتش نشانی از نظر جنس

شرکت‌های تولید جعبه آتش نشانی از سه نوع ماده اولیه برای ساخت جعبه استفاده می‌کنند. هرکدام از این جعبه‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. سه نوع جعبه آتش نشانی از نظر جنس مواد اولیه عبارتند از:

ردیف جنس جعبه
1 جعبه آتش نشانی فولادی
2 جعبه آتش نشانی استیل
3 جعبه آتش نشانی فایبرگلاس
انواع جعبه آتش نشانی از نظر جنس مواد اولیه

جعبه آتش نشانی مناسب برای مناطق مرطوب

جعبه آتش‌نشانی فولادی به دلیل تنوع زیاد و قیمت پایین‌تر، در بیشتر مناطق کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت تولید این جعبه‌ها بر اساس الزامات سازمان آتش نشانی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فرآیندهای کنترل کیفی مدون، تا سالها می‌تواند از تجهیزات آتش نشانی درون خود نگهداری کند.

اما جعبه آتش نشانی فولادی حتی با داشتن بهترین نوع رنگ و فرآیندهای تولید استاندارد، برای مناطق مرطوب آنچنان مناسب نیستند. مناطق مرطوب مانند جزایر و سواحل جنوب و شمال کشور، مناطق جنگلی و… متوسط میزان رطوبت بالاتر از سایر مناطق بوده و فرآیند زنگ زدگی جعبه را تسریع می‌کند.

در چنین شرایطی بهتر است از جعبه آتش نشانی استیل استفاده شود. ورق استیل یا Stainless steel مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی داشته و برای نصب در بناهای واقع در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. همچنین جعبه آتش نشانی استیل در کنار مقاومت به خوردگی، استحکام بالایی داشته و از نظر ملاحظات زیبایی شناسی نیز در مرتبه بالاتری نسبت به جعبه‌های فولادی قرار می‌گیرد.

مقاله مرتبط:

قیمت جعبه آتش نشانی به چه عواملی بستگی دارد؟

جعبه آتش نشانی درب و فریم استیل

لازم به ذکر است، در برخی موارد کارفرمایان و مالکان، ممکن است به دلیل ملاحظات اقتصادی و شرایط اقلیمی جعبه آتش نشانی تمام استیل سفارش ندهند. در چنین مواردی، جعبه با درب و فریم استیل و بدنه فولادی گزینه مناسبی به شمار می‌آید. این نوع جعبه با درب و فریم بیرونی از جنس استیل و بدنه‌ای مشابه سایر جعبه‌های آتش نشانی فولادی طراحی و ساخته می‌شوند. اغلب این جعبه‌ها به صورت توکار طراحی می‌شوند.

جعبه آتش نشانی استیل
جعبه آتش نشانی استیل آریا مناسب برای مناطق مرطوب و با خطر زنگ زدگی

انواع جعبه آتش نشانی استیل

جعبه آتش نشانی آریا در انواع تک کابین، دو کابین دوقلو و دوطبقه (دوکابین عمودی) در مجموعه آریاکوپلینگ طراحی و تولید می‌شوند. ورق‌های استیل به کار رفته در تولید جعبه می‌توانند از انواع ورق استیل مات، آینه‌ای (آینه‌ای و آینه‌ای طلایی) و خش‌دار باشند. همچنین همانطور که ذکر آن رفت، شاید بتوان جعبه‌های درب و فریم استیل را نیز جزو این لیست قرار داد.

جعبه آتش نشانی فایبرگلاس؛ گزینه‌ای مخصوص مناطق به شدت خورنده

برخی از مناطق مانند مناطق ساحلی جنوب و شمال کشور، میدانها و سکوهای نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی، اسکله لنج‌ها و نفتکش‌ها، مناطق و شرایطی با چالش‌ها و ویژگی‌های خاص هستند. در چنین شرایطی، وجود رطوبت به عنوان پیش ساز فرآیند خوردگی در کنار وجود عواملی مانند آلودگی‌های نفتی و نمک‌های مهاجم و تسریع کننده فرآیند خوردگی در کنار دوره‌های خیس شدن و خشک شدن و تابش بی‌وقفه و مستقیم آفتاب می‌توانند این فرآیند مخرب را تسریع کنند و باعث تخریب سریع سطح جعبه آتش نشانی شوند.

جعبه آتش نشانی

در چنین شرایطی فایبرگلاس به عنوان یک ماده بسیار مقاوم در برابر خوردگی و عوامل مهاجم، می‌تواند بهترین گزینه برای استفاده در ساخت جعبه آتش نشانی باشد. جعبه آتش نشانی فایبرگلاس، با استحکام فیزیکی بالا و خنثی بودن در برابر عوامل خورنده و مهاجم، گزینه‌ای کامل برای استفاده در چنین شرایط چالش بر انگیزی است.

مقاله مرتبط

انواع جعبه آتش نشانی 

جعبه آتش نشانی فایبرگلاس
جعبه آتش نشانی فایبرگلاس آریا مناطق برای مناطق صنعتی و مرطوب

جعبه آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *