آتش نشانی


کامران عبدولي معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران در گفت‌وگو با روابط‌عمومي آرياکوپلينگ گفت: ضمن تشکر از زحمات شما و پوشش رسانه‌اي پلاک ايمن، طبق دستوري که به سازمان آتش‌نشاني ابلاغ شد، مقرر گرديد اين سازمان ساختمان‌هاي ناايمن شهر تهران را شناسايي کند. بسياري از ساختمان‌ها از قبيل تجاري، اداري و دولتي عمومي هستند و کارشناسان سازمان با مراجعه به اين ساختمان‌ها، ارزيابي ايمني و پيگيري‌هاي لازم را انجام مي دهند.

مشکل اصلي ارزيابي ايمني اماکن و ساختمان‌هاي خصوصي است؛ با توجه به مصوبه شوراي شهر تهران، ساختمان‌هاي مسکوني عمدتا جزو ساختمان‌هاي کم‌خطر هستند و از طرفي ارزيابي ايمني مي‌بايست با اجازه مالک ساختمان انجام شود. با توجه به اين موارد طرحي را با عنوان «پلاک ايمن» راه‌اندازي کرديم.

وي افزود: هدف از راه‌اندازي طرح پلاک ايمن اين است که بتوانيم با کمک مردم، ارزيابي ايمني ساختمان‌ها را انجام دهيم و تا وقتي مشارکت مردم را نداشته باشيم، اين طرح به موفقيت نمي‌رسد. به جهت عدم اطلاع و اطمينان مردم و همچنين نحوه مشارکت در اين طرح به کمک رسانه‌ها نياز داريم.

شرکت در اين طرح کاملا رايگان است و سازمان آتش‌نشاني در راستاي ايمن‌سازي بدون دريافت هزينه‌اي بحث ارزيابي را انجام مي‌دهد. دوم مي‌توانند با ورود به سامانه پلاک ايمن به آدرس pelak125.tehran.ir با درج مشخصات ملک، ملک خود را بر روي سامانه پيدا مي‌کنند و در مرحله بعدي به چند سوال ساده در خصوص ايمني محل سکونت خود پاسخ مي‌دهند. پس از پاسخ به سوالات، سامانه بر اساس پاسخ ها ارزيابي انجام داده و در نهايت به کاربر اطلاع مي‌دهد که محل سکونت و يا ملک شخصي ايمن است يا نا ايمن.

معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران اذعان داشت: مردم عزيز مي‌توانند با شماره 64323232 تماس بگيرند و ضمن دريافت راهنمايي از کارشناسان سازمان در خصوص اين طرح، در صورت لزوم، درخواست بازديد کارشناسان آتش‌نشاني از محل سکونت خود راثبت کنند که اين بازديدها در زمان و ساعات پيشنهادي از سوي مردم انجام مي‌پذيرد و همانطور که گفتم تمامي اين خدمات رايگان است. اميدواريم با استقبال مردم از طرح پلاک ايمن، در آينده‌اي نزديک شهري ايمن داشته باشيم و همکاران ما در سازمان آتش‌نشاني تهران هم در امر مشاوره و هم ارزيابي ايمني در خدمت همشهريان گرامي هستند.

دکتر عبدولي حمايت توليدکنندگان تجهيزات آتش‌نشاني از طرح پلاک ايمن را جزو مسئوليت اجتماعي اين مجموعه‌ها دانست و گفت: صاحبان کسب و کار در حوزه ايمني و آتش‌نشاني، وظيفه‌اي در قبال شهروندان دارند با عنوان مسئوليت اجتماعي. اين مسئوليت اجتماعي مي‌تواند در قالب اطلاع‌رساني، تبليغ و فرهنگ‌سازي در زمينه ايمني باشد که جان شهروندان را نجات دهد و يا ساختمان و يا شهري را ايمن سازد. ما از شرکت‌هاي توليدکننده، مجري و مشاور و تمامي دوستاني که با سازمان آتش‌نشاني در ارتباط هستند و به نحوي همکار ما محسوب مي‌شوند، درخواست مي‌کنيم در اطلاع‌رساني اين کمپين به سازمان کمک کنند.

مصطفي ملکان مسئول سامانه پلاک ايمن در تکميل توضيحات دکتر عبدولي گفت: اطلاع رساني کمپين پلاک ايمن، باعث ارتقاي فرهنگ ايمني درجامعه مي‌شود و اين طرح يک مشارکت شهروندي است که شهروندان عزيز مي‌توانند با همکاري کارشناسان سازمان، محيط امن و يا ناامن محل سکونت يا محل کار خود را شناسايي کنند. اين اطمينان به اين عزيزان داده مي‌شود که مراجعه به سايت، ثبت اطلاعات و حضور کارشناسان در محل استقرار آن‌ها بار حقوقي ندارد و با شرکت در اين کمپين، مي‌توانند ايمني محل سکونت خود را ارتقا دهند.

ايشان افزود: از بخش‌هاي مربوط به پرسش‌هاي مندرج در سايت پلاک ايمن مي‌توان به ايمني در آشپزخانه، ايمني برق، خطرات گاز، سيستم‌هاي اعلام و اطفا، راه‌هاي فرار و … اشاره کرد که با تکميل سوالات مربوط به هر بخش، ايمني محل سکونت ارزيابي مي‌گردد.

نيلوفر رنجبر پازکي کارشناس پاسخگويي به امور شهروندان سازمان آتش‌نشاني تهران در خصوص جزييات ثبت اطلاعات در سامانه پلاک ايمن گفت: کانکسي در محيط سازمان آتش‌نشاني تهران تعبيه شده که کارشناسان مستقر به سوالات شهروندان بخصوص طرح پلاک ايمن پاسخ مي‌دهند. هر روزه از ساعت 9 صبح الي15 در خدمت عزيزان هستيم و کساني که موفق به ثبت مستقيم اطلاعات در سايت نشده‌اند يا سوالي در خصوص طرح دارند، مي‌توانند با شماره‌هاي 64323232 تماس بگيرند و راهنمايي‌هاي لازم را دريافت کنند.

همچنين در صورت تمايل و ثبت درخواست، بازديد ميداني توسط نيروهاي عملياتي سازمان بصورت کاملا رايگان و در تاريخ و ساعت مدنظر تماس گيرنده، از محل سکونت انجام مي‌پذيرد و توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم عنوان مي‌گردد.

وي افزود: پس از انجام مراحل ثبت و اتمام پاسخ به سوالات، پلاک ملک يا ساختمان، در سامانه سازمان آتش‌نشاني و سامانه شهرداري تهران با عنوان پلاک ايمن ثبت مي شود.

برای مشاهده تجهیزات آتش نشانی با ما همراه باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *