[vc_row][vc_column][vc_column_text]ايستگاه آتش نشاني آرياکوپلينگ در شهر مشاغل کودکان (کاربازيا) واقع در برج ميلاد تهران، مردادماه 1401 افتتاح شد.

پس از تجهيز و افتتاح ايستگاه آتش نشاني آرياکوپلينگ در شهر مشاغل کودکان مشهد در سال 1400، امسال نيز اقدامات لازم جهت بازسازي ايستگاه آتش‌نشاني کاربازيا در شهر تهران به انجام رسيد و پس از ساخت، جانمايي و آزمون محصولات، ايستگاه آتش نشاني آرياکوپلينگ مخصوص کودکان در برج ميلاد آغاز به کار کرد.

در اين ايستگاه محصولات آرياکوپلينگ از قبيل خاموش کننده، نازل، جعبه و هوزريل، شيلنگ،  اتصالات و شيرهاي آتش نشاني به همراه البسه و کلاه آتش‌نشاني در ابعادي متناسب با کودکان  3 الي 12 سال طراحي و اجرا شده است.

کودکان با حضور در شهر مشاغل (کاربازيا) در ايستگاه آتش‌نشاني آرياکوپلينگ حاضر مي‌شوند و پس از پوشيدن لباس و تجهيزات آتش‌نشانان، آموزش‌هاي لازم را از مربي مستقر در ايستگاه دريافت مي‌کنند. با به صدا درآمدن زنگ، کودکان سوار بر ماشين آتش‌نشاني مي‌شوند و خودروي آتش‌نشاني آژيرکشان به سمت محل آتش سوزي فرضي حرکت مي‌کند. سپس اين کودکان با استفاده از مانيتورهاي تعبيه شده بر روي خودروها، آتش را اطفا مي‌کنند و پس از انجام عمليات به ايستگاه آتش‌نشاني آرياکوپلينگ باز مي‌گردند.

يکي ديگر از مواردي که در طراحي اين ايستگاه آتش نشاني کودکانه به آن توجه شده است محتواهاي آموزشي در قالب پوستر است. در اين ايستگاه پوسترها و محتواهاي آموزشي مخصوص کودکان جانمايي شده و کودکان حين بازي و تفريح، با مسائل ايمني نيز آشنا مي‌شوند. از جمله اينکه مفاهيمي همچون ايمني در منزل از طريق اين محتواهاي آموزشي براي کودکان بيان شده است.

خانواده‌هايي که به همراه کودکانشان در شهر مشاغل(کاربازيا) حضور پيدا مي‌کنند، ضمن استفاده از فضاي تفريحي اين مجموعه و شناساندن مشاغل گوناگون به آنان مي‌توانند از مشاوره‌هاي روانشناسي روانشناسان مستقر در مجموعه هم استفاده کنند. در واقع هدف از کاربازيا آشنا نمودن کودکان با مشاغل مختلف در قالب بازي و تجربه است. اين مجموعه که هم اکنون داراي دو شعبه فعال در تهران و مشهد است، نمونه‌اي از شهر مشاغل کودکان در کشورهاي اروپايي و آمريکايي است که عموما با نام کيدزانيا شناخته مي‌شود.

کاربازیا،  نسخه بومی شده کیدزانیا

کيدزانيا براي اولين بار در سال 1999، در مکزيک تاسيس شد. به مرور زمان شعبه‌هاي ديگري از شهر مشاغل کودکان، در کشورهاي ديگر نيز ايجاد شد. به عنوان نمونه، شهر مشاغل کودکان در آمريکا در سال 2014 تاسيس شد. امروزه مردم به اهميت اين فضا در يادگيري کودکان پي‌برده‌اند و تا کنون کيدزانيا در 19 کشور دنيا به‌وجود آمده است.

کاربازيا، نمونه بومي شده و سازگار با فرهنگ ايراني کيدزانيا است. اولين بار شهرمشاغل کودکان ايراني (کاربازيا) با هدف آموزش مهارت‌هاي زندگي در قالب بازي در نوروز 1397 در برج ميلاد تهران افتتاح گرديد.

بازي‌‌هاي موجود در مجموعه کاربازيا طوري تنظيم شده است که زمينه بيشتر يادگيري و تجربه را براي کودکان فراهم بياورد. استراتژي اين مجموعه، آموزش غير مستقيم از طريق جذابيت هاي بازي است. سعي شده است در طراحي کلي فضا و بخش هاي مختلف اين پروژه شرايط و ويژگي خاص کودک به عنوان مخاطب اصلي اين فضا در نظر گرفته شود. علاوه بر تناسب اندازه تجهيزات به کار گرفته شده در کليه فضاها، دريافت حسي کودک از فضا نيز مد نظر بوده‌است. از اين رو فضايي با رنگ هاي شاد و روشن طراحي و اجرا شد تا در کودک احساساتي همچون عاطفه، رفاقت و مهرباني را القا کند.

 با توجه به استقبال بي‌نظير خانواده‌ها از مجموعه کاربازيا در برج ميلاد، مسوولين اين مجموعه تصميم گرفتند طراحي و ساخت شعبه دوم آن را نيز کليد بزنند. پس از اين تصميم، شعبه دوم کاربازيا (با عنوان فکربازيا) در باغ کتاب تهران با رويکرد توانمندسازي و مهارت‌آموزي کودکان در قالب بازي افتتاح شد.

بر طبق اظهارات والدين کودکان مراجعه کننده به اين دو مرکز در تهران، مجموعه بازي‌هاي هدفمند و طراحي شده شهر مشاغل، نقش موثري در افزايش توانمندي ذهني و جسمي کودکان داشت. از اين رو مسوولين کاربازيا تصميم گرفتند شعبه سوم را اين‌بار در شهر ديگري تاسيس کنند.

سرانجام در پاييز 1400، شعبه سوم کاربازيا در شهر مشهد افتتاح شد. اين شعبه در مجتمع تجاري پارس در مساحت 4000 متر مربع به بهره‌برداري رسيد که از سه بخش اصلي سرگرمي، فرهنگي – آموزشي و خدماتي تشکيل شده است.

در بخش تفريحي به مساحت 1200 متر مربع، کودکان مشاغل مختلفي از قبيل آتش نشاني، بيمارستاني، بانکي، باغباني، پليسي، آشپزي و غيره را تجربه و بازي مي‌کنند.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *