سیم پیچی کردن شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی متصل به کوپلینگ انگلیسی به همراه سیم پیچی جهت محکم کردن اتصال


در مقالات اخیر در خصوص شیلنگ آتش نشانی با هم صحبت کردیم. در یک مقاله انواع شیلنگ آتش نشانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و در مقاله دیگری در خصوص فرآیند تولید شیلنگ آتش نشانی تاشونده که در بازار با نام شیلنگ برزنتی هم شهرت دارد حرف‌هایی زده شد. اما یک مطلب بسیار مهم که بعضا بدون توجه از کنار آن می‌گذریم نحوه اتصال شیلنگ به کوپلینگ است. این اتصال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک اتصال معمولی نیست! به گونه‌ای هرگونه نقص در اتصال شیلنگ و کوپلینگ می‌تواند به قیمت آسیب دیدن آتش نشانان و همچنین مختل شدن عملیات اطفای حریق باشد. از این رو تصمیم گرفتیم این حلقه مفقوده که کمتر به آن پرداخته شده است را در یک مقاله نسبتا بلند مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم. آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • موارد استفاده از شیلنگ در آتش نشانی
  • شیلنگ آتش نشانی به تنهایی کاربردی ندارد!
  • ساختار کوپلینگ استورز (STORZ)
  • ساختار کوپلینگ انگلیسی (BS)
  • کاربرد کوپلینگ در حرفه آتش نشانی
  • نحوه اتصال شیلنگ به کوپلینگ
  • خطرات اتصال ضعیف شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ
  • سه روش برای محکم‌ترکردن اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی تخت
  • روش نخست: استفاده از بست شیلنگ معمولی برای محکم کردن اتصال شیلنگ و کوپلینگ
  • روش دوم: استفاده از سیم پیچ برای اتصال محکم شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ
  • آیا سیم پیچی کردن محل اتصال شیلنگ و کوپلینگ به دستگاهی نیاز دارد؟
  • پدستگاه سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی دستی
  • دستگاه سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی برقی
  • طریقه کار با دستگاه سیم پیچی شیلنگ
  • مزایا و معایب روش سیم پیچی برای اتصال شیلنگ به کوپلینگ
  • چه زمانی باید سیم پیچ شیلنگ را تعویض کنیم؟
  • روش سوم: استفاده از بست تخصصی کوپلینگ برای محکم کردن اتصال شیلنگ به کوپلینگ
  • ویژگی‌های بست تخصصی کوپلینگ آریاکوپلینگ

موارد استفاده از شیلنگ در آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی در دو موقعیت مختلف مورد استفاده آتش نشانان قرار می‌گیرد. اول اینکه برای مکش آب از منابع آبی بدون فشار (مانند رودخانه) و تحت فشار (مانند لوله ایستاده) از نوعی شیلنگ به نام شیلنگ مکش استفاده می‌شود. دومین استفاده‌ای که نیروهای عملیاتی از شیلنگ آتش نشانی دارند، انتقال آب از پمپ آتش نشانی به شیر سیامی و یا نازل سه حالته است. در این موارد آنها از شیلنگ انتقال دهنده که در بین مردم با نام‌های شیلنگ برزنتی و یا شیلنگ تاشونده معروف است استفاده می‌کنند.

مقاله مرتبط

تاریخچه شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی به تنهایی کاربردی ندارد!

همه ما می‌دانیم که شیلنگ به تنهایی و بدون وجود کوپلینگ، هیچ کاربردی ندارد. تا آنجایی که تقریبا تمام کارخانه‌های تولید کننده شیلنگ آتش نشانی برزنتی، این محصول را به همراه دو عدد کوپلینگ که در دو انتهای شیلنگ قرار می‌گیرد، به فروش می‌رسانند.

کوپلینگ‌هایی که در دو انتهای هر قطعه شیلنگ (مثلا شیلنگ تاشونده 20 متری) قرار می‌گیرد، می‌تواند از نوع کوپلینگ استورز (STORZ) و یا کوپلینگ انگلیسی (BS) و یا هر نوع کوپلینگ دیگری باشد. البته این دو نوع کوپلینگ، متداول‌ترین کوپلینگ‌ها در ایران هستند و در کشورهای دیگر، از کوپلینگ‌های دیگر هم استفاده می‌شود.

شیلنگ آتش نشانی

ساختار کوپلینگ آلمانی (STORZ)

کوپلینگ استورز از جمله کوپلینگ‌هایی است که در بیشتر مراکز آتش نشانی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بحث ما در این مقاله لازم است کمی با ساختار این نوع کوپلینگ هم آشنا شویم. به همین دلیل بهتر است اجزای مختلف این کوپلینگ را بشناسیم. هر عدد کوپلینگ استورز یا آلمانی، از چهار قسمت اصلی ساخته شده است. این چهار قسمت عبارتند از:

  • لوله کوپلینگ (بر روی لوله کوپلینگ سه عدد برآمدگی مشاهده می‌شود که به منظور اتصال هر چه بهتر شیلنگ می‌باشد)
  • بخش قفل شونده کوپلینگ (در بخش قفل شونده کوپلینگ دو عدد زبانه وجود دارد که با استفاده از این زبانه‌ها می‌توانیم دو کوپلینگ را با یک چرخش ساده به هم وصل کنیم.
  • حلقه هرزگرد (در هر کوپلینگ استورز یک عدد حلقه فلزی وجود دارد که با قرار دادن آن در جای خودش، بخش قفل شونده به صورت هرزگرد روی لوله کوپلینگ می‌چرخد.  جود این حلقه و چرخش هرزگرد بخش قفل شونده روی لوله، از پیچ خوردن شیلنگ جلوگیری می‌کند)
  • واشر آب بندی (هر کوپلینگ به یک واشر آب بندی مجهز است تا در هنگام استفاده جلوی نشت آب را بگیرد)

در مناطق جنوبی و نفتی ایران و همچنین مصارف پرفشار، نوع دیگری از کوپلینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کوپلینگ‌ها به کوپلینگ انگلیسی و یا BS معروف هستند.

هر عدد  کوپلینگ انگلیسی از سه بخش اصلی نری، مادگی و واشر تشکیل شده است. ساختار قسمت نری به گونه‌ای است که آتش نشان با یک فشار مستقیم و اندک می‌تواند آن را در قسمت مادگی جای دهد. در قسمت مادگی هم دو زبانه وجود دارد که دو بخش مذکور (یعنی نری و مادگی) را به هم قفل می‌کند. برای جدا کردن این دو قسمت هم کافی است گوشواره‌هایی که در قسمت مادگی تعبیه شده است را بکشیم تا نری از آن جدا شود. واشر این نوع کوپلینگ در قسمت مادگی قرار دارد. هم به قسمت نری و هم به قسمت مادگی می‌توان شیلنگ آتش نشانی را وصل کرد.

کوپلینگ انگلیسی (BS) متصل به شیلنگ برزنتی
کوپلینگ انگلیسی (BS) متصل به شیلنگ برزنتی

کاربرد کوپلینگ در حرفه آتش نشانی

هر قطعه شیلنگ آتش نشانی تاشونده طولی در حدود 20 الی 30 متر دارد. این طول از شیلنگ برای اطفای حریق کافی نیست. ممکن است در یک عملیات آتش نشانی به صدها متر شیلنگ جهت انتقال آب از پمپ به محل آتش نیاز باشد. پس باید به گونه‌ای این شیلنگ‌ها را به هم وصل کرد. برای اینکار از کوپلینگ استفاده می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در انتهای هر شیلنگ یک عدد کوپلینگ قرار دارد. برای اتصال دو قطعه شیلنگ کافی است دو کوپلینگ هر شیلنگ را به هم وصل کنیم. بنابراین به راحتی می‌توانیم تعداد زیادی شیلنگ آتش نشانی را به هم وصل و یک شیلنگ با طول مناسب را ایجاد کنیم.

همچنین برای اتصال شیلنگ به سایر تجهیزات آتش نشانی مانند لوله ایستاده، نازل سه حالته و شیر سیامی هم از کوپلینگ استفاده می‌شود. مثلا در انتهای یک نازل سه حالته یک عدد کوپلینگ استورز رزوه دار وصل است. بنابراین برای اتصال شیلنگ به نازل کافی است دو کوپلینگ را با یک حرکت چرخشی ساده به هم وصل کنیم.

پس کوپلینگ همانطور که از اسمش پیدا است، وظیفه کوپل کردن و اتصال دادن تجهیزات آتش نشانی را بر عهده دارد.

نحوه اتصال شیلنگ به کوپلینگ

در بخش ساختار کوپلینگ استورز از لوله کوپلینگ که سه عدد برآمدگی بر روی آن قرار دارد حرف زدیم. این لوله قرار است در داخل شیلنگ قرار بگیرد. به عبارت بهتر، برای اتصال شیلنگ به کوپلینگ استورز، کافی است لوله را درون شیلنگ هُل بدهیم.

همین بخش لوله‌ای با سه عدد برآمدگی، در بخش‌های نری و مادگی کوپلینگ انگلیسی هم وجود دارد. برای اتصال شیلنگ آتش نشانی برزنتی به کوپلینگ انگلیسی (BS) هم کافی است این لوله را درون شیلنگ هُل بدهیم.

اما با وصل کردن کوپلینگ به شیلنگ کار تمام نمی‌شود. زمانی که آب با فشار 18bar درون شیلنگ جریان یابد، به راحتی کوپلینگ را از شیلنگ جدا می‌کند. بنابراین باید چاره‌ای بیندیشیم تا اتصال کوپلینگ به شیلنگ مستحکم باشد. در ادامه در خصوص نحوه این اتصال حرف می‌زنیم. اما قبل از معرفی این روش‌ها بهتر است شما را با خطراتی که یک اتصال ضعیف و ناکارآمد شیلنگ به کوپلینگ به همراه دارد آشنا کنیم.

خطرات اتصال ضعیف شیلنگ به کوپلینگ

آبی که برای اطفای حریق در عملیات پر خطر آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار پر فشار است. فشار آبی که در یک عملیات آتش نشانی نوعی در شیلنگ‌های آتش نشانی جریان دارد در حدود 18bar است. همه تجهیزات آتش نشانی برای تحمل این فشار آب آزموده می‌شوند و تجهیزاتی که نتوانند این فشار را تحمل کنند از نظر استانداردهای کیفی، مورد قبول نیستند.

اما فقط استحکام تجهیزات آتش نشانی در برابر فشار بالا  نیست که انجام موفق عملیات را تضمین می‌کند. محل اتصال این تجهیزات هم باید تحمل چنین فشاری را داشته باشد. در راستای موضوع مورد بحث ما، فرض کنید شیلنگی مطابق آخرین استاندارد اروپا تولید شده باشد و به کوپلینگ بسیار باکیفیتی وصل شود که تمامی آزمون‌های کنترل کیفی را بر اساس استانداردهای بین‌المللی پاس کرده باشد. توجه داشته باشید که اگر اتصال این دو وسیله (شیلنگ و کوپلینگ) به درستی انجام نشود، قضیه همان ضرب‌المثل ژاپنی پیش می‌آید که به خاطر میخی نعلی افتاد، به خاطر نعلی اسبی افتاد، به خاطر اسبی سواری افتاد، به خاطر سواری جنگی شکست خورد، به خاطر شکستی مملکتی نابود شد و همه این‌ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود!

بله تنها داشتن تجهیزات بسیار باکیفیت منجر به پیروزی در یک عملیات آتش نشانی نمی‌شود. محل اتصال این تجهیزات هم شرط است. اگر اتصال شیلنگ به کوپلینگ، مستحکم نباشد نمی‌تواند فشار بالای آب را تحمل کند و در نتیجه کوپلینگ از شیلنگ جدا می‌شود. با جدا شدن این دو قطعه اولا به نیروهای آتش نشان و کسانی که در محل حاضر هستند آسیب‌ جسمی وارد می‌شود و همچنین یک عملیات اطفای حریق با اختلال جدی روبرو می‌شود. به همین دلیل روش‌های اتصال شیلنگ آتش نشانی تاشونده به کوپلینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط

انواع شیلنگ آتش نشانی

سه روش برای محکم‌تر کردن اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی تخت

همانطوری که در بالا به آن اشاره شد، قرار دادن بخش لوله‌ای کوپلینگ در داخل شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ برزنتی) کافی نیست و باید این اتصال را استحکام ببخشیم. بدین منظور سه روش وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از بست معمولی
  • سیم پیچی کردن محل اتصال کوپلینگ و شیلنگ
  • استفاده از بست کوپلینگ

در ادامه به طور مفصل‌تر هر کدام از این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

روش نخست: استفاده از بست معمولی برای محکم کردن اتصال شیلنگ و کوپلینگ

بست معمولی، حلقه‌ای معمولا از جنس استیل، برنج، پلاستیک و یا آهن است که پیچی بر روی آن وجود دارد. همه ما از این بست بارها در خانه خود استفاده کردیم. هنگامی که شیلنگ اجاق گاز و یا بخاری گازی را به لوله گاز شهری وصل می‌کنیم، برای محکم کردن این اتصال و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، از این بست استفاده می‌کنیم.

گاهی نیروهای آتش نشان، برای محکم کردن اتصال شیلنگ آتش نشانی تاشونده و یا برزنتی به لوله کوپلینگ استورز و یا انگلیسی، از این بست‌ها در ابعاد بزرگتر بهره می‌برند. در واقع بعد از قرار دادن حلقه بر روی شیلنگ، با یک عدد پیچ گوشتی، پیچ بست را می‌چرخانند تا سفت و محکم شیلنگ را به لوله کوپلینگ بچسباند.

اما این روش به هیچ عنوان اصولی و بر اساس استاندارد نیست. اولا: بست شیلنگ معمولی موجود در بازار مقاومت زیادی ندارد و نباید آن را بیش از حد سفت کنیم. در غیر این صورت بست شکسته می‌شود و فاجعه‌ای در حین عملیات آتش نشانی به وجود می‌آورد. ثانیا: بست فلزی معمولی وقتی بر روی شیلنگ بسته می‌شود، در دراز مدت به بافت شیلنگ آسیب می‌رساند و آن را پاره می‌کند.

بنابراین هرچند بست شیلنگ معمولی می‌تواند محل اتصال شیلنگ به کوپلینگ را محکم‌تر کند، اما به دلایلی که ذکر شد به هیچ عنوان استفاده از آن توصیه نمی‌شود. به همین دلیل به سراغ روش دوم اتصال شیلنگ به کوپلینگ که بسیار هم در دنیا مرسوم است می‌رویم.

(در ادامه، ویدیوی سیم پیچی کردن شیلنگ آتش نشانی را ملاحظه می‌فرمایید)

روش دوم: استفاده از سیم پیچ برای اتصال محکم شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ

روش دومی که برای محکم کردن اتصال شیلنگ و کوپلینگ استفاده می‌شود، استفاده از سیم پیچ است. در این روش از سیم به قطر 1.4 میلیمتر، 1.6 میلیمتر و یا قطرهای دیگر، استفاده می‌شود. جنس این سیم‌ها معمولا گالوانیزه است. اما اگر شیلنگ آتش نشانی قرار باشد در شهرهای شمالی و جنوبی کشور مورد استفاده قرار گیرد که در آنجا رطوبت هوا باعث زنگ زدن سیم می‌شود، از سیم استیل (مقاوم در برابر زنگ زدگی) استفاده می‌کنند. اما نحوه این سیم پیچی بسیار مهم است.

قبلا در بخش ساختار کوپلینگ استورز و BS شرح دادیم که هر کدام از این کوپلینگ‌ها دارای یک لوله هستند که بر روی لوله سه عدد برآمدگی برای اتصال بهتر شیلنگ وجود دارد. برای سیم پیچ کردن شیلنگ، ابتدا لوله کوپلیینگ را درون شیلنگ قرار می‌دهند. سپس از انتهای لوله قبل از برآمدگی سوم سیم پیچی را انجام می‌دهند. بعد از چند دور چرخاندن سیم به دور شیلنگ بدون اینکه سیم را قطع کنند، آن را به جلوی برآمدگی دوم هدایت و چندین دور سیم را به دور شیلنگ می‌چرخانند. بعد از آن باز هم بدون قطع کردن سیم، آن را به جلوی برآمدگی سوم هدایت و مجددا سیم پیچی را انجام می‌دهند. سپس آن سیم را قطع و ابتدا و انتهای سیم را به صورت V به هم متصل و 4 الی 6 دور در هم پیچ می‌دهند. به این ترتیب سیم پیچی ایجاد شده از جدا شدن شیلنگ و کوپلینگ در حین عملیات جلوگیری می‌کند.

سیم پیچی کردن شیلنگ آتش نشانی تاشونده
سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی تاشونده جهت محکم کردن اتصال شیلنگ و کوپلینگ

آیا سیم پیچی کردن محل اتصال شیلنگ و کوپلینگ به دستگاهی نیاز دارد؟

روش سیم پیچ کردن محل اتصال شیلنگ آتش نشانی و کوپلینگ، یک کار حرفه‌ای است و هر کسی با دست خالی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. علت این همه وسواس هم اهمیت بسزای این فرآیند در انجام درست عملیات امداد و نجات آتش نشانی و همچنین محافظت از جان آتش نشانان است. به همین دلیل کسی که کار سیم پیچ کردن شیلنگ آتش نشانی برزنتی را بر عهده می‌گیرد حتما باید آموزش‌های لازم را دیده باشد و از طرفی از دستگاه خاص هم برای انجام درست این کار استفاده نماید.

دستگاهی که این کار را انجام می‌دهد، دستگاه سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی نامیده می‌شود که در زبان انگلیسی به آن Hose Binding Machine گفته می‌شود. در حالت کلی دو نوع دستگاه سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی وجود دارد. یکم: دستگاه سیم پیچی دستی؛ دوم: دستگاه سیم پیچی برقی.

دستگاه سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی دستی:

این دستگاه یک وسیله جمع و جور است که از دو قسمت اصلی ساخته شده است. قسمت ثابت این دستگاه فکی (دو بخشی و یا سه بخشی) دارد که لوله کوپلینگ را مهار می‌کند و ما می‌توانیم شیلنگ را بر روی لوله بپوشانیم. قسمت دوم و متحرک این دستگاه قرقره‌ای دارد که سیم فلزی (مسی، گالوانیزه و یا استیل) بر روی آن پیچیده می‌شود و با دستگیره‌ای که بر روی این قسمت وجود دارد می‌توانیم سیم را به همان ترتیبی که در بخش قبل توضیح دادیم به دور شیلنگ بپیچانیم.

این دستگاه برای سیم پیچی شیلنگ مناسب است اما بهترین وسیله برای این کار نیست. مهم‌ترین ایراد و اشکال این دستگاه این است که با نیروی دست انسان کار می‌کند و نیروی دست، قدرت کافی برای محکم پیچاندن سیم به دور شیلنگ را ندارد. از سوی دیگر نظم و ترتیبی که برای این سیم پیچی نیاز است با این دستگاه به وجود نمی‌آید. به همین دلایل، ما دستگاه سیم پیچی برقی شیلنگ که دستگاهی با ابعاد بزرگ‌تر است را پیشنهاد می‌دهیم.

دستگاه سیم پیچی دستی شیلنگ آتش نشانی
دستگاه دستی سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی تاشونده

مقاله مرتبط :

مراحل ساخت شیلنگ آتش نشانی

دستگاه برقی سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی:

مناسب‌ترین دستگاهی که برای سیم پیچ کردن شیلنگ آتش نشانی به کار برده می‌شود، دستگاه برقی سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی است. این دستگاه که بسیار بزرگ‌تر از نوع دستی است از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. مهمترین اجزای این دستگاه عبارتند از:

  • بدنه اصلی دستگاه (Frame)
  • چرخ دنده (Gearbox)
  • موتور (Motor)
  • فک سه بخشی (Tree-Jaw chuck)
  • نگهدارنده سیم (Wire Holder)
  • هدایت کننده شیلنگ (Hose Guide)
  • پدال (Pedal)
دستگاه سیم پیچی برقی شیلنگ آتش نشانی تاشونده
دستگاه برقی سیم پیچی شیلنگ آتش نشانی

طریقه کار با دستگاه سیم پیچی شیلنگ:

طریقه کار با این دستگاه به شرح زیر است ( ما در اینجا از کوپلینگ استورز استفاده می‌کنیم. برای کوپلینگ انگلیسی هم به صورت مشابه عمل می‌کنیم):

  1. ابتدا حلقه هرزگرد کوپلینگ را به وسیله پیچ گوشتی به آرامی از کوپلینگ جدا می‌کنیم. با این کار بخش قفل شونده کوپلینگ هم از لوله جدا می‌شود.
  2. شیلنگ آتش نشانی را در محل مخصوص در دستگاه قرار می‌دهیم.
  3. حلقه هرزگرد کوپلینگ استورز و بخش قفل شونده آن را از روی شیلنگ عبور می‌دهیم و کمی از بخش ابتدایی شیلنگ دور می‌کنیم.
  4. لوله کوپلینگ را بر روی فک (سه بخشی یا دو بخشی) مخصوص قرار می‌دهیم. با آچار آلن فک را باز می‌کنیم تا لوله را به درستی مهار کند.
  5. شیلنگ را بر روی لوله قرار می‌دهیم، به طوری که سرتاسر لوله کوپلینگ را بپوشاند.
  6. سیم استیل و یا گالوانیزه که به دور ماسوره دستگاه پیچیده شده است را از مسیر مشخص هدایت و به نزدیکی لوله می‌آوریم و یک سر آن را در روزنه مشخص تعبیه شده در نزدیکی فک قرار می‌دهیم.
  7. حدود 20 سانتی متر از سیم را رها و از آن به بعد را بر روی سومین برآمدگی لوله کوپلینگ قرار می‌دهیم.
  8. پدال سمت راست را با پا فشار می‌دهیم تا سیم به دور شیلنگ بپیچد. در این بخش از کار از وسیله مخصوص برای هدایت سیم استفاده می‌کنیم. توجه داشته باشید هر دور سیم باید کنار دور قبلی قرار بگیرد و کاملا به آن بچسبد. در ضمن نباید دو یا چند دور سیم بر روی هم بیفتند. تمام این کارها با همان وسیله مخصوص هدایت سیم انجام می‌شود. از سوی دیگر استفاده از این ابزار کنترل سیم، باعث می‌شود حرکت سیم به دست اپراتور هم آسیب نرساند.
  9. بعد از چند دور چرخش (4 الی 6 دور)، پدال را رها می‌کنیم. پدال سمت چپ را فشار می‌دهیم تا کمی از سیم رها شود و از تنش آن کاسته شود.
  10. آن بخش 20 سانتی متری از سیم را که استفاده نکردیم از روزنه خارج می‌کنیم و در وضعیت V شکل با آخرین بخش سیم استفاده شده قرار می‌دهیم. سپس با انبردست دو سیم را 4 الی 6 بار به دور هم می‌پیچانیم.
  11. بخش 20 سانتی متری که هم اکنون کوتاه‌تر شده است را مجددا به روزنه خود برمی‌گردانیم.
  12. با پیچ گوشتی سیم را به جلول برآمدگی دوم هدایت می‌کنیم.
  13. پدال سمت راست را فشار می‌دهیم تا سیم پیچی برآمدگی دوم هم انجام شود.
  14. تمام کارهای قبلی را تا انتهای برآمدگی سوم انجام می‌دهیم.
  15. در نهایت انتهای سیم را با با بخش آزاد 20 سانتی متری به صورت V شکل به همی پیچ می‌دهیم و با انبردست سیم را قطع می‌کنیم.
  16. با چکش بخش انتهایی را بر روی لوله کوپلینگ می‌خوابانیم.
  17. زبانه کوپلینگ را از شیلنگ حرکت می‌دهیم و در جای خود بر روی لوله قرار می‌دهیم.
  18. حلقه هرزگرد را با پیچ گوشتی در محل خود قرار می‌دهیم.
  19. فک سه بخشی را با آچار آزاد می‌کنیم تا کوپلینگ از آن جدا شود.

به این ترتیب توانستیم محل اتصال کوپلینگ و شیلنگ را به سیم پیچی کنیم. لازم به تذکر است دو نوع دستگاه سیم پیچی برقی وجود دارد. در یکی از این دستگاه‌ها، برای پیچاندن سیم به دور شیلنگ، سیم ثابت و شیلنگ می‌چرخد. در نوع دوم شیلنگ ثابت و سیم به دور آن می‌چرخد.

به هر حال مناسب‌ترین وسیله برای سیم پیچ کردن شیلنگ آتش نشانی، همین دستگاه برقی است و این سیم پیچی کاملا قابل اعتماد است.

محصول مرتبط :

در ادامه، ویدیوی سیم پیچی کردن شیلنگ آتش نشانی را ملاحظه می‌فرمایید.

مزایا و معایب روش سیم پیچی برای اتصال شیلنگ به کوپلینگ

اگر بخواهیم در خصوص مزایای این روش، یعنی سیم پیچ کردن شیلنگ آتش نشانی برزنتی حرف بزنیم می‌توانیم به دو نکته مهم اشاره کنیم. اول اینکه این روش قدمت زیادی دارد. به همین دلیل افرارد زیادی برای بهبود آن در سال‌های گذشته تلاش کردند. وجود این دستگاه‌های برقی و دستی که توسط شرکت‌های مختلف طراحی و ارائه شده است، گواه این ادعا است. از این رو روشی که سال‌ها مردم از آن استفاده نمودند، به نحوی قابل اعتماد و بهینه است. مزیت دیگر این روش استحکام بالای آن است. به نحوی که سیم پیچی اگر به درستی و با دستگاه مناسب انجام شود، مدت زیادی اتصال شیلنگ و کوپلینگ را محکم نگاه می‌دارد.

اما عیب بزرگ این روش، این است که برای اتصال شیلنگ به کوپلینگ حتما باید آن را به محل حضور دستگاه سیم پیچی برد و زمان نسبتا طولانی برای این کار صرف کرد. یکی دیگر از معایب این روش هم این است که فشاری که سیم بر روی شیلنگ ایجاد می‌کند به مرور زمان شیلنگ را پاره می‌کند و همچنین آسیب پذیری سیم نازک ممکن است به مرور زمان باعث پارگی سیم شود.

آریاکوپلینگ برای اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ با روش سیم پیچی، از پیشرفته ترین ماشین آلات سیم پیچی شیلنگ (Hose Binding Machine)، استفاده می‌کند. بنابراین اتصال شیلنگ به کوپلینگ با دقت بسیار بالا و بر طبق استانداردهای اعلامی از سوی سازمان‌های آتش نشانی انجام می‌شود.

چه زمانی باید سیم پیچ شیلنگ را تعویض کنیم؟

در چند حالت باید به فکر تعویض سیم پیچ شیلنگ آتش نشانی باشیم.

  • اول اینکه سیم پیچ شکسته شده باشد و یا در اثر زنگ زدگی کارایی لازم را نداشته باشد.
  • دوم اینکه شیلنگ در محل کوپلینگ پاره شده باشد.
  • سوم اینکه شیلنگ در ناحیه دورتری از کوپلینگ آسیب دیده باشد و ما در این وضعیت باید شیلنگ را به کلی تعویض کنیم.

روش سوم: استفاده از بست تخصصی کوپلینگ برای محکم کردن اتصال شیلنگ به کوپلینگ

هر چند استفاده از شیوه اخیر (سیم پیچی کردن شیلنگ و کوپلینگ) بسیار مرسوم و قابل اعتماد است اما سه ایراد مهم آن یعنی زمانبر بودن فرآیند سیم پیچی، نیاز به انتقال شیلنگ و کوپلینگ به محل استقرار دستگاه سیم پیچی شیلنگ و همچنین آسیب دیدن شیلنگ بر اثر فشار زیاد اعمالی از سوی سیم، طراحان حوزه تجهیزات آتش نشانی را به فکر فرو برد. آن‌ها به دنبال شیوه‌ای بودند که ضمن محکم کردن اتصال شیلنگ به کوپلینگ، ایرادات ذکر شده را هم برطرف کند.

خوشبختانه مهندسان توانمند ایرانی در شرکت آریاکوپلینگ، بست کوپلینگ تخصصی را برای این منظور طراحی نمودند. این بست با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد براحتی جایگزین روش سیم پیچی شده است و هم اکنون بسیاری از ایستگاه‌های آتش نشانی کشور از این بست کوپلینگ استفاده می‌کنند.

این بست دارای ویژگی‌های متعددی است که در ادامه بیان می‌کنیم:

  • بست تخصصی کوپلینگ دارای یک بخش فلزی مقاوم در برابر ضربه و زنگ زدن است که این محصول را گزینه مناسبی برای مناطق مرطوب و صنعتی تبدیل می‌کند.
  • بست تخصصی کوپلینگ دارای یک واشر پلیمری است که از آسیب زدن به شیلنگ جلوگیری می‌کند. شیلنگ مجهز به بست کوپلینگ سال‌ها بدون آسیب دیدن به کار خود ادامه خواهند داد.
  • برای اتصال بست به شیلنگ کوپلینگ دار، لزومی به انتقال تجهیزات به محل دیگری نیست.  بلکه در همان محل، آتش نشان به راحتی می‌تواند بست را دور شیلنگ قرار دهد و با یک آچار آلن معمولی، چند عدد پیچ را سفت کند. به همین سادگی کار به اتمام می‌رسد.
  • نکته دیگری که در خصوص بست کوپلینگ وجود دارد این است که این نوع بست، زمان زیادی از اپراتور برای محکم کردن اتصال شیلنگ به کوپلینگ نمی‌گیرد. شاید اپراتور ظرف مدت یک دقیقه بتواند این بست را به درستی مورد استفاده قرار دهد.
  • برای هر کوپلینگ، تنها یک عدد بست کوپلینگ کفایت می‌کند. این بست بنا بر تقارن در ابتدای برآمدگی دوم (وسط) لوله کوپلینگ قرار می‌گیرد.
شیلنگ آتش نشانی تاشونده به همراه بست کوپلینگ تخصصی
استفاده از بست تخصصی کوپلینگ برای محکم کردن اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ

شیلنگ برزنتی (شیلنگ تاشونده) آریاکوپلینگ مجهز به دو عدد کوپلینگ است که یا با روش سیم پیچی و یا با استفاده از بست کوپلینگ این اتصال (اتصال شیلنگ و کوپلینگ) انجام شده است. از این رو از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های بست تخصصی کوپلینگ آریاکوپلینگ

شرکت آریاکوپلینگ اولین شرکتی ایرانی است که طرح صنعتی بست تخصصی کوپلینگ را به ثبت رسانده است. این بست هم اکنون در بسیای از ایستگاه‌های آتش نشانی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه رضایت مندی مشتریان از سهولت در نصب این وسیله و کارایی بسیار بالای آن نشان از موفقیت و مثمر ثمر بودن این اختراع است.

در ادامه در خصوص بست کوپلینگ آریاکوپلینگ مواردی را به صورت مختصر بیان می‌کنیم:

  • بست تخصصی کوپلینگ، ابزاری برای آب بندی اتصال شیلنگ‌های آتش نشانی به انواع کوپلینگ شیلنگ خور است.
  • با استفاده از بست کوپلینگ، علاوه بر آب بندی مستحکم اتصال شیلنگ به کوپلینگ، به بافت شیلنگ آسیبی نمی‌رسد. همچنین راحتی در باز وبست و استحکام بالا در برابر ضربه از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است. این در حالی است که اتصال سیم پیچی علاوه بر آسیب به بافت پلی استر شیلنگ آتش نشانی، قابلیت باز و بست ندارد.
  • این محصول دارای گواهی آزمون عدم نشتی اتصال شیلنگ به کوپلینگ تا فشار 60 بار است.
  • کدهای HC1500 و HC2500 به ترتیب با قطرهای داخلی 38 و 65 میلی‌متر مخصوص نصب بر روی کوپلینگ     STORZ و کد HC2500 با قطر داخلی 63.5 میلی‌متر، مخصوص نصب بر روی کوپلینگ BS  است.

شیلنگ آتش نشانی (شیلنگ برزنتی)، یکی از محصولات شرکت آریاکوپلینگ است. این شرکت، این محصول را به همراه دو عدد کوپلینگ که در ابتدا و انتهای آن قرار دارد ارائه می‌کند. آریاکوپلینگ بنا بر سفارش مشتری، از هر دو روش سیم پیچی و استفاده از بست تخصصی برای محکم کردن اتصال شیلنگ به کوپلینگ بهره می‌برد. لازم به ذکراست سیم پیچی شیلنگ برزنتی آریاکوپلینگ با استفاده از دستگاه برقی سیم پیچی شیلنگ انجام می‌گیرد.

انواع شیلنگ برزنتی آریاکوپلینگ:


مطالب اخیر آریاکوپلینگ :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *