پایگاه دانش, جعبه آتش نشانی و قرقره آتش نشانی

انواع نگه دارنده شیلنگ آتش نشانی

هوزرک آتش نشانی

مقدمه

امروزه، استفاده از تجهیزات آتش نشانی اعلان و اطفای حریق در ساختمان‌های مختلف، بر اساس قوانین و الزامات سازمان آتش نشانی و نظام مهندسی، الزامی است. یکی از تجهیزات ضروری برای هر ساختمان، انواع شیلنگ‌های آتش نشانی به همراه نگهدارنده‌های آنها است. این شیلنگ‌ها و نگهدارنده‌ها، جزء تجهیزات اطفای حریق محسوب می‌شوند و نقش مهمی در حفظ، نگهداری و استفاده از شیلنگ‌های آتش نشانی دارند. در این مقاله، قصد داریم انواع سیستم‌های اطفای حریق شیلنگی و نگهدارنده‌های آن را با هم بررسی و ارزیابی کنیم.

قرقره و شیلنگ نیمه سخت

قرقره و شیلنگ نیمه سخت، که به هوزریل آتش‌نشانی هم معروف است، یکی از تجهیزات اطفاء حریق مهم و حائز اهمیت است و در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بازرگانی، بیمارستانی و آموزشی استفاده می‌شود. این تجهیز به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌ است که حتی افراد عادی و آموزش ندیده نیز بتوانند از آنها استفاده کنند. هوزریل آتش نشانی از ۵ قطعه مختلف تشکیل شده است که شامل شیر تک ضرب، شیلنگ رابط، قرقره با سیستم آب رسان مرکزی، شیلنگ نیمه سخت و نازل آتش نشانی است.

در سیستم هوزریل، قرقره نقش نگهدارنده شیلنگ نیمه سخت را بر عهده دارد. همانطور که ذکر کردیم، در سیستم هوزریل آتش نشانی، از شیلنگ نیمه سخت استفاده می‌شود که قطر آن معمولاً سه چهارم اینچ است. این شیلنگ به دور قرقره پیچیده می‌شود که باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. در واقع، قرقره‌ای که برای نگهداری از شیلنگ نیمه سخت استفاده می‌شود، یکی از انواع نگهدارنده‌های شیلنگ آتش نشانی است.

گفتنی است، استفاده از هوزریل استاندارد در شهرهای مختلف کشور الزامی شده است. یک هوزریل آتش نشانی برای دریافت نشان استاندارد ملی ایران، بایستی بیش از ۲۷ آزمون مختلف را پشت سر بگذارد که بخشی از این آزمون‌ها مربوط به نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی این سیستم (قرقره) است.

هوزریل آتش نشانی
شیلنگ نیمه سخت هوزریل
شیلنگ آتش نشانی

قرقره فایر باکس

شیلنگ برزنتی یا شیلنگ نیمه سخت، یکی از تجهیزات حیاتی در ساختمان است که مسئول انتقال آب از شیر فلکه‌ای به نازل آتش نشانی می‌باشد. این شیلنگ برای استفاده توسط افراد آموزش دیده و آتش‌نشانان طراحی شده است و افراد عادی ساختمان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

همانند شیلنگ نیمه سخت، شیلنگ برزنتی نیاز به یک نگهدارنده دارد. یکی از نگهدارنده‌های مورد استفاده برای شیلنگ برزنتی، قرقره فایر باکس نام دارد. این قرقره به لحاظ ساختاری کمی با قرقره شیلنگ نیمه سخت تفاوت دارد، اما همچنان شباهت‌های زیادی با آن دارد. برای نگهداری شیلنگ برزنتی، آن را به صورت دو لاپیچ روی قرقره فایر باکس می‌پیچند. زمانی که آتش‌نشان بخواهد از شیلنگ استفاده کند، ابتدا شلنگ را کاملاً باز می‌کند و سپس از اتصالات مختلف برای تکمیل خط آبرسان استفاده می‌کند.

هوزرک آتش نشانی

همانطور که در سطرهای قبلی گفتیم، شیلنگ برزنتی یکی از تجهیزات اطفای حریق ساختمان‌ها است که برای آتش نشان‌ها طراحی شده است. در بخش قبلی به قرقره فایر باکس به عنوان یکی از نگهدارنده‌های شیلنگ برزنتی اشاره کردیم. اما قرقره فایر باکس تنها یکی از نگهدارنده‌های شیلنگ برزنتی نیست. ابزار کارآمدی به نام هوزرک هم دیگر نگهدارنده شیلنگ برزنتی محسوب می‌شود.

در واقع، هوزرک آتش نشانی یک نگهدارنده کاربردی‌تر برای شیلنگ برزنتی محسوب می‌شود. هوزرک آتش نشانی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و نگهداری شیلنگ برزنتی در این سیستم مزایای زیادی برای شیلنگ برزنتی و کسانی که از آن استفاده می‌کنند، به همراه دارد. به عنوان مثال، شیلنگی که بر روی هوزرک آتش نشانی وصل می‌شود، از یک سمت به شیر فلکه‌ای و از سمت دیگر به نازل متصل است؛ زمانی که حریقی اتفاق می‌افتد، آتش‌نشان می‌تواند کل شیلنگ را به راحتی (ظرف مدت زمان یک تا دو ثانیه) از روی رک خالی کرده و از آن استفاده کند. چرا که زمان نقش مهمی در عملیات اطفا حریق دارد. ساختمان‌هایی که به سامانه هوزرک آتش نشانی مجهز هستند، در زمان بروز حریق چند دقیقه جلوتر از ساختمان‌هایی که به قرقره فایر باکس مجهز هستند.




هوزریل آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی

آریا کوپلینگ؛ تولید کننده انواع نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی

شرکت آریا کوپلینگ به عنوان طراح و تولید کننده تجهیزات آتش نشانی، انواع نگهدارنده‌های شیلنگ آتش نشانی (اعم از شیلنگ برزنتی و شیلنگ نیمه سخت) را در مجموعه محصولات خود دارد. یکی از محصولات مهم این شرکت، هوزرک آتش نشانی است که انواع تجهیزات مورد نیاز یک هوزرک آتش نشانی را شامل می‌شود؛ از جمله شیر فلکه‌ای، اتصالات استورز، شیلنگ برزنتی، رک و نازل. تمامی این محصولات با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و طراحی منحصر به فرد توسط تیم آریا کوپلینگ طراحی و تولید می‌شوند.

شیلنگ آتش نشانی