پایگاه دانش, شیرهای آتش نشانی

تفاوت شیر فشارشکن و شیرفلکه تنظیم فشار

شیرفلکه آتش نشانی

شیرفلکه تنظیم فشار و شیر فشار شکن از جمله شیرهایی هستند که در تاسیسات آبرسانی آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اغلب ملاحظه می‌شود مخاطبان و مشتریان گرامی تفاوت این دو با هم را نمی‌دانند. در این نوشتار ضمن معرفی این دو محصول، قصد داریم به تفاوت‌های آنها نیز اشاره کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مقدمه

شیرفلکه تنظیم فشار چیست؟

شیر فشار شکن چیست؟

تفاوت‌های شیرفلکه تنظیم فشار و شیر فشار شکن

 

مقدمه

امروزه لزوم ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر حریق، بر کسی پوشیده نیست. بدین منظور به تجهیزات آتش نشانی و سامانه‌های اطفای حریق نیاز داریم. اسپرینکلرها، قرقره‌ها با شیلنگ نیمه سخت (هوزریل)، شیلنگ آتش نشانی و هوزرک‌ها از جمله این تجهیزات آتش نشانی ساختمان هستند که از آب برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند.

تجیهزات آتش نشانی

اساسا اگر آب با فشار مناسب در اختیار این تجهیزات قرار نگیرد، کارایی مناسب را برای اطفای حریق نخواهند داشت. علاوه بر این، فشار بیش از حد آب می‌تواند به تجهیزات آتش‌نشانی آسیب هم وارد کند. بنابراین نیاز به تجهیزات جانبی برای کنترل و تنظیم فشار آب ضروری است. شیر فشار شکن و شیر فلکه تنظیم فشار دو نمونه پرکاربرد از این تجهیزات هستند که در قسمت‌های مختلف یک سیستم آبرسانی آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مشاهده محصولات آتش نشانی کلیک کنید

گاهی ملاحظه می‌شود افراد این دو نوع شیر را با هم اشتباه می‌گیرند. این اشتباه به دلیل شباهت اسمی و کاربردی آنها است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی هر کدام از این شیرها، تفاوت آنها با هم را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

شیرفلکه تنظیم فشار چیست؟

شیرفلکه‌ ابزاری برای قطع و وصل جریان آب است؛ اما شیر فلکه تنظیم فشار، علاوه بر قطع و وصل جریان، فشار آب را هم کنترل می­ کند. در شکل سمت راست، شما یک شیر فلکه معمولی را مشاهده می‌کنید که صرفا برای قطع و وصل جریان آب در تجهیزات آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما شکل سمت چپ، یک شیر فلکه تنظیم فشار را نشان می‌دهد که علاوه بر قطع و وصل جریان، کار تنظیم فشار آب خروجی را نیز انجام می‌دهد.

شیر سیامی آتش نشانی

شیر فلکه آتش نشانی

شیر فلکه تنظیم فشار، در چهار سطح اصلی می­تواند فشار خروجی آب را تنظیم کند. در واقع کاربر با تنظیم شیر فلکه در یکی از چهار سطح، مشخص می­ کند چه دبی آبی از شیرفلکه خارج شود. در این صورت می­ تواند فشار خروجی را تنظیم کند.

کاربر براحتی با چرخاندن بخش تنظیم فشار بر روی شفت مرکزی شیرفلکه، آن را در یکی از حالت‌های چهارگانه قرار دهد. مجموعه آریاکوپلینگ دو نوع شیر فلکه تنظیم فشار 90 درجه و 135 درجه را تولید می‌کند.

شیرفلکه آتش نشانی

شیر فشار شکن چیست؟

شیر فشارشکن هم ابزاری برای تنظیم فشار است. ما می‌توانیم با استفاده از این شیر، فشار آب (در دامنه مجاز) مورد نیاز برای تجهیزات آتش‌نشانی را فراهم کنیم. نحوه کار با این شیر به شرح زیر می‌باشد.

فرض کنید آب با فشار معینی (مثلا 8Bar) در سیستم لوله‌کشی آتش‌نشانی ساختمان وجود دارد. ولی ما به فشار 3Bar برای تجهیزات آتش‌نشانی نیاز داریم. کاربر با استفاده از یک آچار آلن، پیچ تعبیه شده در زیر شیر را می‌چرخاند تا مانومتری که بر روی شیر نصب است، روی عدد 3Bar تنظیم گردد. با این کار ساده، فشار ورودی 8Bar به اندازه 5Bar کاهش می‌یابد و آب خروجی از شیر دارای فشار 3Bar خواهد بود. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد شیر فشارشکن این است که حتی با افت و خیز فشار آب ورودی (مثلا به 10Bar و یا 5Bar)، فشار آب خروجی تغییری نمی‌کند.

برای مشاهده انواع شیر های آتش نشانی کلیک کنید

در شکل زیر یک شیر فشار شکن را مشاهده می‌کنید. ما می‌توانیم بنا بر نیازمان، فشاری خروجی 1.2 تا 6 بار را از این شیر دریافت کنیم.

شیر فشار شکن

تفاوت‌های شیرفلکه تنظیم فشار و شیر فشار‌شکن

هرچند شیر فلکه تنظیم فشار و شیر فشارشکن هر دو برای تنظیم فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کارکرد و موارد مصرف متفاوتی دارند. در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

مورد اول

اولین تفاوت مهم بین این دو شیر، این است که شیرفلکه تنظیم فشار فقط در حالت دینامیک کاربرد دارد؛ اما شیر فشار شکن هم در حالت دینامیک و هم در حالت استاتیک به کار می‌رود. (توضیح :  اگر آب در لوله‌ها جریان داشته باشد می‌گوییم آب در حالت دینامیک قرار دارد. اما اگر آب در لوله‌ها ساکن باشد، می‌گوییم آب در حالت استاتیک قرار دارد)

تجهیزاتی مانند اسپرینکلر و هوزریل، جز سیستم‌های تر هستند. به این معنا که آب همیشه در پشت آنها وجود دارد (حالت استاتیک). برای ما بسیار اهمیت دارد که فشار آب ساکن در این تجهیزات ثابت و معین باشد تا در دراز مدت به آنها آسیبی وارد نکند. برای تنظیم فشار آب موجود در این تجهیزات به شیر فشار شکن نیاز داریم. تجهیزاتی هم مانند هوزرک‌ها و فایرباکس‌ها جز سیستم خشک طبقه بندی می‌شوند. ما به شیری نیاز داریم که اولا در زمان بروز حریق بتوانیم با باز کردن آن اجازه ورود آب را به این تجهیزات بدهیم و ثانیا بتوانیم دبی آب خروجی را تنظیم کنیم. به همین دلیل به یک شیر فلکه تنظیم فشار نیاز داریم.

مورد دوم

تفاوت دوم این دو شیر این است که شیر فلکه تنظیم فشار دارای یک فلکه برای قطع و وصل جریان است. در صورتی که شیر فشار شکن دارای قابلیت قطع و وصل جریان نیست. به همین دلیل، شیرفشار شکن همواره در مسیر جریان است و در حال کنترل فشار. اما شیرفلکه تنظیم فشار در حین استفاده از جریان آب (باز شدن فلکه) در مسیر جریان قرار می‌گیرد.

مورد سوم

تفاوت سوم این دو شیر این است که شیر فشار شکن نوسانات فشار را هم از بین می‌برد. اما شیرفلکه فلکه تنظیم فشار این گونه نیست. شیرفشار شکن دارای یک بخش ارتجاعی (فنری) است که خاصیت جذب نوسان فشار و حذف آن را دارد.

مورد چهارم

تفاوت چهارم این شیرها این است که شیر فلکه تنظیم فشار فقط در تجهیزات آتش‌نشانی کاربرد دارد. اما شیر فشار شکن علاوه بر تجهیزات آتش‌نشانی در مسیر تجهیزاتی مانند آبگرمکن، پکیج، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … هم بسته می‌شود.

برای خرید یا استعلام شیرهای آتش نشانی فرم زیر را پر کنید:

نام
لطفاً یک عدد بزرگتر یا برابر با 1 وارد کنید.
تعداد مورد نیاز خود را وارد کنید
نشانی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *