مقدمه

از سال 1387 تا 1398، 109 آتش نشانان به دلیل صدمات ناشی از آموزش جان خود را از دست دادند! اگر یک افسر آموزشی آتش‌نشانی هستید که به دنبال روش های ایمن  برای سناریوهای  پر خطر می‌باشید، بهتر است نگاهی به آموزش‌ از طریق تکنولوژی  واقعیت مجازی (VR) بیندازید.

بر اساس گزارشات از سوی مراجع معتبر، مهمترین عامل آسیب دیدن و متاسفانه مرگ آتش‌نشانان در حین آموزش و مانورهای تمرینی، استرس و فعالیت بیش از حد آن‌ها است. البته علل دیگری هم در این بین دخیل هستند؛ همانند سقوط، برخورد با وسیله نقلیه، خرابی دستگاه تنفسی و غیره. اما آنچه مسلم است، استرس سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

واقعیت مجازی در خدمت آتش نشانی

فناوری واقعیت مجازی این امکان را به ما می دهد تا به شبیه‌سازی موقعیت‌های پرخطر بپردازیم و آتش نشان آموزش ندیده را برای کسب تجربه در آن شرایط قرار دهیم. در حالی که این فناوری به ما کمک می‌کند، آموزش‌های لازم را به آتش نشانان مبتدی ارائه کنیم، از سوی دیگر با استفاده از این تکنولوژی می‌توانیم از به خطر افتادن جان آتش نشانان تازه‌کار، که به راستی سرمایه‌های ارزشمندی برای هر کشور هستند، و همچنین از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم. تکنولوژی اخیر این امکان را به ما می‌دهد شرایطی را شبیه سازی کنیم که به هیچ وجه (به دلیل هزینه بر بودن و یا خطرناک بودن) قابل بازآفرینی در دنیای واقعی نیستند.

مزایای استفاده از واقعیت مجازی در حرفه آتش نشانی

 اگر بخواهیم چند مورد از مزایای فناوری واقعیت مجازی در حرفه آتش نشانی اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • از تکنولوژی واقعیت مجازی هم برای آموزش گروهی و هم آموزش فردی می‌توان استفاده کرد.
  • از این تکنولوژی می‌توانیم در هر زمان و هر مکانی جهت تکرار و بررسی سناریوهای پرخطر استفاده کرد.
  • فناوری VR به دلیل عاری بودن از هرگونه دود و آلاینده‌ها باعث بالا بردن کیفیت هوای می‌شود.
  • با استفاده از این تکنولوژی، آتش نشانان در حین تمرین اطفای حریق به آب نیازی ندارند. این مساله برای کشوری مانند ایران که چند سالی است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • فن آوری VR به آتش نشان‌ها این امکان را می‌دهد که بدون برپایی آتش، مانورهای تمرینی خود را انجام دهند که این مساله به حفظ سلامتی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *