خرید اسپرینکلر

انواع اسپرینکلر آریا در سایز و اندازه های مختلف


اسپرینکلرهای اتوماتیک آریا کوپلینگ

با گسترش صنعت، ایمنی در محیط کار و زندگی اهمیت بسیاری پیدا کرد. خبر خوب اینکه بشر به موازات پیشرفت تکنولوژی و صنعت، راه‌های موثرتر، کم هزینه‌تر و دقیق‌تری برای حفظ و تضمین ایمنی در خانه و محل کار ابداع نمود.

اسپرینکلرهای اتوماتیک حافظ جان و دارایی شما در مقابل آتش سوزی

با گسترش صنعت، ایمنی در محیط کار و زندگی اهمیت بسیاری پیدا کرد. خبر خوب اینکه بشر به موازات پیشرفت تکنولوژی و صنعت، راه‌های موثرتر، کم هزینه‌تر و دقیق‌تری برای حفظ و تضمین ایمنی در خانه و محل کار ابداع نمود.

معرفی اسپرینکلر

یکی از تجهیزات پیشرو در زمینه ایمنی در برابر حریق، بارنده‌ها یا اسپرینکلرها هستند. آنها ابزارهایی مکانیکی و اتوماتیک برای کنترل آتش هستند، هم اکنون هر ساله بیش از 40 میلیون اسپرینکلر در جهان تولید و نصب می‌شود. این مطلب به بررسی و معرفی اسپرینکلرها می‌پردازد. آنها قهرمانان جدید خط مقدم مبارزه با آتش سوزی هستند.

اسپرینکلر یا بارنده، مهم‌ترین قسمت سیستم اطفای حریق بر پایه اسپرینکلر است که ابعاد کوچکی دارد و کار بسیار مهمی انجام می‌دهد که نجات جان و مال انسان ها ،تامین ایمنی برای خانه‌ها و کسب و کار مردم اهمیت دارد و مهم‌ترین جزء اسپرینکلر، قسمت حساس به دما و مایع درون آن ها است که این قسمت وظیفه فعال سازی سیستم اطفای حریق را بر عهده دارد.

چرا از اسپرینکلر استفاده کنیم؟

مهم‌ترین هدف اسپرینکلرها، کنترل یا خاموش کردن حریق در ساختمان‌ها و بناهای مختلف است. اسپرینکلرها 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته آماده به کار هستند. اسپرینکلرها هنگام حریق، بصورت اتوماتیک فعال می‌شوند  و آنها وابسته به برق یا عوامل انسانی نیستند.

سیستم لوله کشی اسپرینکلر حدود 75 تا 250 لیتر بر دقیقه آب نیاز دارد این درحالی است که سیستم‌های اطفای حریق سنتی به بیش از 900 لیتر بر دقیقه آب نیاز دارند. این اختلاف به گزارش NFPA، گاها به 12 برابر می رسد! بنابراین قطعا، آسیبی که میزان آب تخلیه شده توسط اسپرینکلر به اموال شما می رساند، به مراتب کمتر از اقدامات آتش نشانان است. همچنین اولین اسپرینکلر سیستم اطفای حریق، کمتر از 1 تا 5 دقیقه از شروع آتش، فعال شده و آن را کنترل می‌کند. درصورت گسترش سریع آتش، بقیه اسپرینکلرها هم به تدریج فعال شده و خیلی سریع ‌آتش را خاموش یا کنترل می‌کنند. 

اما در مواقعی که سیستم اطفای حریق بر پایه اسپرینکلر وجود ندارد، یا باید آژیر خطر اعلام حریق به صدا در بیاید و یا فردی آتش را رویت کند و به آتش نشانی زنگ بزند. این فرآیند تا نصب لوله‌ها و شروع پاشیدن آب، حدود 15 الی 20 دقیقه طول می‌کشد. البته اگر کامیون‌ها و پرسنل زحمتکش آتش نشانی در شلوغی خیابان گرفتار نشوند. بسیاری از حریق ها، کمتر از 2 دقیقه گسترش می یابند و علاوه بر دشواری کنترل شعله ها پس از عبور از این زمان و جلوگیری از زیان های مالی، نجات افرادی که در میان حرارت شعله ها، دود و گازهای سمی گرفتار شده اند نیز گاها غیرممکن است.

سیستم اتوماتیک اطفاء حریق اسپرینکلر، با فعال سازی به موقع، محیط را خنک کرده، شعله ها را فرو نشانده و از غلظت دود و گازهای سمی محیط می کاهد. این اقدامات، زمان مورد نیاز برای فرار از محیط و نجات جان انسان ها را تامین کرده و موجب کنترل و در بسیاری از موارد اطفای کامل حریق نیز می گردد. مطابق با گزارشات NFPA، بیش از 65 درصد حریق ها، با فعال شدن تنها یک اسپرینکلر و 81 درصد با فعال شدن تنها دو اسپرینکلر به طور کامل کنترل و اطفا گردیده اند! در کشور انگلستان، تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر آسیب جانی در آتش سوزی مکان هایی که مجهز به سیستم اسپرینکلر بوده اند، گزارش نشده است.

تعبیر ارزشمندی از سیستم اطفای حریق اسپرینکلر بیان می کند. شما با نصب این سیستم، یک آتش نشان 24 ساعته را برای محافظت از جان و دارایی هایتان استخدام نموده اید!

جالب است که ایجاد این امکان فوق العاده، تنها با هزینه ای بسیار ناچیز معادل موکت کردن یک ساختمان یا ساخت یک جکوزی امکان پذیر است!

 

چرا اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ

آریا کوپلینگ اسپرینکلرها را از بهترین مواد اولیه می‌سازد که این محصول مطابق با استانداردهای روز دنیا در آریا کوپلینگ تولید می‌گردد. کارخانه آریا کوپلینگ به خط تولید پیشرفته، پرسنل مجرب و حرفه‌ای و آزمایشگاه کامل خواص و عملکرد مجهز است. روش آریا کوپلینگ در کنترل کیفیت محصولات، برپایه نمونه گیری نیست؛ بلکه تک تک محصولات توسط پرسنل کنترل کیفیت بررسی و تایید می‌شوند.

اسپرینکلرهای آریاکوپلینگ، مطابق با دستورالعمل های استاندارد های NFPA، UL، EN تولید شده، دارای پروانه استاندارد ملی ایران و مورد تایید سازمان آتش نشانی  نیز می‌باشد.

انواع اسپرینکلرهای تولیدی آریا کوپلینگ

آریا کوپلینگ اسپرینکلرها را در 4 پوشش اصلی ارائه می‌دهد. پلی استر سفید، پلی استر مشکی، آبکاری کروم (نقره‌ای) و آبکاری طلایی. آریاکوپلینگ قابلیت تولید به صورت سفارشی بر اساس میزان خورندگی محیط یا رنگ ها و پوشش های تزیینی خاص را نیز دارا می باشند.

انواع اسپرینکلر آریا با قطر رزوه، درجه حساسیت، رنگ و نرخ تخلیه مختلف در صفحه محصولات اسپرینکلر موجود است. 

اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ را از نظر حساسیت و نوع پاشش آب می‌توان دسته بندی کرد:

طبقه بندی از نظر نوع پاشیدن آب

اسپرینکلر پایین‌زن: اسپرینکلرهای پایین‌زن بصورت عمودی نصب می‌شوند. جزء پخش کننده آب (دفلکتور) آن در قسمت پایین قرار می‌گیرد. استفاده از این اسپرینکلر ها به دلیل امکان نصب بر روی سقف (به سبب حضور بیشترین میزان حرارت در هنگام آتش سوزی) در اولویت طراحان و کارشناسان ایمنی است.( برای مشاهده انواع اسپرینکلر اطفای حریق با ما همراه باشید)

اسپرینکلر بالازن: این نوع اسپرینکلر نیز بصورت عمودی نصب می‌شود. پخش کننده آب (دفلکتور) اسپرینکلر بصورت چتری بوده و در قسمت فوقانی قرار می‌گیرد. این نوع اسپرینکلر معمولا در مناطق بسیار سرد با خطر یخبندان (سیستم خشک) یا وجود انسداد و محدودیت در نصب اسپرینکلرهای پایین زن کاربرد یافته است..( برای مشاهده اسپرینکلر پایین با ما همراه باشید )

اسپرینکلر دیواری (افقی): اسپرینکلر افقی، به اسپرینکلری اطلاق می گردد که بیشترین مقدار آب را به صورت افقی و به سمت جلو پرتاب می نماید. این نوع اسپرینکلرها بصورت افقی و در دیوارهای جانبی ساختمان نصب می‌شوند. در صورتیکه معماران و متخصصان دکوراسیون داخلی نصب اسپرینکلر در سقف بنا را به دلیل ملاحظات زیبایی شناسی نپسندند و یا در راهرو ها، کمدها و اتاقهای با عرض کم، استفاده از اسپرینکلر دیواری کاربرد می یابد.( برای مشاهده انواع اسپرینکلر بالا زن با ما همراه باشید )

طبقه بندی از نظر حساسیت

واکنش سریع: اسپرینکلر های واکنش سریع هنگام وقوع حریق، در زمان کمتری فعال می‌شوند. قطر حباب شیشه‌ای مورد استفاده در این نوع اسپرینکلر 3 میلی متر است. در منازل مسکونی و محل تجمع مردم، از نوع اسپرینکلرهای واکنش سریع استفاده می‌گردد. مطابق با دستورات NFPA 13 و آیین نامه پشتیبان مقررات ملی ساختمان در ایران، تصرفات کم خطر مانند ساختمان های مسکونی، موظف به استفاده از این نوع اسپرینکلر ها می باشند.

واکنش استاندارد: این اسپرینکلرها در مقایسه با اسپرینکلرهای واکنش سریع سرعت عملکرد پایین‌تری دارند. قطر حباب شیشه‌ای مورد استفاده در آنها 5 میلی متر است. در هنگام وقوع حریق، فعال شدن اسپرینکلرهای واکنش استاندارد کمی بیشتر از واکنش سریع طول می‌کشد.

اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ در عین سادگی، محصولی با فناوری بالا و پیچیده هستند.

اسپرینکلر آریا کوپلینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اسپرینکلر عبارتند از:

  • بدنه اصلی 
  • بخش رزوه شده که به مادگی لوله آب متصل می‌شود
  • واشر فنری روکش شده 
  • درپوش
  • حباب شیشه‌ای حساس به دما که مهم‌ترین بخش اسپرینکلر است
  • منحرف کننده جریان (دفلکتور) که وظیفه ریز کردن قطرات و پخش مناسب آب بر روی حریق را دارد
  • پیچ تثبیت حباب شیشه‌ای برای فیکس کردن حباب شیشه‌ای 
  • محافظ اسپرینکلر: جهت محافظت حباب شیشه‌ای از ضربه‌های احتمالی در هنگام حمل و نقل و نصب (این محافظ ها که معمولا به رنگ نارنجی تولید می شوند حتما پس از نصب، می بایست جدا شوند.)

اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ چگونه کار می‌کنند؟

با شروع آتش‌سوزی دمای محل بالا می‌رود. شعله‌های آتش و جریان حرارتی به سمت بالا (محل نصب اسپرینکلرها) صعود می‌کنند. با بالا رفتن دما در نزدیکی اسپرینکلر، مایع درون حباب شیشه‌ای منبسط شده و در نهایت حباب می‌شکند. بدین ترتیب، آب بوسیله اسپرینکلر بر روی حریق اسپری می‌شود.

*بنابراین عامل فعال سازی اسپرینکلر فقط و تنها فقط حرارت است و دود سیگار یا نانی که بیش از زمان مورد نیاز در تستر مانده است، موجب فعال شدن این سیستم نمی گردد*

در صورت بزرگ بودن ابعاد حریق، اسپرینکلرهای دیگر نیز به ترتیب فعال شده و آب را به صورت قطرات ریز با سرعتی که به واسطه ارتفاع از سطح زمین می گیرند بر روی آتش پرتاب می کنند. تخلیه آب تا زمان اتمام آب مخزن ذخیره یا قطع دستی ادامه پیدا می‌کند.

مقاله مرتبط : آشنایی با انواع اسپرینکلر آتش نشانی

این سازوکار هوشمندانه باعث می‌شود که هر اسپرینکلر در مواجهه با آتش به طور مجزا عمل کند. فایده این ویژگی این است که اگر در گوشه‌ای از یک ساختمان آتش‌سوزی اتفاق افتاد، فقط اسپرینکلرهای نزدیک به همان نقطه فعال می‌شوند. هم آب کمتری برای مهار آتش مصرف می‌شود و هم پس از اطفاء نیازی به تعویض اسپرینکلرهای عمل نکرده نیست؛ مطابق با گزارشات NFPA، با این سیستم، بیش از 97 درصد حریق ها، در همان اتاقی که تشکیل شده اند اطفاء می گردند.

اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ در چه محیط هایی قابل استفاده است؟

همانگونه که عنوان شد، اسپرینکلرها ابزارهایی برای محافظت از جان و مال انسان ها هستند و در انواع محیط های پرتجمع انسان ها، کارخانه های صنعتی با تجهیزات گران قیمت، انبارهای نگهداری اقلام و … از بروز هرگونه خسارت جانی و مالی جلوگیری می نمایند.

لازم به ذکر است، زمانی که از محیط های پرتجمع انسان سخن به میان می آید، خانه ها، ویلاها، آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی مهم ترین این بخش را در برمی گیرند. مکان هایی که افراد به همراه خانواده هایشان در آنها به آرامش می رسند و عدم اطمینان از ایمنی، این آرامش را دچار مخاطره می سازد. ضمن اینکه  مطابق با گزارشات NFPA، بیش از 80 درصد تلفات جانی ناشی از حریق در محیط های مسکونی رخ می دهد.

مطابق با دستورالعمل های NFPA 13 ، استفاده از سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر، برای انواع تصرفات کم خطر، میان خطر و پرخطر ضروری و مفید است.

اسپرینکلرهای آریاکوپلینگ، در انواع سایز اریفیس، ضریب تخلیه و پوشش های تخصصی مناسب برای کلیه محیط های شهری و صنعتی طراحی و تولید می گردد. 

آزمایشگاه جامع عملکرد آریاکوپلینگ امکان طراحی انواع اسپرینکلرهای خاص، اسپرینکلرهای انبار با سایزهای بزرگتر و خصوصیات مدنظر طراحان را نیز بدست می دهد.

همچنین استفاده از حباب حساس به حرارت UL Listed، با طیف وسیع دمایی و حساسیت عملکردی (RTI)، به طراحان و محاسبین هیدرولیکی سیستم های اطفای حریق آبی این امکان را می دهد که با دست باز نسبت به کاهش هزینه های مربوط به پمپ ها، مخازن، لوله کشی، شیرآلات و تعداد و نحوه چینش اسپرینکلرها اقدام نمایند.

آریاکوپلینگ نماینده رسمی و انحصاری کمپانی DAY-IMPEX انگلستان با بیش از 50 سال سابقه در طراحی و تولید حباب های حساس به دما می باشد.

لوازم جانبی اسپرینکلرهای آریا کوپلینگ

اسپرینکلرهای سقفی و دیواری باید بوسیله قاب های مخصوص در سقف یا دیوار جانمایی و نصب شوند. آیین نامه می‌گوید وجود هرگونه شیار بین اسپرینکلر و گچکاری شده، کاشی کاری شده و یا سقف های کامپوزیتی، باعث عبور و انحراف جریان حرارتی هنگام حریق شده و عملکرد صحیح اسپرینکلر را مختل می‌کند. این قاب ها از عبور حرارت از شیارهای بوجود آماده در هنگام نصب جلوگیری کرده و عملکرد دقیق اسپرینکلرها را تضمین می دارد.

قاب های اسپرینکلر طراحی شده در کارخانه آریاکوپلینگ از جنس فولاد کششی مقاوم هستند. آریا کوپلینگ قاب های اسپرینکلر دوتکه و یک تکه را در طرح‌ها و رنگ‌های اصلی و سفارشی تولید می‌کند.

معماران و طراحان دکوراسیون داخلی از هر مانعی که خلاقیت و آزادی آنها را در انتخاب المان‌های زیبایی شناسی محدود کند، متنفرند. شاید استفاده از اسپرینکلرها در سقف منازل مسکونی هم یکی از همین عوامل محدود کننده باشد. استفاده از قاب اسپرینکلر مرهمی بر آلام معماران و طراحان خواهد بود.

آچار مخصوص قاب اسپرینکلر

 شکل قاب به گونه‌ای است که نصب اسپرینکلر متصل به قاب را کمی مشکل می‌کند. در این حالت از آچار مخصوص استفاده می‌کنیم. این آچار از جنس Ductile Cast Iron بوده و بسیار مقاوم است. با استفاده از آن می‌توان به راحتی اسپرینکلرها را نصب نمود. این آچار قابل استفاده با آچار معمولی و آچار بوکس می باشد.

برای مشاهده انواع اسپرینکلر با ما همراه باشید

آچار مخصوص نصب اسپرینکلر

نصب صحیح اسپرینکلر ها بدون وارد آمدن آسیب به بدنه و اجزا از مهمترین اقدامات مورد تاکید دستورالعمل های بین المللی است. با استفاده از آچار مخصوص اسپرینکلر آریا، می‌توانیم در هر شرایطی نصب انواع اسپرینکلرها را به سادگی و با اطمینان کامل انجام دهیم. جنس آچار هااز جنس فولاد بسیار مقاوم است. دسته آچار برای استفاده آسان و جلوگیری از سر خوردن در دست نصاب، با نوعی پلاستیک مخصوص روکش شده است.

جعبه یدکی

در هر پروژه سیستم اطفای حریق برپایه اسپرینکلر، علاوه بر اسپرینکلرهای نصب شده در محل، تعدادی اسپرینکلر یدکی نیز باید در نزدیکی محل پروژه، در دسترس باشد. 13 NFPA در این مورد می‌گوید:

برای پروژه‌های کمتر از 300 عدد اسپرینکلر به 6 عدد اسپرینکلر نیاز داریم.

بین 300 تا 1000 عدد به 12 عدد اسپرینکلر و برای پروژه‌های با بیش‌تر از 1000 عدد اسپرینکلر به 24 عدد اسپرینکلر آماده به کار نیاز داریم.

این اسپرینکلرهای یدک به همراه آچار قاب و آچار مخصوص نصب اسپرینکلر در داخل جعبه یدکی نگهداری می‌شود.جعبه یدکی آریا  با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طراحی زیبا و مقاوم ساخته می‌شود.

مقالات اخیر آریاکوپلینگ:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *